El CAC, la CCMA i l'Obra Social "la Caixa" impulsen una campanya per fomentar l'esperit crític dels joves davant els continguts perjudicials a internet

L'objectiu de la campanya, que s'emmarca en el programa eduCAC, és apoderar els joves i alertar sobre els perills del ciberassetjament, de les fake news, de les amenaces a la privacitat digital i de les addiccions al joc i a les apostes en línia TV3 i Catalunya Ràdio emetran espots de la campanya i dedicaran diversos programes i informatius a tractar la manera d'abordar els perills de les noves tecnologies. Les emissores de l'Associació Catalana de Ràdio també emetran anuncis de la campanya En la campanya hi participen una desena d'influencers, que sumen més d'un milió de seguidors

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i l'Obra Social "la Caixa" impulsen la campanya "#AMiNoMenganyen" amb l'objectiu de fomentar l'esperit crític de la ciutadania en general, i dels adolescents en particular, vers els continguts audiovisuals i incentivar un ús responsable de la tecnologia, dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials.

La campanya, que s'emmarca en el programa eduCAC, vol apoderar la ciutadania, i en especial els joves, davant les pantalles i alertar sobre els perills del ciberassetjament, de les fake news, de les amenaces a la privacitat digital i de les addiccions al joc i a les apostes en línia, entre d'altres.

La campanya comptarà amb la difusió d'espots per TV3, de falques per Catalunya Ràdio i de clips de vídeo per les xarxes socials. També hi haurà la participació d'una desena d'influencers i youtubers, que sumen entre tots més d'un milió de seguidors, i Doctor Prats que, amb "Caminem Lluny", posa la banda sonora de la campanya. Així mateix, els mitjans audiovisuals de la CCMA tractaran els temes de la campanya en 13 programes i informatius.

L'Associació Catalana de Ràdio (ACR), que aplega les ràdio privades, també participa en la campanya i les seves emissores associades n'emetran els anuncis.

La campanya comença avui, amb l'emissió de l'anunci per TV3 en prime time i de les falques publicitàries per Catalunya Ràdio, i es desenvoluparà en dues onades d'activitats diverses, que s'allargaran fins al 13  d'octubre. La iniciativa s'adreça especialment als joves d'entre 10 i 17 anys, per bé que també inclou missatges per als majors d'edat -especialment pel que fa a l'addicció al joc i a les apostes en línia-, així com per a les famílies, per tal que ajudin els menors a evitar l'abús de les tecnologies i els continguts perjudicials.

La campanya "#AMiNoMenganyen" ha estat presentada avui, 28 de maig, en una roda de premsa en la qual han participat el president del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, la vicepresidenta i presidenta en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach, i el director de l'Àrea Comercial i Educativa de la Fundació Bancària "la Caixa", Xavier Bertolín. La roda de premsa ha tingut lloc al Col·legi de Periodistes de Catalunya, a Barcelona.

Loppacher ha explicat que "vivim envoltats de pantalles i d'inputs comunicatius i informatius, i això, en molts aspectes, és molt positiu, però també té riscos importants". En aquest sentit, ha assenyalat que "un dels grans reptes que tenim en la nostra societat és apoderar i educar la ciutadania, i en especial els menors, a desenvolupar-se amb seguretat en aquest nou entorn." Ha afegit que "només si som conscients d'aquest costat fosc que també tenen les pantalles i sabem combatre'l mitjançant el pensament crític, sabrem aprofitar el potencial positiu extraordinari que tenen internet i la tecnologia".

Llorach ha destacat la implicació dels mitjans de comunicació públics en l'educació mediàtica:  "Volem estimular el sentit crític i ajudar a formar una ciutadania responsable i conscient. Per aquest motiu, sumem esforços ara en aquesta campanya conjunta i hi donem suport tot produint-la i difonent-la mitjançant TV3, Catalunya Ràdio i els mitjans digitals de la CCMA". Llorach ha subratllat que "és una campanya que ha de connectar amb els usuaris més joves de les xarxes socials i les pantalles digitals, i per això hem volgut comptar amb ells des del principi. Hem creat una campanya per a joves, feta per joves".

Per la seva banda, Bertolín ha afirmat que "és molt important ajudar les escoles que els nens i nenes siguin ciutadans i ciutadanes competents per a la vida, per fer front a les necessitats i els reptes que planteja la societat del segle xxi" i en aquesta línia ha destacat la importància de la campanya que s'ha presentat, ja que el programa eduCAC "s'enfoca a despertar l'esperit crític". També ha afegit que "Es tracta de posar el focus en la necessitat de ser crítics, com a individus i com a societat. I si volem ser-ho com a societat, hem d'apostar pels nostres joves". 

En la roda de premsa també hi han participat membres de l'Escola Superior de Relacions Públiques (ESRP), centre adscrit a la Universitat de Barcelona, que ha estat la responsable de la creativitat i la producció de l'espot de la campanya. El responsable de la iniciativa, Carles Checa, ha dit: "Hem aplicat un nou concepte de responsabilitat social, el compromís social col·laboratiu, una fórmula que posa la campanya al centre de tots els esforços i on cadascun dels implicats aporta els recursos que li són propis".

Segons dades de l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), el 71,8% d'infants i joves d'entre 10 i 15 anys disposen de mòbil. Als 16 anys, el 98,9% ja es connecta a internet mitjançant el mòbil.

D'acord amb les dades de l'Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC), els infants d'entre 6 i 13 anys passen una mitjana de 5 hores diàries davant d'alguna pantalla (mòbil, televisor, ordinador, consola o tauleta), xifra que creix fins a les 7 hores el cap de setmana.

Elements de la campanya

  • Anunci televisiu: consta de tres escenes quotidianes d'una família utilitzant pantalles, que fan referència a la sobreexposició a les xarxes (sharenting), les fake news i les addiccions als jocs i les apostes en línia. L'emissió engega avui en prime time a TV3 i al bloc publicitari pròxim a l'InfoK del Super3. Doctor Prats, amb el seu single "Caminem junts", ha posat la banda sonora de la campanya.
  • Falques radiofòniques: desenvolupades sobre els tres eixos temàtics que marca l'anunci de televisió. S'emeten a Catalunya Ràdio des d'avui i a les emissores que integren l'Associació Catalana de Ràdio (ACR).
  • Clips per a les xarxes: s'han produït tres clips per difondre'ls específicament per les xarxes socials i pels webs
  • Youtubers i influencers: una desena d'influencers catalans hi col·laboren aportant la seva visió, amb continguts que duen l'etiqueta #AMiNoMenganyen, especialment a Instagram i a TikTok. Aquests influencers sumen en conjunt més d'un milió de seguidors. Hi participen Jan Cutillas (1,1 milions de seguidors a TikTok), Juliana Canet, (46.700 seguidors a Instagram), Long Li Xue (17.000 seguidors a Instagram), Joan Grivé "sir.joan" (47.000 seguidors a Instagram) i Roger Carandell, fundador d'Adolescents.cat, entre d'altres.
  • Implicació dels programes de la CCMA: Un total de 13 programes tractaran els temes de la campanya, amb temàtiques com ara el ciberassetjament, les fake news, l'abús de les pantalles, els perills de les noves tecnologies o el paper de la dona en la publicitat i en els videojocs. Els programes que hi col·laboraran seran el següents:
  • : Tot es mou, El matins, APM?, Està passant i Com si fos ahir.
  • : Laia Servera, la directora del programa informatiu del Super3, l'InfoK, ha explicat que s'emetràn 11 reportatges amb la careta de la campanya #AMiNoMenganyen, amb contingut específic sobre el tema.
  • Catalunya Ràdio: Popap, Revolució 4.0, El matí de Catalunya Ràdio, L'ofici d'educar, Generació digital i Catalunya vespre.
  • : Adolescents iCat.
  • Visites d'escoles: un total de 18.000 alumnes visiten cada any les instal·lacions de la televisió i de la ràdio de la CCMA. A partir d'avui, se'ls facilitarà material del programa eduCAC i uns còmics didàctics elaborats pel regulador audiovisual suís.
  • Web aminomenganyen.cat: servirà de contenidor de tot el contingut audiovisual que generi la campanya i estarà vinculat amb el programa eduCAC.

Programa eduCAC

El CAC ha posat en marxa, en l'actual curs acadèmic 2018-2019, l'eduCAC, el  programa d'educació mediàtica que ofereix a les escoles i als instituts, així com a les famílies, recursos educatius per fer un ús crític i responsable dels continguts audiovisuals. El projecte compta amb la col·laboració del Departament d'Ensenyament, del Col·legi de Periodistes de Catalunya, de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i de l'Obra Social "la Caixa". L'objectiu és que la ciutadania, i en especial els menors d'edat, adopti una actitud crítica envers els continguts que miren per les diferents pantalles i facin un bon ús dels dispositius.

Espot publicitari de la campanya:

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/campanya-aminomenganyen/video/5862788/

Enllaç al dossier de premsa:

https://www.aminomenganyen.cat/la-campanya.html

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut