Un cotxe d'autoescola.
Falten examinadors de carnet de conduir.
Barcelona

La falta d'examinadors retarda l'obtenció del carnet de conduir

A la demarcació de Barcelona s'han jubilat els darrers anys més d'una vintena d'examinadors que no han estat reemplaçats. Aquest ha estat l'inici d'"una bola" que s'ha anat fent gran i ha provocat que aquesta tardor els alumnes en lloc d'examinar-se cada setmana ho facin mensualment.

RedaccióActualitzat

A la demarcació de Barcelona s'han jubilat els darrers anys més d'una vintena d'examinadors que no han estat reemplaçats. Aquest ha estat l'inici d'"una bola" que s'ha anat fent gran i ha provocat que aquesta tardor els alumnes en lloc d'examinar-se cada setmana ho facin mensualment.

Les autoescoles

Per a les autoescoles, això suposa tenir els cotxes aturats la majoria dels dies perquè cap aspirant vol pagar hores de pràctica fins que faltin pocs dies per a l'examen. La situació econòmica, delmada ja "en un 40%" des de l'inici de la crisi, es troba molt amenaçada. Per això insten la Prefectura de Trànsit a resoldre aquesta situació.

Els alumnes

Els alumnes es queixen perquè els estan donant dies per examinar-se molt tard, perquè s'han trobat que els han "anul·lat" dates ja confirmades o perquè ni tant sols saben quan serà possible. "Molta gent ha d'anar canviant els dies de festa que sol·licita a la feina i això no fa cap gràcia", raona una alumna.

Els examinadors

La delegada d'Associació d'Examinadors de Trànsit (Asextra) de Barcelona, Toñi Martín, entén les queixes de les autoescoles i confirma que s'ha produït una davallada sobtada d'aquests professionals en els darrers anys. "No s'han cobert les jubilacions ni les baixes". Però el col·lapse actual es veu també agreujat per altres factors. No només ha tingut lloc una disminució de la plantilla, de prop d'un 40%, també s'ha obligat els examinadors que queden a agafar-se dies de festa abans que finalitzi l'any per recuperar les hores extres fetes durant el mes de juliol (48) i les hores destinades a fer cursos de formació (40). En total això són 88 hores, que significa "uns quants dies de festa" que si no fan ara perdran l'any vinent.

Per altra banda, a les autoescoles es dóna també a causa de la crisi un fenomen de repetidors que s'acumulen per pujar a examen. "Vénen amb només 1 hora de pràctica i no saben ni com funciona el cotxe", assegura Martin referint-se als casos més extrems. "M'han arribat a intentar convéncer que no és tan greu saltar-se un semàfor en vermell o no aturar-se davant un 'Stop'", afirma.

Una directiva europea recent també ajuda a fer "gran una bola" que està causada per una "mala planificació". Antigament els professors podien examinar 16 alumnes per jornada. Però la Unió Europea, per vetllar per la qualitat, en va establir un màxim de 13 cada dia.

Prefectura de Trànsit de Barcelona

El cap provincial de Trànsit de Barcelona, Adrià Puigpelat, ha explicat que la Direcció General de Trànsit (DGT) ja s'ha compromès a convocar un nou curs de formadors d'examinadors de trànsit aquest 2014 que permetrà augmentar la plantilla i desencallar aquest col·lapse.
Aquesta serà una solució efectiva "a mig i llarg termini" però per actuar amb més celeritat, Puigpelat ha assegurat que estan estudiant altres mesures amb un caràcter "més pal·liatiu" que permetin absorbir aquesta demanda d'exàmens que presenten les autoescoles.
 

 

Anar al contingut