El fabricant de carmanyoles de plàstic que els ha donat el nom té greus problemes econòmics (iStock)

La mítica Tupperware, de les reunions al menjador de casa a estar amb l'aigua al coll

Va revolucionar les llars del món amb les carmanyoles de plàstic amb tancament hermètic i les "festes Tupperware", però no ha sabut adaptar-se als canvis socials

Josep Maria Camps ColletActualitzat

Les carmanyoles de plàstic les anomenem col·loquialment "tàpers" per l'empresa Tupperware, que les va popularitzar als Estats Units les dècades dels 1950 i 1960 i després a tot el món.

Actualment els seus productes es venen en una setantena de països, sobretot a través de representants que fan venda col·lectiva a domicili, el sistema tradicional que ha fet famosa la marca.

Malgrat l'èxit, aquesta empresa ara podria desaparèixer, per problemes financers i també perquè no ha sabut adaptar-se als canvis tecnològics i socials de les últimes dècades.

Ho va reconèixer obertament divendres el conseller delegat, Miguel Fernández, dient que hi ha "dubtes substancials" que l'empresa pugui continuar si no aconsegueix més finançament:

"Tupperware s'ha embarcat en un viatge per refer la seva operativa i avui és un dia crític per abordar la posició pel que fa al capital i a la liquiditat."


La pandèmia va salvar l'empresa, però només temporalment

L'anunci oficial de l'empresa va provocar aquest dilluns la caiguda a la meitat del valor de les accions, fins a valdre 1,28 dòlars, tot i que aquest dimarts s'han recuperat lleugerament.

Però hi ha molts dubtes que els balanços financers dels últims anys de l'empresa siguin fiables, i per això la borsa de Nova York ha amenaçat de suspendre la cotització de les seves accions.

Aquesta situació crítica no és nova: l'acció va passar de valdre 40 dòlars el 2018 a uns 2 dòlars a principis del 2020, moment en què la pandèmia va salvar temporalment l'empresa.

El motiu va ser el confinament, que va obligar tothom a cuinar més sovint a casa, cosa que va fer augmentar les vendes dels seus productes, i les accions van remuntar fins als 35 dòlars, però després han tornat a caure.

Imatge promocional de la marca de carmanyoles Tupperware (Flickr / Mr Days)

El tancament hermètic i les "festes Tupperware"

Fundada el 1946 pel químic Earl Tupper, les seves carmanyoles de plàstic van ser una revolució, degut al tancament hermètic, que permetia una conservació òptima dels aliments.

Però, malgrat això, l'èxit li va arribar quan una de les venedores que va contractar, Brownie Wise, va inventar-se un nou sistema de venda: les anomenades "festes Tupperware".

En comptes d'anar casa per casa, la venedora acordava una trobada amb una clienta i aquesta convidava amigues i conegudes a casa, on es feia una demostració dels productes.

Va ser un sistema revolucionari que va convertir-se en un ritual amb moltes implicacions socials i econòmiques, que es va estendre a tot el món i que van copiar després altres empreses.

La sèrie "The Marvelous Mrs. Maisel" ha fet una recreació còmica d'una d'aquestes reunions, on es pot veure l'ambient que s'hi creava:


Tupperware i l'accés de les dones al mercat laboral

Segons Alison Clarke, autora del llibre "Tupperware: la promesa del plàstic a l'Amèrica del 1950", aquesta manera de vendre va suposar l'accés al món laboral per a moltes dones:

"Vaig començar pensant que era una conspiració capitalista explotadora contra les dones, i després vaig conèixer totes aquestes dones que van tenir una vida fantàstica a causa d'això i vaig veure com les havia empoderat".

Clarke ha explicat a la BBC que les "festes Tupperware" van ajudar a evitar que moltes dones quedessin aïllades a casa a les noves zones residencials suburbanes.

Després de l'embranzida inicial, el 1958 Wise va marxar de l'empresa i Tupper la va vendre a una cadena de botigues, que va estendre-la arreu amb el mateix model de venda.

Es van implantar primer a Europa i després a tot el món, i va arribar a estar present en més de 100 països, entre els quals la Xina, l'Índia i Indonèsia.

L'empresa no ha sabut adaptar-se als canvis

Però amb el pas de les dècades el món ha evolucionat molt, els rols femenins a la societat també i la mestressa de casa tradicional ha passat a la història en molts llocs del planeta.

A més, malgrat que la qualitat i la resistència dels productes de Tupperware han arribat a ser llegendàries, moltes empreses fabriquen des de fa anys productes equivalents a preus més reduïts.

L'empresa no ha sabut adaptar-se a tots aquests canvis, malgrat que en alguns països ha intentat, sense gaire èxit, vendre els seus productes per internet i també en botigues convencionals.

La situació d'ara sembla desesperada, perquè han contractat assessors financers que els ajudin a trobar inversors, i s'estan plantejant vendre immobles per aconseguir liquiditat.

També han aprofitat l'aparició a la sèrie "The Marvelous Mrs. Maisel" per llançar una línia vintage:

 

És un intent d'apel·lar a la nostàlgia per recuperar almenys part del mercat perdut, mentre els errors en la gestió empresarial de la marca poden portar a la seva desaparició.

De tota manera, que en un moment en què els productes d'un sol ús de plàstic i d'altres materials continuen sent un problema ambiental enorme, que pugui tancar l'empresa que es va inventar les carmanyoles modernes no deixa de ser una mala notícia.

 

 

Anar al contingut