Un tren de Rodalies estacionat
La Generalitat decideix tarifes o preus des del 2009

Renfe perd Rodalies de Lleida, que gestionarà FGC a partir del 2024

El govern es compromet a doblar freqüències entre Lleida i Manresa davant el dèficit històric d'infraestructures ferroviàries

RedaccióActualitzat

Ferrocarrils de la Generalitat gestionarà la línia de tren Lleida-Manresa a partir del 2024, en comptes de Renfe, que ho fa ara. El govern ho ha adjudicat aquest dimarts i es compromet a doblar freqüències en aquest tram. Els usuaris de Lleida fa anys que esperen millores.

La Generalitat té la potestat per fer canvis respecte als operadors de les línies i, per tant, sobre les freqüències de pas. El vicepresident del govern, Jordi Puigneró, ha explicat que aquesta adjudicació ha de ser una avançada del model que voldrien aplicar a tot el país.

El govern vol que sigui un primer pas, doncs, per reclamar la totalitat del traspàs de Rodalies a tot el país: trens, vies i catenàries.

D'aquí tres anys, la Generalitat es farà càrrec de l'R12 entre Lleida i Manresa. Aquest és el recorregut que fa, des de la capital del Segrià fins a l'Hospitalet de Llobregat.

 

Després del canvi de titularitat, passarà a dir-se RL4, amb dos trens més cada dia en tots dos sentits.  

El tram fins a Cervera es dirà RL3 i duplicarà el nombre de combois: fins a 12 al dia.

El tram Manresa-Barcelona continuarà en mans de Renfe, però l'R12, com a tal, desapareix i aquest tram el cobrirà l'R4, que ja existeix i que arriba fins a Sant Vicenç de Calders.

La intenció és millorar una línia que els darrers anys havia perdut un 60% de passatgers. Els usuaris es queixaven de la manca de freqüències i la lentitud dels trens, entre d'altres.

Dèficit històric

Lleida té un dèficit històric de línies de tren que connectin de manera efectiva la capital del Segrià amb ciutats i pobles del seu entorn. De sempre que hi falta una autèntica xarxa de rodalies que faciliti la vida als lleidatans que es mouen entre Lleida, Tàrrega, Cervera, Bellpuig o Mollerussa.

La Generalitat s'ha compromès a revertir la falta de trens i freqüències i perquè això canviï ha adjudicat a Ferrocarrils el tram Lleida-Manresa, tot i que no serà una realitat fins al 2024.

L'estació de tren de Mollerussa, una de les ciutats que pateixen un dèficit històric de connexió a Lleida
L'estació de tren de Mollerussa, una de les ciutats que pateixen un dèficit històric de connexió a Lleida (ACN/Oriol Bosch)


Nous trens i 65 milions d'euros

Per fer possible part de les millores tan reivindicades, Ferrocarrils comprarà quatre trens nous. Se substituiran els trens més antics i s'incorporaran quatre unitats noves, més "sostenibles" i amb serveis a bord, com ara connexió a internet a través de wifi.

Entre els combois i el seu manteniment s'invertiran 65 milions d'euros.

El govern treballa amb una previsió de més de 450.000 viatgers el 2026, xifra que representa un 55% de la demanda ferroviària respecte al 2018, les darreres dades anteriors a la pandèmia disponibles.

Puigneró ha emplaçat el govern espanyol a concretar el "traspàs complet" de Rodalies després del "traspàs de fireta del 2009" i ha deixat clar que ho plantejarà en cada reunió bilateral amb l'executiu de Pedro Sánchez. "La ciutadania no es mereix l'actual servei que està prestant Renfe a Catalunya", ha afirmat.

ARXIVAT A:
Renfe
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut