Barcelona

Si ets una petita o mitjana empresa, YouTube pot ser la teva oportunitat

Roger Albinyana, desenvolupador de Google, creu que el màrqueting no ha canviat en l'era digital, però sí com comprem

Irene Vaqué / Marta CarnicéActualitzat

Cada vegada consumim més vídeos a internet. Els estudis indiquen que, el 2019, més del 80% del consum d'internet seran vídeos. Els experts de màrqueting recomanen a les empreses ser-hi presents per fer arribar els seus productes al públic. Ho coneix bé Roger Albinyana, un català desenvolupador de Google establert a Irlanda, que aquests dies ha participat al 4YFN, el saló de les "start-ups" que es fa coincidint amb el Mobile World Congress.

Albinyana considera que les petites i mitjanes empreses han d'aprofitar el potencial que els donen les plataformes audiovisuals, com YouTube.

"La tendència més dràstica que veiem és el vídeo. Veiem com cada vegada es veu més contingut audiovisual a internet [...]. D'aquí dos anys, el 80 o gairebé el 90% del consum d'internet serà contingut audiovisual. És a les plataformes audiovisuals com YouTube, on radica l'oportunitat per a les petites i mitjanes empreses."

 

L'essència del màrqueting continua sent la mateixa: arribar a la gent de manera eficient i moure sentiments. El que sí que ha canviat és el procés de decisió de la compra:

"Ara tenim ganivets més afilats. El que sí que ha canviat és el procés de decisió gràcies a la tecnologia."

 

 

Primer és imprescindible analitzar i mesurar el públic al qual es vol arribar. D'aquesta manera, es pot personalitzar el missatge per a cada audiència i escollir el canal adequat per adreçar-s'hi, un àmbit en què s'inclouen també els "influencers".

"És molt important per a una empresa fer una anàlisi prèvia abans de llançar una estratègia digital, que es basa en estudiar on hi ha l'audiència objectiva. Un cop analitzat i mesurat quin és el mercat potencial, ja estem preparats per fer la campanya de comunicació com a tal. En aquest punt hem d'escollir les creativitats més adients i això variarà en funció del públic i, sobretot, del canal. És molt important personalitzar el missatge per a cada públic, que sigui específic per a cada canal."

Un banc israelià, Hapoalim, va fer literalment 40.000 versions del vídeo d'una campanya. Per arribar a diferents segments de públic, van fer que cada anunci s'adaptés al moment en què l'usuari el visualitzava, tenint en compte factors com si era de dia o de nit, o quin temps feia. També Cruzcampo va adaptar el seu anunci a fenòmens com "Joc de trons" o certàmens musicals.

Ara bé, es pot llançar un missatge i no tenir l'impacte esperat i, en aquest cas, com que internet permet observar dades en temps real, cal reaccionar, per Albinyana, amb diligència.

"Quan es llança una campanya de comunicació és el punt més complicat, perquè podem no tenir l'impacte esperat i, si no reaccionem a temps, l'impacte pot ser negatiu. Com que internet és molt flexible, tenim l'oportunitat de veure en temps real els resultats i de fer canvis."

L'era digital requereix també tenir presència continuada a la xarxa i cuidar el que diuen d'un mateix, ja que pot influir enormement en els consumidors.

"La reputació 'online' d'una empresa és crucial, perquè el que digui la gent sobre el teu producte o servei serà potser el catalitzador perquè una persona prengui una decisió. [...]. És important també continuar generant 'engagement' i cridar l'atenció, perquè el món està canviant molt ràpid i no sempre tindrem la mateixa audiència. El públic objectiu és molt dinàmic. És fonamental arribar a les noves audiències."

En ple debat sobre el "big data", Albinyana creu que cal trobar equilibri entre la innovació i la regulació.

"Perdre's en el 'big data' i no saber com aplicar la informació de forma significativa per a l'empresa és un risc que podem tenir."

 

El 68% dels usuaris consulten el mòbil els primers 15 minuts del dia

S'ha d'estar present, ser útil i ràpid. Així resumeix el també desenvolupador de Google Adolfo Fernández l'actitud que han de tenir les empreses a internet. Actualment, el 68% dels usuaris una de les primeres coses que fan quan es lleven, els 15 primers minuts del dia, és consultar el mòbil, segons l'estudi Cisco.

El 30% mostra ansietat si no té l'aparell a prop, el 87% dels usuaris no tanca mai l''smartphone' i, de mitjana, cada dia passem dues hores i mitja enganxats al mòbil.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut