El paisatge de Lecco coincideix, segons la geòloga i especialista en art, amb el de "La Gioconda" (Wikimedia Commons)

Quin és el paisatge de la "Monna Lisa" de Leonardo? Una geòloga aporta una nova teoria

Ann Pizzorusso és, a més de científica, estudiosa de l'art i de l'obra de Leonardo en particular, i situa, amb proves concretes, el paisatge a Lecco

Judith Casaprima SaguésActualitzat

Els misteris que envolten Leonardo da Vinci i la seva obra, i més concretament la "Monna Lisa", no s'acaben. "La Gioconda", una de les obres més famoses del pintor, ha estat objecte d'infinits estudis, però també de robatoris i atemptats. I no només el somriure i la identitat de la protagonista són enigmàtics, sinó que també ho és el lloc on va ser pintada l'obra.

Durant dècades, els historiadors de l'art han especulat sobre diversos llocs que podrien haver inspirat Leonardo. Alguns suggereixen que la vista era imaginària i idealitzada, i d'altres l'han situat a diversos llocs concrets d'Itàlia. Fa justament un any que donàvem per definitiu el descobriment de la localització del paisatge que apareix de fons a l'obra.

Però lluny de donar per acabats els infinits debats, ara, una geòloga i experta estudiosa de la pintura del Renaixement italià, Ann Pizzorusso, ha refutat les proves anteriors i ha situat a la localitat llombarda de Lecco, a la vora llac de Como, al nord d'Itàlia, l'escenari de la "Monna Lisa".

La geòloga i historiadora de l'art Ann Pizzorusso davant del pont de Lecco on situa el paisatge de la "Monna Lisa" (Reuters/Alex Fraser)

No n'hi ha prou a situar el pont

Ann Pizzorusso ha unit les seves dues vocacions la geologia i l'art del Renaixement italià i més concretament, l'obra de Leonardo. És una especialista reconeguda que no és la primera vegada que estudia i situa, amb criteris científics, els paisatges que apareixen a l'obra de Da Vinci. Ja ho va fer amb el quadre "La verge, el nen i santa Anna" a les Dolomites i ha analitzat les dues versions de "La verge de les roques"  

Els anteriors historiadors de l'art van centrar-se a identificar el pont que apareix a l'esquerra de la figura. El 2011 Carla Glori, de la Universitat de Torí, el va ubicar a Bobbio, a Piacenza. D'altres el situaven a Buriano, a prop de la localitat toscana de Laterina. I l'any passat l'investigador Silvano Vinceti va afirmar que es tractava del pont Romito, situat també prop de Laterina, a Arezzo.

Pels estudiosos, situar el pont era clau, ja que, si no, per què l'hauria pintat amb tant detall Leonardo?  

Ann Pizzorusso diu que, segons les seves observacions, el pont d'arcs representat a la pintura correspon al pont Azzone Visconti, del segle XIV.

Al quadre s'aprecia fins i tot que el tercer ull és més petit que els altres, com el que passa per la ciutat de Lecco sobre el riu Adda, que alimenta el llac.

Al quadre el tercer ull del pont és més petit que els altres, com en el pont Azzone Visconti a Lecco (Reuters/Alex Fraser)

Però Pizzorusso no es va fixar primer en el pont, sinó en els aspectes geològics del paisatge que invaliden, segons ella, les teories anteriors.

"El pont per mi no era l'aspecte important de la pintura. En les altres hipòtesis, la geologia era incorrecta."

"Tots parlen del pont i ningú parla de geologia", diu Ann, perquè per ella, l'important és el territori que l'envolta, que dona les pistes definitives de la situació. "Quan vaig arribar a Lecco, em vaig adonar que aquí havia pintat la 'Monna Lisa'", va dir Pizzorusso.

La "Monna Lisa", de Leonardo da Vinci, exposada al Museu del Louvre de París (Wikimedia Commons/Sailko)

Les formacions rocoses

Pizorusso argumenta que de ponts d'arc com el que apareix a la pintura n'hi ha molts i de molt semblants a Itàlia i a tot Europa: "És impossible identificar una ubicació exacta només des d'un pont", diu a The Guardian.

"Els geòlegs no miren les pintures i els historiadors de l'art no miren la geologia. Els historiadors de l'art van dir que Leonardo sempre va utilitzar la seva imaginació, però pots donar aquesta imatge a qualsevol geòleg del món i diran el que estic dient jo sobre Lecco. Fins i tot un no geòleg ara pot veure les similituds."

"Quan mires la 'Monna Lisa', veus aquesta part del riu Adda, i veus un altre llac darrere, que es mostra perfectament sota aquestes muntanyes de dents de serra", diu Pizzorusso des del lloc on es podria haver pintat l'escena.

Les muntanyes amb dents de serra que presideixen la ciutat de Lecco (Reuters)

A més, va trobar que les formacions rocoses de Lecco eren de pedra calcària, i que Leonardo les va pintar amb tons blancs i grisos, que es corresponen amb els naturals. "És perfecte, perquè aquest és el tipus de roca que hi ha", diu la geòloga, que afegeix que a diferència de Lecco, ni Bobbio ni Arezzo tenen un llac: "Així que tenim proves realment concretes a Lecco".

L'interès de Leonardo pel paisatge

Una altra pista que confirma la seva teoria és l'interès de Leonardo pel paisatge i la precisió dels detalls, juntament amb el fet històric i documentat que va visitar la ciutat de Lecco.

Com a especialista en les obres de Leonardo, Pizzorusso ha estudiat l'artista amb profunditat i explica que Leonardo sempre havia impressionat els seus estudiants per la importància que donava a representar la natura amb precisió. I afegeix que, segons les seves investigacions, Da Vinci va visitar Lecco: "Sabem pels seus quaderns que va passar molt de temps explorant la zona de Lecco i el territori més al nord".

Lecco, Itàlia
Vista de la ciutat de Lecco, des del Pla d'Erne, a la vora del llac Como, a Itàlia (Wikimedia Commons/Pytt)

El que no es pot saber és si el pintor va reproduir del natural o de memòria el paisatge al fons de la seva obra, ja que també tenia el costum de prendre moltes notes i fer esbossos dels paisatges dels llocs que visitava.

Arguments d'art i ciència difícils de rebatre

Michael Daley, director de l'organització ArtWatch UK, ha dit que pels coneixements científics i artístics, el descobriment de Pizzorusso és "transcendental". "Les altres teories han quedat en paper mullat", ha dit.

"Pizzorusso ha determinat la ubicació de manera convincent amb proves de la presència de Leonardo a la zona, la seva geologia i, per descomptat, el pont."

Jacques Franck, antic consultor de l'obra de Leonardo al Louvre, també li dona credibilitat.

"No dubto ni un segon que Pizzorusso tingui raó en la seva teoria, donat el seu perfecte coneixement de la geologia del país italià, i més precisament, dels llocs on Leonardo va viatjar en vida, cosa que podria correspondre al paisatge muntanyós de la 'Monna Lisa'."

Aquest cap de setmana, Pizzorusso presentarà les seves proves en una conferència de geologia a Lecco i espera que el seu descobriment canviï l'enfocament del públic sobre l'artista. "Potser la gent el veurà no només com un pintor sinó com un geòleg".

 

ARXIVAT A:
CiènciaMemòria històrica Art
Anar al contingut