Amazon: autònoms, ara sense feina, es posen a repartir paquets amb el seu cotxe

Posen el seu cotxe, la seva gasolina i el seu risc; però, en plena aturada pel coronavirus, diuen que els compensa perquè sense treballar no ingressen res
Amazon: autònoms, ara sense feina, es posen a repartir paquets amb el seu cotxe
Martorelles

Amazon: autònoms, ara sense feina, es posen a repartir paquets amb el seu cotxe

Posen el seu cotxe, la seva gasolina i el seu risc; però, en plena aturada pel coronavirus, diuen que els compensa perquè sense treballar no ingressen res
Iván Gutiérrez Actualitzat
TEMA:
Internet
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
imatge

El carrer Gorg de Martorelles era de doble sentit fins fa uns anys. Però des que va instal·lar-s'hi Amazon, van haver-lo de fer d'un únic sentit pel col·lapse que es produeix cada matí a primera hora. Primer, de furgonetes de repartiment, però hores després, de cotxes particulars que fan cua esperant entrar al centre logístic.

Amb el confinament i el tancament de botigues, aquesta situació ha anat a més: el comerç electrònic s'ha disparat, i a la vegada, molts autònoms no poden treballar. Per tant, el còctel és el següent: molts autònoms han agafat els seus vehicles per repartir tota mena de paquets perquè les repartidores no donen a l'abast.

Posen el seu propi cotxe, paguen la gasolina i s'arrisquen a qualsevol accident pel seu compte, i tot, per uns 56 euros bruts per cada bloc de quatre hores, independentment de si s'acaba de repartir en més o menys hores.

 

Autònoms sense feina

Un equip de TV3 ha pogut parlar amb més de vint autònoms que feien cua amb el seu cotxe a les instal·lacions d'Amazon de Martorelles. Per molts, era la seva primera setmana, o fins i tot, el seu primer dia de feina. Tots són autònoms per poder fer altres activitats, i per tant, repartir no és la seva principal tasca. Però l'argument és comú:

"Com que ara no puc treballar, repartir per a Amazon em compensa la quota d'autònoms".

El Víctor (nom fictici) puntualitza que treballa com a mecànic, però que ara, "necessita els diners per subsistir", i si bé reconeix, "ara mateix és de les poques vies per poder ingressar diners amb el confinament", també assegura amb rotunditat que "això és un complement, en cap cas dona per viure".

 

El Gabriel és brasiler, i ja havia treballat feia temps com a repartidor d'Amazon amb el seu vehicle, però ho va deixar. Ara, amb la situació de confinament, ha decidit tornar i fer blocs de quatre hores per ingressar uns 50 euros al dia.

La necessitat de convertir-se en, teòricament, treballador essencial. Amazon veu com el seu mercat natural, l'online, es dispara, mentre qui ven aquests mateixos productes a la botiga física, potser algun d'aquests autònoms, continua tancat.

Això també està portant al límit, companyies de repartiment com Correus.

 

Un repartidor d'Amazon carrega paquets al seu cotxe
Un repartidor d'Amazon carrega paquets al seu cotxe

 


Un sistema semblant al de Glovo

Això era una situació que ja passava abans, però ara, ha anat a l'extrem. Els autònoms s'apunten a través d'una aplicació mòbil anomenada "Amazon Flex", i allà, s'inscriuen demostrant que tenen l'alta com a treballadors autònoms i no tenen cap antecedent.

El sistema és semblant al de Glovo, però en lloc d'escollir unes hores on estaran disponibles hi hagi o no feina, Amazon permet seleccionar un bloc d'hores on se li pagarà uns 56 euros per quatre hores.

En aquelles quatre hores, el repartidor haurà de portar entre 40 o 50 paquets, independentment del que trigui a fer-ho, tant si és més de quatre hores com si és menys.

 


El poder de mercat d'Amazon

El gegant del comerç electrònic ja tenia un gran poder de mercat, sobretot a l'online on, com resa la seva publicitat, "ho té tot, de la A a la Z". Però amb els comerços i botigues físiques tancades, Amazon ha pogut arribar a segments de la població que no eren tan proclius a comprar per internet, i que ara, possiblement, fidelitzaran.

És una combinació perfecta per a la companyia. Té un mercat físic tancat, i cap rival directe al seu mercat natural que és l'on-line (com Alibabá). Però tampoc hi ha ningú que pugui reunir en un mateix enviament productes de diferents tipus, ja que els seus competidors són per segments, com Fnac (Especialitzat en llibres o electrònica), Mediamarkt (Electrodomèstics i electrònica) fins a les grans cadenes de supermercats (des de Mercadona a Carrefour). Gegants, però en el seus sectors.

 

El comerç electrònic s'ha disparat, i s'envien tot tipus de paquets: des de cosmètica, patinets elèctrics fins a joguines eròtiques.La gent està a casa i els comerços estan tancats, i d'aquesta situació, se n'està beneficiant principalment el gegant de l'e-commerce Amazon.

Però les companyies de repartiment no donen a l'abast i això està fent que l'empresa de Jeff Bezos estigui incentivant la modalitat denominada "Amazon Flex" amb publicitat a les xarxes i ofertes de feina a través de pàgines de web com Infojobs.

ARXIVAT A:
Internet Comerç Coronavirus Estat d'alarma

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut