Charles Leadbeater: "Farem diners compartint coses a internet" (II)

Aquest periodista econòmic proposa "la revolució professional-amateur" com el capitalisme del s. XXI. En el seu darrer llibre, "Cloud Culture" explica com l'augment del "cloud computing" podria canviar la nostra cultura cap a una altra on tot està connectat, es comparteix, és més global i obert. Leadbeater va ser convidat pel CCCB <a href="http://www.cccb.org/icionline/" Target=_alt">al cicle I+C+I</a>.
Charles Leadbeater: "Farem diners compartint coses a internet" (II)

Charles Leadbeater: "Farem diners compartint coses a internet" (II)

Aquest periodista econòmic proposa "la revolució professional-amateur" com el capitalisme del s. XXI. En el seu darrer llibre, "Cloud Culture" explica com l'augment del "cloud computing" podria canviar la nostra cultura cap a una altra on tot està connectat, es comparteix, és més global i obert. Leadbeater va ser convidat pel CCCB al cicle I+C+I.
Karma Peiró Actualitzat
"A la gent li agrada compartir informació"

"A la gent li agrada compartir informació"

(ve de la primera part)


Fa unes setmanes, el 3cat24 va entrevistar Rubèn Mora, cap del Departament de Delictes Informàtics dels Mossos d'Esquadra, i va explicar que tenia problemes seriosos per perseguir els delictes al núvol. I vostè ens diu que anem cap a la cultura del núvol?
Sí, hi estic d'acord. Però també crec que les dades estan més segures al núvol que a l'escriptori del teu ordinador. Segurament no tindràs tanta protecció com les mesures de seguretat que tenen les companyies que ofereixen els seus servidors per interactuar al núvol.

I creu que la gent realment vol aquest canvi de cultura que proposa?
Mmm... sí, perquè a la gent li agrada compartir vídeos al YouTube, fotos al Flickr, moments de la seva vida al Facebook, enllaços al Twitter. Fa quatre anys, el Google va ser la passarel·la d'aquest nou món. Però avui tenim moltes altres maneres de ser-hi, al núvol, i estem encantats. La gent es converteix en protagonista, en actors en moltes esferes diferents de la societat i creen continguts que se solapen amb els rols tradicionals i entren en conflicte.

Què opina de l'obertura dels governs oferint dades públiques als ciutadans?
És una mesura necessària però el més important és que animar la gent a fer servir aquestes dades, per entendre millor el que se'n deriva i que facin mapes on es pugui visualitzar millor. És un gran procés que ha de portar cap a una cultura de les dades i perseguir la transparència.

Quins seran els canvis socials i tecnològics que veurem en els propers anys?

Veurem una batalla sobretot en el terreny de la cultura, per part dels diaris tradicionals i les editorials per preservar el vell sistema en un moment en què els processos de producció canvien radicalment. Tenim més música o llibres que mai. I d'altra banda hi ha la batalla de la competència. Kindle, Ipad, Android, o imprimir a demanda són productes de Google, Apple, Sony, grans companyies que competeixen pel futur. Però una de les lluites més significatives que veurem és la de la "neutralitat". El mòbil és diferent del web, és més obert, més flexible i molt més poderós. Si vas als països més pobres, els mòbils són de gran utilitat en l'educació o en la salut. Cada vegada tindrem més serveis al núvol pensats per als mòbils.

Aquest any, el 3cat24 ha parlat amb Mark Surman, Pekka Himane, Brian Lamb, Delia Browne, Simona Levi, Lawrence Lessig, entre d'altres. Tots ells parlen sobre "el moviment obert" i de fer accessible el coneixement a internet. Un dels lectors va comenta que deixéssim d'entrevistar gent tan utòpica perquè donaven una visió del món poc realista. Creu que pensaran el mateix de vostè?
Sí, segurament ho pensaran. Quan vaig escriure el meu darrer llibre vaig publicar un vídeo al YouTube i vaig tenir un comentari d'un lector que em deia: "Vostè és un cretí utòpic i no té ni idea del que parla". Vaig pensar no m'havia d'amoïnar perquè... Wikipedia és un projecte utòpic, Google Books també, Wikileaks, i n'hi ha centenars d'exemples similars meravellosos i de gran valor per a tothom. La meva germana compra tota la roba per internet i fa deu anys ningú s'ho hauria imaginat. No sóc un naïf i estic molt content que avui qualsevol persona pugui crear, comunicar-se globalment i que es plantegi compartir-lo i treure'n un rendiment. És un signe del dinamisme de la nova societat.

NOTÍCIES RELACIONADES