Els problemes per examinar-se desesperen tant aspirants com autoescoles
Els problemes per examinar-se desesperen tant aspirants com autoescoles (ACN/Lucía Blanco)
Catalunya migdia (cap de setmana)

4 mesos d'espera i 62.000 persones a la cua per fer l'examen pràctic del carnet de conduir

Les autoescoles denuncien un col·lapse endèmic per la falta d'examinadors de la DGT i consideren un pedaç l'augment de plantilla anunciat per a l'abril

Paula Núñez GubertActualitzat

Un cop han aprovat l'examen teòric del carnet de conduir, els alumnes de les autoescoles catalanes s'han d'esperar cinc mesos de mitjana per començar les pràctiques, i quatre més per poder fer la prova de conducció.

És un problema enquistat al llarg dels anys: la falta d'examinadors de la DGT a Catalunya ha generat aquest tap de més de 62.000 persones sense data per poder-se examinar i amb 9 mesos de demora a la pràctica. 

Només a Barcelona hi ha més de 45.000 alumnes que s'esperen per examinar-se de la part pràctica. A Girona i Tarragona són més de 6.000 i a Tarragona superen els 3.500. 

Són dades de la Federació Catalana d'Autoescoles, que veu totalment insuficient el compromís de la DGT d'ampliar el nombre d'examinadors a Catalunya a partir del mes que ve. 
 

23 examinadors més

Fins ara la DGT ha reforçat la plantilla en moments puntuals amb personal itinerant o interí. A l'abril té previst incorporar 23 examinadors a tot Catalunya, 5 a la demarcació de Girona, 14 a Barcelona, 3 a Lleida i només 1 a Tarragona.

Les autoescoles ho celebren com un primer pas, però consideren que no servirà per desfer el tap. Pel president de la federació, Raül Viladrich, el reforç de la DGT no és cap solució definitiva i no s'ajusta a la demanda: "Celebrem aquesta iniciativa, però és un pedaç més, i no solucionarà el problema de fons".

Calen canvis estructurals a la plantilla de la DGT a les quatre demarcacions catalanes per poder normalitzar aquesta situació que fa tants anys que s'arrossega.

La federació reclama més estabilitat a les plantilles i que es continuïn ampliant preveient les baixes, jubilacions i trasllats del personal. 

Els mesos d'espera per a l'examen pràctic són un maldecap, perquè la teòrica aprovada només té dos anys de vigència (3Cat)

Les autoescoles, al límit

Les autoescoles avisen que estan en una situació crítica, i algunes, a punt de tancar: "S'han de trobar solucions ja", clama Viladrich.

El president de la Federació d'Autoescoles explica que han arribat al límit "perquè si no podem examinar tampoc podem fer les pràctiques, i aquestes despeses fixes que tenim d'infraestructura no les podem cobrir".

A més a més, recorda que les llistes d'espera suposen un gran perjudici per a la persona que necessita treure's el carnet i que va veient com se li dilaten els terminis. Viladrich recorda que tenir el permís de conduir no és cap caprici

"El ciutadà queda molt sorprès perquè l'obtenció del permís de conduir no és un luxe, moltes vegades és una necessitat"

El Servei Català de Trànsit fa temps que demana, sense èxit, poder assumir la gestió dels exàmens, i les autoescoles sempre s'han mostrat partidàries del traspàs de competències a la Generalitat davant l'allau d'exàmens pendents que hi ha. Asseguren que el col·lapse ve de fa uns 10 anys; es va agreujar amb les vagues d'examinadors del 2015 i després amb la pandèmia.

Anar al contingut