Madrid

Aviació Civil assegura que Spanair ha superat un centenar d'inspeccions "de tot tipus"

Un centenar d'inspeccions "de tot tipus" són les que Aviació Civil assegura que la companyia aèria Spanair ha superat sense problemes. D'aquesta manera l'autoritat del transport aeri ha volgut remarcar la confiança en el sector pocs dies després del pitjor accident aeri que hi ha hagut a Espanya en els últims 25 anys, i que ha provocat la mort de més de 150 persones. Paral·lelament, el jutge que investiga les causes del sinistre ha rebut el vídeo de l'enlairament de l'aparell, unes imatges que s'espera que ajudin a aclarir les causes de l'accident.

Actualitzat

El director general d'Aviació Civil, Manuel Batista, ha comparegut en roda de premsa per assegurar que Spanair ha superat més de cent inspeccions "de tot tipus", en les quals no es van detectar problemes, ni tan sols "de mínima importància".

Bautista ha reiterat que confia plenament en el sector del transport aeri espanyol i ha remarcat que la plantilla que té Aviació Civil per vetllar per la seguretat dels avions i portar a terme les inspeccions és de 417 treballadors, quan el 2004 era de només 302, xifra que suposa un increment del 40% en els últims quatre anys.

Es tracta, en concret, de 186 enginyers aeronàutics, 81 enginyers tècnics aeronàutics i 17 pilots. A més, segons Bautista, per reforçar aquesta xifra, que "no es considera suficient", es va recórrer a la subcontractació de la societat estatal Senasa, que aporta un equip de 208 persones que treballen per a Aviació Civil.

El Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) també ha avalat la seguretat de la flota i les operacions de Spanair i ha confirmat "l'alt nivell de professionalitat" del manteniment que du a terme l'aerolínia. El Sepla afirma que "els avions i vols de Spanair són absolutament segurs i compleixen els estàndards de seguretat operacional que exigeixen les principals organitzacions aeronàutiques nacionals i internacionals".

Tot i això, en un pla més general, el Sepla creu que fan falta "moltes més inspeccions i de molta més qualitat" als avions per part d'Aviació Civil, ja que les que es realitzen actualment són "insuficients". Malgrat que el sindicat reconeix que darrerament s'han fet alguns passos en aquest sentit, els pilots tenen la sensació que "hi ha poca inspecció i de poca qualitat".

Set segons d'enlairament

Mentre el sector del transport aeri intenta refer-se de la tragèdia, la investigació de les causes que la van provocar continua. El jutge titular del jutjat número 11 de Madrid, encarregat del cas, Juan Javier Pérez, ha rebut aquest dilluns al matí un vídeo de set segons que mostra les imatges de l'enlairament de l'aparell. En l'enregistrament s'observa que el pilot va esgotar "al màxim" la pista i com l'avió sembla que perd potència abans de l'enlairament.

D'altra banda, Spanair ha anunciat la creació de dues oficines d'atenció a les víctimes, una a Madrid i l'altra a les Canàries, i l'entrada en funcionament d'un nou telèfon d'atenció: el 900 850 092.

També ha assegurat que les converses dels pilots gravades a les caixes negres no es faran mai públiques i només s'utilitzaran per a la investigació, ja que estan sotmeses a un codi de confidencialitat. Malgrat que el subdirector de Spanair havia assenyalat que els familiars de les víctimes tampoc podrien escoltar les converses, tot fa pensar que si les famílies es personen com a acusació particular en el judici, sí que podran fer-ho.

El jutge està investigant si un mitjà argentí ha fet pública la gravació sonora dels minuts previs de l'accident, conservada a les caixes negres de l'aparell. D'altra banda, l'Agència Europea de Seguretat Aèria ha anunciat que participarà en la investigació de l'accident.

Dues investigacions

Alfredo Pérez Rubalcaba ha explicat que hi ha dues investigacions per aclarir les causes de l'accident. Una és la judicial, que és secreta, i l'altra la forma una comissió independent amb representants espanyols, europeus, nord-americans i de la companyia aèria. Sobre les circumstàncies de l'accident, el ministre ha assegurat que "les víctimes tenen dret a saber-les", però també "aquells ciutadans de tot el món que volen amb aquest model d'avió".

El govern espanyol vol una nova normativa sobre accidents aeris

Cinc dies després del greu sinistre a l'aeroport de Barajas, el govern espanyol ha fet públic que vol que es reformi la directiva europea sobre accidents aeris per tal que la UE tingui "més competències en el control" de la seguretat aèria i accés a "totes les dades d'accidents o incidents" que es produeixin en aquest àmbit".

Amb aquesta finalitat, l'executiu de Zapatero vol incloure la seguretat aèria entre les prioritats de la presidència de la UE que assumirà el primer semestre del 2010, període en què aquesta reforma podria veure la llum verda.

Retards i cancel·lacions

Al llarg d'aquest dilluns, els vols de Spanair amb sortida des de Barajas han sofert cancel·lacions i múltiples retards. Els tres vols cancel·lats tenien com a destinació Palma, València i Astúries. Mentre que els passatgers de les dues primeres rutes s'han reubicat en altres vols, els que tenien la reserva per volar fins a Astúries han acabat fent el trajecte amb autocar.

Un portaveu de Spanair ha confirmat que el vol JKK5613 que havia de sortir cap a Palma a les 9.35 h i que finalment s'ha enlairat cap a les 11, tenia un "problema tècnic" i s'ha optat per realitzar una revisió de seguretat.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut