Govern i sindicats adverteixen a Nissan que no li posaran fàcil marxar de Catalunya

La Generalitat i el govern espanyol treballaran junts per revertir la decisió i buscar alternatives per als treballadors

RedaccióActualitzat

Ni els treballadors ni les administracions estan disposats a acceptar, sense lluitar, la marxa de Nissan de Catalunya, malgrat la comunicació oficial de la companyia.

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha explicat que ha parlat amb el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, per fer un front comú amb un "pla de treball" davant d'aquesta "notícia injusta:

"És el moment de sumar totes les forces i que les administracions vegin la gravetat de la situació."

 

Unitat entre administracions

Torra ha afegit que Catalunya ja ha demostrat en ocasions anteriors, com el Mobile, que és un país capaç de sortir-se'n i treballar junts.

La fàbrica de Nissan a la Zona Franca (Europa Press/David Zorrakino)

 

El president de la Generalitat ha comparegut acompanyat del vicepresident i conseller d'Economia, Pere Aragonès, i els consellers de Treball,  Chakir el Homrani, i d'Empresa, Àngels Chacón.

El missatge del vicepresident a Nissan és que "cal reconsiderar la decisió de tancar" les plantes de Catalunya:

"L'empresa no pot marxar sense més. Cal que s'assumeixi la responsabilitat de les persones que es vol deixar enrere."

 

Aragonès ha anunciat una oficina tècnica de coordinació amb els departaments implicats, que també estarà en contacte amb els treballadors, alcaldes i empreses proveïdores per trobar sortides. En aquest sentit, ha afegit que "anirem a buscar recursos on faci falta" i s'ha referit al pla anunciat per la Unió Europea per superar la crisi derivada de la Covid-19.

També l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha expressat unitat i crítiques a Nissan:

"Tenen responsabilitat amb els treballadors i les administracions estem unides per dir que no ens resignem."

Aquest divendres, un dia després que s'anunciès el tancament, la consellera d'Empresa, Àngels Chacón, ha explicat que "és difícil de revertir la situació, però pressionarem al màxim".

En un entrevista a "El Matí" de Ctalunya Ràdio, Chacón ha assegurat que Nissan els "ha enganyat", i ha afirmat que no regalaran a la companyia japonesa que "marxi de manera fàcil i ràpida".

"No busquem un comprador per a Nissan, busquem inversions industrials."

La consellera d'Empresa i Coneixement ha afirmat que la Generalitat no té marge "ni en els millors dels casos" per nacionalitzar les plantes de Nissan, tal com van suggerir alguns partits i sindicats.

"El que no faré és enganyar al conjunt de treballadors que ara es queden en situació de precarietat laboral"

Chacón ha explicat que la setmana que ve es reunirà amb el govern espanyol per consensuar les pròximes accions a seguir després de l'anunci de la marca nipona d'abandonar les plantes catalanes.


Possibles alternatives

Tant la Generalitat com el govern espanyol han defensat que la continuïtat de la planta de Barcelona té sentit econòmic per a Nissan i que és més rendible invertir que assumir el cost del tancament, que podria superar els 1.000 milions d'euros.

La ministra d'Economia i Empresa, Nadia Calviño, ha parlat, en declaracions a TVE, d'estudiar alternatives que garanteixin la continuïtat de l'activitat industrial.

 

"Hem proposat a l'empresa obrir un procés de discussió i negociació amb la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, el Consorci de la Zona Franca i els sindicats, per veure com podem encarrilar aquest procés o potser buscar una solució alternativa."

 

Comença una vaga indefinida a Nissan el mateix dia que s'havia de reprendre la producció
Els sindicats critiquen la falta de voluntat de Nissan i les administracions (EFE/Alejandro García)

 

Els sindicats reclamen suport

Comissions Obreres ha recordat a Nissan que no pot "incomplir els acords" amb treballadors i institucions, després que acordessin amb els sindicats una reducció a la plantilla d'unes 600 persones, a canvi de construir una planta de pintures, amb ajuda institucional. El sindicat també considera un "greu error abandonar Barcelona, 'hub' tecnològic del sud d'Europa" i ha reclamat suport a les administracions.

 

Els treballadors de Nissan consideren que els governs han reaccionat tard i veuen un problema de fons de reconversió del sector, segons ha dit Miguel Ruiz, del sindicat SIGEN-USOC a la planta de la Zona Franca, a Catalunya Ràdio:

"És una irresponsabilitat que sempre posem veto a una motorització de combustió per a una reconversió d'una manera ràpida i immediata sense que hi hagi un recanvi clar a la combustió. De tant que la volien, la van matar."

 

Des de la UGT, també han criticat que "les diferents administracions i la direcció japonesa i europea no han estat a l'alçada de les circumstàncies".  En un comunicat, han lamentat la "falta de voluntat de tots els actors involucrats per intentar salvar aquestes plantes i les seves plantilles".

Des de la patronal Pimec, el president Josep González ha demanat als agents socials la "màxima col·laboració" i que es reactivi el pla nacional de l'automòbil, amb els recursos necessaris, per "intentar compensar la important pèrdua".

Nissan suposa el 7% de tota la indústria del país i un 1,3% de la riquesa de Catalunya.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut