Lleida

El govern mira de revifar l'aeroport d'Alguaire atraient operadors turístics que portin esquiadors estrangers

La viabilitat dels aeroports que van florir en època de bonança està en dubte. El cas més proper és el d'Alguaire, que busca un nou mercat de passatgers. Ara ultima l'adequació de les instal·lacions per rebre esquiadors britànics al desembre. Per la Generalitat, els turoperadors són l'única sortida immediata per a la viabilitat d'un equipament que va costar 95 milions d'euros. A això, s'hi ha de sumar el que costa cada mes tenir-lo obert. Ara només té una connexió regular a Palma, el cap de setmana. Pel govern, el transport de mercaderies no és, ara mateix, una opció. L'altre aeroport que volia atraure esquiadors ha tirat la tovallola. És l'aeroport d'Osca, que només es troba a un centenar de quilòmetres de Lleida i s'ha quedat sense cap vol regular.

Actualitzat
L'aeroport d'Alguaire va costar 95 milions d'euros i, així i tot, ara, s'ha d'ampliar. N'estan millorant els accessos i una part de la terminal. Són algunes de les condicions que han posat els operadors turístics britànics i russos per portar fins a 40.000 esquiadors aquest hivern amb destinació al Pirineu català. Uns passatgers més que necessaris, ja que els vols regulars, de moment, no acaben d'arrencar. De fet, només hi ha un únic avió que aterra i s'enlaira ara mateix a Alguaire. Fa la ruta Lleida-Palma dos dies a la setmana i acostuma a transportar una quinzena de viatgers.

Després de manifestar que calia un aeroport a Lleida, el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, ha matisat: "Segurament calia garantir-ne la viabilitat i que hi hagués un pla de negoci que l'orientés", com demostra el fet mateix que ara s'hi hagi de fer una ampliació, que costa un milió i mig més.

El govern actual diu que el transport de mercaderies no és rendible i per això aposta fort pels operadors turístics. Expliquen, però, que les obres d'ampliació s'han plantejat amb el mínim cost possible. De fet, l'ampliació de la cafeteria consisteix en una carpa temporal. Res a veure, doncs, amb l'edifici ja fet, però, segons diuen fonts del govern, ja n'hi ha prou. Tot esperant aquests esquiadors, Alguaire té ara molt poca vida i la cafeteria sobreviu amb els menús dels treballadors que, precisament, en fan l'ampliació.

Una imatge semblant a la de l'aeroport d'Osca-Pirineus, a només 100 quilòmetres del de Lleida-Alguaire. Osca era un important aeròdrom de vols sense motor, però l'any 2006 el govern central va decidir convertir-lo en aeroport comercial. Les obres van costar 40 milions d'euros. La crisi ha fet que les poques companyies que hi operaven hagin anat deixant de fer-ho i avui només hi aterren, i no pas cada dia, avionetes privades. Fins fa poc, una escola de pilots de Sabadell n'utilitzava les instal·lacions per formar els seus alumnes, però també ha tancat i els vols de pràctiques han deixat d'existir.

El govern d'Aragó reconeix que Osca no té prou població per mantenir un aeroport comercial d'aquestes característiques i per això demana a Aena que torni a impulsar una escola de pilots.

Per la seva banda, la Cambra de Comerç d'Osca considera que, ja que la inversió està feta, cal rendibilitzar l'aeroport com sigui, però recorden que mai no havia estat una infraestructura reivindicada per la població.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut