Ernest Blasi, Jesús Garay, Lala Gomà, Vicky Peña, Lola Salvador i Núria Vidal, membres d'honor de l'Acadèmia del Cinema

Actualitzat

ACN Barcelona - L'Acadèmia del Cinema Català incorporarà sis nous Membres d'Honor, una categoria que ha distingit des del 2009 una setantena de professionals de diversos àmbits de la indústria cinematogràfica. Es tracta del muntador Ernest Blasis: el director Jesús Garay; l'actriu Vicky Peña; la guionista Lola Salvador; la directora Lala Gomà; i la crítica i periodista cinematogràfica Núria Vidal. L'acte de nomenament tindrà lloc el 31 de maig al mirador Maria Aurèlia Capmany de l'Ajuntament de Barcelona, i serà conduït per l'actriu i acadèmica Betsy Turnez.

Tot i que l'actriu Vicky Peña (Barcelona, 1954) va començar estudiant infermeria, decideix introduir-se en el món de la interpretació, en el qual aviat acumularà cinc dècades de trajectòria. Al seu debut cinematogràfic el 1976 amb 'Cambio de sexo', de Vicente Aranda, el van seguir nombrosos papers. En paral·lel, la seva intensa vinculació amb el teatre, que neix el 1974, la porta a treballar amb dramaturgs com Mario Gas, en obres emblemàtiques com 'Sweeney Todd', Jaime Camino o Mario Camus. Per la seva interpretació a 'La casa de Bernarda Alba' rep el premi de l'Associació d'Actors i Directors Professionals de Catalunya. A més dels Premis Gaudí, Peña ha estat guardonada amb el Premio Nacional de Teatro, el Premi RNE Sant Jordi i el Premi Memorial Margarida Xirgu, entre molts altres reconeixements.

Pioneres que han obert camí

Tres veteranes que enguany es reconeixen com a Membres d'Honor de l'Acadèmia, afegeixen a la seva aportació cinematogràfica el mèrit d'haver obert camí en àmbits històricament vinculats al món masculí. És el cas de Lola Salvador com a guionista, de Núria Vidal com a crítica cinematogràfica i de Lala Gomà com a realitzadora.

La guionista, directora i productora Lola Salvador (Barcelona, 1938), mestra de cineastes que signa moltes de les seves obres com a Salvador Maldonado, és autora de guions com 'El crimen de Cuenca', de Pilar Miró; 'Las bicicletas son para verano', de Jaime Chávarri; o' Barrios altos', de José Luis García Berlanga. El 2001 escriu i produeix 'Salvajes', pel qual rep el Goya al millor guió adaptat. Productora executiva de 'Camino', de Javier Fesser; o de la sèrie 'Operación Malaya', de Manuel Huerga, entre d'altres, ha exercit també com a guionista a televisió, en títols com 'Barrio Sésamo' o 'Querido maestro'. Distingida la seva valuosa trajectòria amb premis com la Medalla d'Or al Mèrit de les Belles Arts o el Premi Nacional de Cinematografia, DAMA va batejar un Premi de Guió amb el seu nom. Directora artística de la Cineteca de Madrid entre els 2016 i el 2018, des d'on va crear la Ciudad de Madrid Film Office.

Nascuda a Mèxic, la crítica de cinema Núria Vidal (1949) va ser pionera en la seva professió. S'inicia professionalment com a documentalista i programadora a la Filmoteca Nacional d'Espanya i després a la Filmoteca de Catalunya, i a partir de llavors, ha dedicat dècades a la crítica en mitjans com 'Fotogramas', 'La Vanguardia' o 'El Periódico', i programes com 'Cinema 3' o 'La finestra indiscreta'. Ha format part dels equips de programació i de direcció dels grans festivals de cinema europeus, entre els quals destaquen els de Berlín, Sitges i Rotterdam.

La directora Lala Gomà (Barcelona, 1947), especialitzada en realització televisiva a l'Institut del Teatre, era als anys 80 l'única dona realitzant programes culturals a Televisió de Catalunya, amb espais com Aula visual, Perifèric o Stromboli. Amb Xavier Muntanyà codirigí el programa 'Música per a camaleons'; el primer documental coproduït per ARTE i TVE Granados i Delgado, un crim legal, i Winnipeg, paraules d'un exili, dedicat als 2.500 republicans que van salvar la vida gràcies a Pablo Neruda. El seu interès pels infants, present des dels seus inicis, ha travessat la seva obra, amb exemples de sèries com 'El sol de la nit' o 'Vosaltres els blancs'. Premi Nacional de Cultura, de la seva darrera etapa, destaquen documentals com 'Free, Hadijatou contra l'Estat', codirigit amb Rosa Cornet, que va obtenir el premi Biznaga de Plata al Festival de Málaga 2017, o Pioneres: dones universitàries de la Segona República.

Referents del cinema experimental i el muntatge

El director Jesús Garay (Santander, 1949) es va traslladar a Barcelona a principis dels anys setanta, on va fundar La Fábrica de Cine de Barcelona. Cineasta allunyat de les pautes del cinema comercial, Garay s'inicia en la direcció amb pel·lícules de caràcter experimental i signa els vuitanta dues de les seves obres més icòniques: 'Més enllà de la passió', per la qual rep el Premi de Cinematografia de la Generalitat, i 'La banyera'. També dirigeix documentals, com 'Expocaña 82' i 'El 10 de la Plaza Real', 'In Pío' o 'Mirant el cel'. Amb Rosa Novell va adaptar a la pantalla obres de Samuel Beckett i per a la Televisió de Catalunya va dirigir sèries com 'La Mari', i TV movies, entre elles 'Germans de sang'. A més dels projectes com a director, Jesús Garay va treballar a la Filmoteca Espanyola de Barcelona, i posteriorment a la Filmoteca de Catalunya.

Ernest Blasi (Barcelona, 1945), un dels muntadors catalans de més projecció, va debutar el 1982 amb 'La Plaça del Diamant', de Francesc Betriu. Des de llavors ha muntat una cinquantena de títols de ficció, documentals, i TV movies. Seus són els muntatges dels llargmetratges Lola, de Bigas Luna; 'La Febre d'Or', de Gonzalo Herralde; 'Volverás', d'Antonio Chavarrías, premi a Millor muntatge al Barcelona Film Awards; 'Les mans buides', de Marc Recha; 'Més enllà de la passió', de Jesús Garay; 'Antártida', de Manuel Huerga; 'A los que aman', d'Isabel Coixet; o 'Madeinusa', de Claudia Llosa, entre d'altres. Debuta en el món del documental el 2002 amb 'Balseros', de Carles Bosch i Josep Maria Domènech, nominat als Oscars de l'acadèmia nord-americana.

Anar al contingut