Arriben a Catalunya els "cashmobs", una acció ciutadana per ajudar el comerç local

Ja hi ha hagut a Catalunya les primeres accions ciutadanes per ajudar el comerç local, un moviment que va néixer als Estats Units. Es tracta de convocar la gent per les xarxes socials perquè, en un dia i hora determinats, consumeixin en un establiment de barri.
Arriben a Catalunya els "cashmobs", una acció ciutadana per ajudar el comerç local
Barcelona

Arriben a Catalunya els "cashmobs", una acció ciutadana per ajudar el comerç local

Ja hi ha hagut a Catalunya les primeres accions ciutadanes per ajudar el comerç local, un moviment que va néixer als Estats Units. Es tracta de convocar la gent per les xarxes socials perquè, en un dia i hora determinats, consumeixin en un establiment de barri.
TV3 / Redacció
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
En temps de crisi, les accions solidàries i desinteressades prenen més rellevància. Un exemple en són els "cashmobs", una iniciativa que va néixer als Estats Units i que ja ha arribat aquí. Es tracta de donar una empenta als petits comerços de barri.

Qualsevol persona pot convocar l'acció a través de les xarxes socials. Consisteix a reunir unes desenes de persones, principalment veïns, al voltant d'un comerç local. Totes es comprometen a consumir algun producte i així ajuden els botiguers de barri. La idea és donar suport al comerç de proximitat.

El primer "cashmob" registrat a Catalunya es va fer el juliol a la pastisseria Kessler Galimany, al barri de Sants de Barcelona. La convocatòria va sorprendre els organitzadors. "La gent va venir d'arreu de Barcelona. Molta, desconeguda per mi, que no era del barri, i això també t'omple molt", explica el pastisser Joan Galimany.

El "cashmob" és un moviment espontani i tothom en pot organitzar un, però hi ha un petit decàleg que els organitzadors sempre intenten complir, com ara anunciar l'esdeveniment com a mínim amb una setmana d'antelació, que l'establiment vengui algun producte per un preu inferior a 20 dòlars, demanar permís al propietari del comerç abans de convocar-hi l'acció o que els participants a la iniciativa se'n vagin a prendre alguna cosa després, per celebrar-ne l'èxit.

Un dels impulsors mundials és Andrew Samtoy, un advocat de Cleveland molt actiu a les xarxes socials. Segons els experts, neix com a reacció a la crisi econòmica mundial, que fa que els ciutadans activin al màxim la solidaritat amb les persones de l'entorn més immediat. "Hi ha una necessitat d'establir vincles més humans, basats en la cooperació i la confiança", argumenta l'analista de tendències Carles Armengol.

La tendència, però, va molt més enllà del "cashmob". Anna Rincón ha creat la web barcelonakids.cat, en què es poden trobar tota mena de productes infantils dissenyats a Catalunya.

De mica en mica, petits comerços locals estan trobant a internet i les xarxes socials un aliat per fer-se encara més visibles.

VÍDEOS RELACIONATS