Nissan tanca la planta de Barcelona i deixa 3.000 treballadors a l'atur

La decisió de la multinacional afecta fins a 25.000 treballadors directes i indirectes
Nissan tanca la planta de Barcelona i deixa 3.000 treballadors a l'atur

Nissan tanca la planta de Barcelona i deixa 3.000 treballadors a l'atur

La decisió de la multinacional afecta fins a 25.000 treballadors directes i indirectes
Redacció Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Ja és oficial: Nissan tanca la fàbrica que té a Barcelona i les plantes de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca.

El president de Nissan Europa, Gianluca de Ficchy, ha comunicat la decisió als sindicats, de manera telemàtica, aquest dijous a primera hora, abans de traslladar-la a les administracions catalana i espanyola i als mitjans de comunicació.

Més tard, el president de Nissan, Makoto Uchida, ha afegit aquesta explicació sobre la intenció de tancar les plantes de Catalunya:

"Hem considerat diverses mesures per a la planta de Barcelona. I encara que sigui una decisió molt difícil, tenim la intenció de tancar la planta i començar les negociacions i els preparatius. Com ho farem? Haurem de parlar amb els treballadors i amb el govern. O sigui que els detalls no els podem concretar encara avui."


Es confirma d'aquesta manera el que ja es temia des que es va veure que la planta de Nissan a la Zona Franca havia quedat fora dels plans de l'aliança Nissan-Renault, que passen per marxar d'Europa.

Aquest matí també s'ha sabut que Frank Torres, antic responsable de la filial espanyola de Nissan, és la persona designada per dirigir el tancament de la planta.


25.000 llocs de treball

La decisió de la direcció de Nissan deixa al carrer els 3.000 treballadors de la fàbrica, i afecta més de 20.000 llocs de treball indirectes que en depenen.

 

Nissan tanca la planta de Barcelona i deixa 3.000 treballadors a l'atur
Els treballadors de Nissan defensen la viabilitat de la planta de la Zona Franca (ACN/Guifré Jordan)


Aquesta setmana, els treballadors de Nissan s'han manifestat davant del consolat japonès i a la plaça de Sant Jaume de Barcelona, en un últim intent d'evitar el tancament de la fàbrica.

Chacón: "No posarem fàcil a Nissan marxar"

La consellera d'Empresa de la Generalitat, Àngels Chacón, ha lamentat la decisió de Nissan de tancar la planta de Barcelona i ha acusat l'empresa de no ser lleial.

En declaracions al programa "Els matins" de TV3, Chacón ha recordat que el govern s'ha implicat amb Nissan, amb ajuts de fins a 25 milions d'euros, i s'ha queixat de la falta d'interlocució per part de l'empresa.

 

 

Chacón ha defensat la viabilitat de la planta i s'ha mostrat partidària de lluitar per la seva continuïtat abans que per buscar alternatives, sense descartar, però, aquesta opció: "No posarem fàcil a Nissan marxar", ha afirmat, en el mateix sentit que ho han fet els treballadors.

Nadia Calviño, vicepresidenta d'Afers Econòmics del govern espanyol, també ha lamentat la notícia. En declaracions a TVE, ha anunciat que obrirà un "procés de discussió" amb Nissan, amb la Generalitat i amb la resta d'administracions afectades, per veure com es pot "encarrilar el procés i buscar una alternativa".


Barcelona no s'esmenta

El pla de negoci presentat aquest dimecres per l'aliança Nissan-Renault i Mitsubishi preveu el repartiment de regions del món i de gammes i models.

I la planta de Barcelona no en forma part, d'aquest repartiment; n'ha quedat fora.

 

Treballadors de Nissan, aquest dimarts, davant de la Generalitat (ACN/Aina Martí)


Cada marca es quedarà un mercat i un segment de vehicle, i cap dels dos factors afavoreix la continuïtat de la Zona Franca. L'objectiu: reduir costos, tal com ha explicat Jean-Dominique Senard, president de l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi.

"Aquest nou esquema permetrà reduir un 40% el cost de la inversió en nous models. Això suposa uns 2.000 milions d'euros d'estalvi."


Dins d'aquest pla, cada marca se centrarà en un mercat. Renault a Europa, Rússia i l'Amèrica Llatina. I, per tant, per a Nissan, Europa passa a ser secundària, un punt menys per a Barcelona, i centrarà esforços als Estats Units, la Xina i el Japó.


Vehicles comercials

Tampoc hi ajudarà que cada marca liderarà un segment: Renault el dels vehicles comercials, justament el que es produeix aquí. I Nissan, els tots camins, justament el que no es produeix aquí, sinó a la Gran Bretanya.

En definitiva, Renault fa valer la seva posició de força sobre una Nissan ferida i en plena debacle de vendes a Europa.

La companyia francesa demostra la importància de tenir el seu centre de decisió al país per afavorir les fàbriques franceses, ja que l'estat n'és accionista i, de fet, segons apunten fonts del sector, si finalment tanca Barcelona, França serà el nou destí de les furgonetes que ara es produeixen aquí.


Àvila i Cantàbria no tanquen

Nissan te altres instal·lacions a Espanya, a Àvila i a Cantàbria. Aquests centres els mantindrà oberts, tot i que el gruix de treballadors de l'empresa són els de les plantes de Catalunya.

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut