Què passa al viaducte de l'Eix a Osona? El Premi Construmat que han tancat per corrosió

El pont paral·lel, més modern, assumirà la circulació dels dos sentits del viaducte d'Osormort almenys durant 10 mesos mentre es canvia el cablejat

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Bernat Rexach

Periodista de la secció de Societat de TV3

@bernatrexach
Actualitzat

La corrosió del cablejat és el problema que ha obligat a tancar el viaducte d'Osormort a la C-25, a Osona. El trànsit s'ha desviat al viaducte que passa paral·lel pel sentit contrari, que haurà d'assumir la circulació en doble sentit, almenys durant els 10 mesos que duraran les obres de reparació.

El viaducte d'Osormort, que va d'Espinelves a Sant Sadurní d'Osormort en sentit Vic, és una de les més singulars de l'Eix Transversal, justament per com està construït. Es tracta d'un pont atirantat, però amb tirants inferiors, al contrari del que és habitual. Els tirants se situen a sota i no a sobre, i empenyen el pont cap amunt per donar-hi rigidesa.

També és el més antic de l'Eix, construït fa 26 anys, al seu dia era una innovació que fins i tot li va valer un Premi Construmat, el 1995. Per Nadal es van detectar problemes de corrosió al cablejat que amenaça tota la infraestructura, segons ha explicat a TV3 David Prat, director general d'Infraestructures de la Generalitat:

"Som en una vall molt humida. La tecnologia de cables, als anys 90, potser no estava prou contrastada. I el segon element és que, probablement, no hi ha hagut el manteniment adequat que hauria d'haver-hi hagut. Si es deriven responsabilitats, cadascú haurà d'assumir les que pertoqui."

L'empresa Cedinsa, que va tenir la concessió de l'Eix Transversal entre el 2007 i el 2022, ha dit a TV3 que durant aquells anys es va fer el manteniment "correcte i necessari del viaducte", sempre en funció del coneixement que hi havia d'aquella tecnologia. La concessió expirava el 2040, però la Generalitat va liquidar-la fa dos anys per estalviar-se diners, previ pagament de gairebé 500 milions.

S'han reduït els carrils a la meitat, perquè tots els vehicles han de passar pel viaducte de nova construcció (ACN/Laura Busquets)

Ara les obres del pont tenen un cost de gairebé sis milions d'euros per posar tirants nous, més moderns i protegits, i s'impermeabilitzarà.

L'altre viaducte, més modern, no està construït amb el mateix sistema de tirants inferiors i no ha tingut aquest problema.

ARXIVAT A:
InfraestructuresMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut