Com més calor, menys despesa turística: cau el pagament amb targeta a les hores de més sol

El consum que han fet els turistes que han visitat Espanya els últims cinc estius ha estat millor a les zones més fresques, segons un estudi

Jordi Martínez PallejàActualitzat

El consum turístic dels últims cinc estius ha estat millor en les zones més fresques d'Espanya i pitjor en les zones del sud, on les onades de calor són més dures. Ho diu un estudi de Caixabank Research basat en dades de les seves terminals de pagament.

Els efectes de la crisi climàtica comencen a notar-se en els hàbits de consum dels turistes internacionals i locals a l'estat. Segons un estudi basat en les dades dels terminals de pagament amb targeta, a les zones on la temperatura mitjana a l'estiu no supera els 21 ºC el creixement de la despesa turística és més gran.

Un exemple: durant els estius d'entre 2019 i 2023 l'augment de la despesa és rellevant a la costa cantàbrica, amb pics del 45%, mentre que a la costa mediterrània sud és més baixa, i aquí la taxa de creixement es mou en una forquilla clarament inferior d'entre el 25% i el 35%.
 

Menys despesa diürna, més de nocturna

Si ens centrem en els dos últims estius, veiem com a les hores de més calor -entre les 12 del migdia i les 5 de la tarda- és quan el consum amb targeta cau més. En canvi, a partir de les deu de la nit, la despesa augmenta però, atenció, sense arribar a compensar la pèrdua en hores diürnes.

David César Heymann, economista de Caixabank Research, afegeix que "tot i hi ha aquesta redistribució de la despesa, el turista en termes globals gasta menys. Per tant, les onades de calor són una mala notícia per al sector turístic".

Dues turistes a Barcelona, aquest estiu
Dues turistes a Barcelona, aquest estiu (Europa Press/David Zorrakino)

Restauració i oci, a la baixa; farmàcies, a l'alça

Pel que fa a sectors, la restauració, l'oci i els supermercats pateixen davallades de despesa turística, sense arribar a ser molt significatives, quan la temperatura puja un grau per sobre de la mitjana històrica.

En canvi, hi ha un sector que viu un petit guany quan arriba una onada de calor. Heymann apunta que "hem detectat un increment en la despesa en les farmàcies i creiem que es pot deure al malestar que sent el turista amb la calor".
 

La geopolítica afavoreix el turisme d'aquí 

Al marge de l'efecte climàtic, l'estudi també apunta que Espanya pot guanyar quota de mercat si continua la inestabilitat geopolítica a l'Orient Mitjà. I són sobretot els turistes britànics i nord-americans els que tenen més en compte aquesta variable a l'hora de contractar les seves vacances d'estiu.

Un altre punt a favor del turisme estatal serà, segons l'informe, un euro feble en relació amb divises com la lliura esterlina i el dòlar nord-americà.

Un 2024 bo, però no tant com el 2023

Per aquest any, la previsió de l'informe de Caixabank Research diu que el creixement del producte interior brut del turisme estatal, tot i ser positiu, no serà tan bo com el del 2023, quan va fregar el 7%.

L'any passat, de fet, va ser el millor de la història a Espanya tant en arribada de turistes internacionals, 84 milions, superant els nivells prepandèmia, com en despesa, amb 108.000 milions d'euros. Aquesta última xifra supera un 17,4% la que es va aconseguir el 2019

Un home fa un pagament amb targeta (iStock/andreswd)
ARXIVAT A:
Economia de butxacaTurismeCrisi climàtica
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut