París vota a favor que els vehicles SUV paguin el triple per aparcar al carrer

Són els vehicles que més es venen, però són més contaminants i l'Ajuntament en vol frenar l'expansió

RedaccióActualitzat

La ciutadania de París ha decidit endurir les condicions de circulació per als vehicles pesants. Aquests vehicles, personificats en els populars SUV, hauran de pagar el triple per aparcar al carrer si venen de fora de la ciutat.

La iniciativa de l'Ajuntament de París, liderat per la socialista Anne Hidalgo, vol posar entrebancs als vehicles SUV, els vehicles més venuts del mercat però també més contaminants que la majoria.

La pregunta que es plantejava a 1,4 milions de ciutadans que poden votar era aquesta:

"A favor o en contra de la creació d'una tarifa específica per a l'aparcament de cotxes individuals pesants, voluminosos i contaminants?"

El 54,55% dels votants hi han votat a favor. La participació, però, ha estat molt baixa: menys del 6% dels 1,3 milions de ciutadans convocats ha acudit a les urnes.

Fa menys d'un any, els parisencs ja van decidir que ja no es poden llogar patinets elèctrics, en un referèndum.

Cartells anunciant el referèndum d'aquest diumenge (EFE/Edgard Sapiña)

Els SUV són cotxes més alts i amples i pesen més, i per això també contaminen més. Segons l'Agència Internacional de l'Energia, estan catalogats fins a un 20% més contaminants que les berlines, que serien un model equivalent. A banda de consumir més, també contaminen més per les partícules fines de la frenada.

L'equip municipal afegeix encara un altre argument en contra dels SUV i totterrenys, i és que un vianant tindria dues vegades més de probabilitats de patir un accident greu amb un SUV que amb un vehicle clàssic.

 

Un dels vehicles que haurien de pagar el triple que la resta per aparcar (Reuters/Benoit Tessier)

Algunes excepcions

Amb l'aprovació de la proposta de l'Ajuntament, els SUV i 4x4 hauran de pagar 18 euros l'hora per aparcar als districtes més cèntrics, i 12 euros l'hora en els més externs.

El referèndum feia referència a vehicles de grans dimensions: els tradicionals i híbrids recarregables de més d'1,6 tones de pes i els elèctrics de més de dues tones. Hi haurà algunes excepcions, com l'estacionament dels residents o per a determinats professionals.

Fins ara, l'Ajuntament cataloga els professionals de la salut, els repartidors i els taxistes com a gremis que es poden acollir a tarifes d'aparcament més avantatjoses.

La proposta municipal ha estat molt criticada per les organitzacions professionals, com la de la Confederació de Petites i Mitjanes Empreses, que considera que significa un fre per a l'activitat econòmica.

Un missatge als fabricants

Per a les associacions d'automobilistes, el consistori fa un plantejament injust i defensen que més pes no és sinònim de més CO₂ a l'aire.

"El cotxe dièsel més petit de fa 20 anys és mil vegades més contaminant que el més gran dels vehicles d'avui", argumenta Pierre Chasseray, de l'Associació 40 Milions d'Automobilistes.

A França, un 40% dels nous cotxes venuts són SUV, sigles que procedeixen de l'anglès "sport utility vehicles" (vehicles utilitaris esportius).

"Amb aquesta consulta volem també enviar un missatge als fabricants que fan cada cop vehicles més grans", ha dit el regidor ecologista Frédéric Badina, especialista en qüestions de mobilitat de l'Ajuntament de París.

 

ARXIVAT A:
FrançaAutomoció
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut