Pugna judicial de les escoles que segreguen per sexe per mantenir el concert

Els centres que separen nens i nenes consideren que la justícia els dona la raó, però Educació dona per fet que perdran el concert d'aquí a dos cursos si no es fan mixtes

Àgata Fàbregas Gomis/Iacma Monterde SeguraActualitzat

Les escoles que segreguen per sexes consideren que han guanyat la primera batalla judicial contra la Generalitat.

Així interpreten la decisió de la justícia de suspendre cautelarment l'ordre del Departament d'Educació que les obligava a justificar pedagògicament l'opció de separar nens i nenes en escoles diferents.

 

(TV3)


Aquesta cautelar és la primera reacció judicial al recurs de les escoles que segreguen per sexe contra la decisió d'Educació de retirar-los el concert.

Educació ja ha dit que no recorrerà la cautelar, perquè considera que no afecta al procés de retirada del concert, perquè ja havia donat un any de termini als centres.

Per això, es mostren convençuts que les escoles que segreguen per sexe deixaran de ser concertades d'aquí a dos cursos si abans no passen a ser mixtes, com ja han fet algunes.

 

(TV3)


Segons la Institució Familiar d'Educació, que gestiona cinc dels onze centres segregats que hi ha a Catalunya, separar els nens i les nenes a les aules és beneficiós.

No en diuen "segregació", tanmateix, sinó "educació diferenciada", i asseguren que permet construir un ambient més orientat a l'aprenentatge, amb menys pressió sobre els alumnes.

Teresa Martínez Tomàs, consellera delegada de la Institució Familiar d'Educació, ho argumenta de la següent manera:

"La pressió de gènere existeix, és a dir la mirada de l'altre sobre mi, sobre les meves possibilitats, sobre les meves capacitats de futur, etc. Es veu clarament que són ambients més proacadèmics i, per tant, el fracàs escolar es redueix".


Martínez Tomàs, a més, defensa que separar nens i nenes facilita la igualtat d'oportunitats:

"En una classe de noies, la millor i la pitjor és una noia. Si a més, té una professora que és dona, i que està explicant física, matemàtiques, tecnologia o robòtica, no cal donar gaires explicacions".


Aquestes raons no convencen ni el Departament d'Educació ni tampoc els experts internacionals que s'oposen a aquest tipus d'ensenyament.

 

(TV3)


Carles Martínez, secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat, considera que la segregació per sexes no compleix amb el principi de coeducació -educar sense estereotips de gènere- que recull la llei.

"Els centres que estan sufragats amb finançament públic, han de coeducar, escolaritzant d'una manera mixta. Per tant, aquests centres, com que no ho fan, ens obliguen, per un mandat del Parlament de Catalunya, a no renovar el concert."


D'altra banda, experts d'arreu del món consideren que no hi ha cap estudi científic prou fonamentat que demostri cap benefici pedagògic  de separar els nens i les nenes a l'escola.

Asseguren que, ben al contrari, fomenta els estereotips de gènere, i que la idea que els nens i les nenes aprenen de manera diferent no té cap base científica.

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut