Coneixem tres empreses catalanes que han desenvolupat programari especialitzat per a l'escola (iStock)

L'escola es digitalitza per facilitar la vida a famílies i professorat: tres exemples

Toni CanyísActualitzat

La irrupció de les noves tecnologies està provocant els últims anys una autèntica revolució a les aules, malgrat ser un entorn que encara arrossega moltes inèrcies i el pes de la tradició. És un àmbit que ha atret l'interès dels grans gegants tecnològics, que hi han vist el potencial de negoci, i de les grans editorials, que estan adaptant els seus continguts als nous formats digitals.

Però els models de funcionament i les necessitats dels centres educatius poden ser molt específics i poden canviar molt d'un territori a un altre. Això també ha fet que empreses locals més petites i, per tant, més pròximes, s'estiguin fent un lloc en aquest mercat. Fins i tot, creant solucions exportables després més enllà de les fronteres.

Al programa "Valor afegit" han anat a trobar tres empreses catalanes que estan desenvolupant programari especialitzat per a la gestió de l'entorn escolar. Des de les que donen una solució global per a la digitalització de l'escola a d'altres de més específiques per facilitar la feina del professorat o fer més segures les sortides dels més petits a la porta del centre.

 

Pioners en els programes de gestió integral escolar

A l'escola IPSE de Barcelona va néixer fa quinze anys una de les aplicacions de gestió escolar més utilitzades actualment en l'àmbit educatiu: Clickedu. Van contactar amb una empresa dedicada aleshores a fer webs perquè volien integrar en una única plataforma tota la informació acadèmica dels alumnes, però de seguida hi van veure altres potencialitats.

Xavier Soler, coordinador TIC de l'IPSE, explica: "Ells venien aquí i recordo una mica la sorpresa que tenien de 'tantes coses feu en una escola?'. Perquè es pensaven que era només la gestió de la part acadèmica, que és molt important i és una de les parts que té més pes del programa, però, clar, jo crec que els va sorprendre bastant com era de complicat el funcionament d'una escola. I per això vam estar col·laborant bastants mesos."

La Montserrat Brau i l'Ignasi Nogués són els fundadors de Clickedu. Gràcies a aquesta col·laboració amb l'IPSE i a la d'altres escoles que s'hi van interessar, van crear una plataforma situada al núvol, quan d'això encara no se'n parlava, des d'on es pogués gestionar tot el dia a dia de les escoles, des de l'avaluació a la gestió econòmica, o accedir a continguts educatius.

Una eina que ha anat creixent i que ha permès millorar la comunicació entre els centres, els alumnes i les famílies. Montserrat Brau: "El que valora més l'escola i la família és poder participar conjuntament del procés de l'aprenentatge. Que l'escola tingui les parets de vidre --això és una frase que copio d'una directora amiga meva que ho diu sempre: 'Hem de tenir les parts de vidre'--, ja que segurament aquesta comunicació, ara, va més cap aquí que no pas tan orientada cap a la nota, la nota, la nota."

 

Capital finlandès per finançar l'expansió

Fa dos anys, l'empresa passava a mans de la finlandesa Sanoma, un gegant europeu de l'educació que li ha donat múscul financer per entrar en escoles a tot Espanya.

Per Montse Brau, "que una empresa que és del lloc que és el gran referent educatiu europeu s'interessi per una empresa d'aquí que està fent bé les coses i que som l'aldea gal·la, com a l'Astèrix, doncs això és emocionant".

Ara, els finlandesos volen impulsar des de Barcelona projectes digitals per a les altres empreses europees del grup. L'objectiu és crear eines que acompanyin la transformació que està tenint l'escola. "El futur de la nostra societat depèn del que ara hi està passant. I el que hi està passant és molt bonic. Hi hauríem de posar els ulls i estimar-ho, perquè els professors, en general, estan fent una feinada que hauríem d'aplaudir dia sí i dia també."

 

Digitalitzar i fer més segura la recollida dels alumnes

A tres quarts d'una del migdia, a l'Escola Pia de Terrassa surten els nens que van a dinar a casa. En aquesta escola organitzen les sortides del migdia i de la tarda dels nens de fins a 8 anys a través de Qualla Kids.

Es tracta d'una aplicació que permet als pares autoritzar, en qualsevol moment i de manera fàcil i ràpida, la persona que recollirà l'alumne i que instantàniament el mestre en tingui la certificació i en vegi la foto al seu mòbil o tauleta. Així eviten els problemes que tenien abans amb els canvis d'última hora.

Segons Cristina Roca, la directora pedagògica de primària, "de viva veu, amb un paper per escrit, per un correu electrònic, de vegades amb una immediatesa d'ara per ara, tota aquesta manera de funcionar que teníem fins fa tres anys, ens podia generar una certa escletxa d'inseguretat".

Josep Duran, mestre de segon de primària de l'escola: "Era tenir una carpeta amb papers i busca el DNI i dona'm el DNI i busca el nom, i on és...? Al final, amb l'aplicació, jo marco aquesta nena i tu ets tal persona, i ja està, és molt senzill." El mateix en pensen algunes mares que avui són a la sortida de l'escola, com la Cristina: "Tu autoritzes certes persones i en el moment que el venen a recollir, ja tens l'avís". O l'Elsa: "Si ve una altra persona, et surt qui l'ha recollit i va bé, et dona més seguretat."

Qualla Kids és l'empresa de Sabadell que va tenir la idea, va veure que no hi havia cap altra aplicació com aquesta al mercat i fa tres anys va començar la primera prova pilot per provar-la. "Vam néixer un dia que ens fèiem la pregunta de si és prou segur quan els menors són recollits per les persones autoritzades a la sortida de l'escola", explica Carles Porta Cortadella, cofundador de l'empresa.

"El  que hem anat a buscar és que puguem garantir, mitjançant aquesta agilitat d'un sol clic, que els pares reben el feedback conforme el seu fill ha estat recollit per la persona que volien que el recollís; que, a més a més, qualsevol mestre pugui fer el procés de sortida --encara que no l'hagi fet mai abans--, i amb garanties; i que, a més a més, l'escola tingui el registre de tot el que ha passat."

 

Una eina per a altres processos i entitats

Ara, han adaptat l'eina per organitzar també els menjadors escolars. Sílvia Pujadó, responsable comercial de Qualla Kids: "Dir que la criatura es queda a dinar, automàticament i amb un sol clic, i que arribi la informació al mestre, a administració, a la cuina... i que els trastorns alimentaris i les al·lèrgies quedin supercontrolades en cada nen". A més de les escoles, s'hi estan interessant casals d'estiu, clubs esportius i organitzadors d'activitats extraescolars i de lleure que tenen el mateix problema a l'hora de la recollida de la mainada.

 

Dels quaderns de paper dels professors a una plataforma digital

Montse Rocas i Jordi Corominas provenen tots dos de la docència. Fa set anys van transformar les tradicionals llibretes de notes que fan servir els professors en una aplicació digital. Corominas diu: "Teníem l'experiència que els quaderns de professorat en paper ajudaven moltíssim a la gestió del dia a dia de les classes, i amb l'aparició dels iPads i de les tauletes, en aquell moment, vam dir: 'ostres és el suport ideal!'"

Aquella primera aplicació ha anat evolucionant amb noves funcions fins a convertir-se en una plataforma de gestió global dels centres educatius, però sense perdre l'enfocament original.

"El nostre producte, de fet, va néixer com una eina per al professorat i això, avui dia, encara marca molt la idiosincràsia del producte. Encara estem molt centrats en aquesta gestió de l'aula, en la gestió de l'avaluació, en la gestió de la programació de classes... Moltes altres plataformes, al final, se centren més en processos administratius."

 

Facilitar l'avaluació per competències

Neus Heras és la directora de l'Institut Vall de Llémena. Des de fa un any fan servir aquesta plataforma digital per organitzar el dia a dia dels grups i la comunicació directa amb les famílies. En aquest centre valoren, sobretot, que l'eina facilita l'avaluació continuada dels alumnes per competències. "Jo puc avaluar una competència lingüística dins la meva matèria de l'àmbit científic. Clar, això és una concepció molt més lligada, més interdisciplinària, i molt més competencial i molt més actualitzada, perquè el nou currículum ens demana que treballem així."

Segons Corominas, "tenim una aplicació molt simple perquè la família pugui veure tot el que està passant a l'escola, pugui rebre circulars informatives, però també que altra vegada pugui participar en el procés d'aprenentatge, veure com està progressant l'alumne, els mateixos alumnes puguin autoavaluar-se, coavaluar-se..." Per Neus Heras: "Ens permet tota una sèrie de prestacions que no tenen altres programes, si tu vols potser més grossos, que se centren més en la gestió i no tant en la part pedagògica."

Actualment, 80.000 professors de tot el món utilitzen aquesta aplicació i, a través de les seves recomanacions, també 2.000 centres com aquest l'han incorporat col·lectivament.

ARXIVAT A:
TecnologiaEducació
Anar al contingut