Logotip de Facebook imprès en 3D davant de la bandera de la Unió Europea
Logotip de Facebook imprès en 3D davant de la bandera de la Unió Europea

La UE prohibeix a Facebook i Instagram la publicitat basada en dades dels seus usuaris

La proposta de Meta d'oferir un model de subscripció sense publicitat no ha frenat la prohibició europea

Enllaç a altres textos de l'autor Antoni Noguera Martínez

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera
Actualitzat

"Ja és hora que Meta compleixi i aturi el processament il·legal" de dades d'usuaris europeus. La finlandesa Anu Talus, presidenta del Comitè Europeu de Protecció de Dades (EDPB, per la sigla en anglès), ha estat contundent amb la base del negoci del gegant tecnològic.

L'EDPB ha estès la prohibició noruega a la "publicitat conductual"que finança les operacions de Meta (per la qual Meta rep diàriament una multa d'uns 90.000 euros), i d'aquesta manera l'amplia als 30 membres de la Unió Europea i l'Espai Econòmic Europeu.

L'empresa darrere de productes utilitzats per uns 250 milions de ciutadans europeus, com Facebook, Instagram o WhatsApp, segueix sense "demostrar el compliment de les ordres imposades a finals de l'any passat", afegeix Anu Talus, que especifica que ja el desembre del 2022 l'EDPB havia pres decisions vinculants que aclarien que el tractament de dades personals per comerciar amb publicitat basada en el comportament dels seus usuaris incomplia el marc jurídic europeu.

Precisament, la pressió europea és la que va acabar portant Meta a anunciar, aquest dilluns 30 d'octubre, un model de subscripció sense publicitat a Europa, amb tarifes mensuals entre 9,99 i 12,99 euros.

Meta afegia aleshores que, "tot i creure en un internet basat en la publicitat" que dona accés a serveis a qualsevol usuari "sense tenir en compte el seu estatus econòmic", respectaven "l'esperit i objectius d'aquestes regulacions europees en evolució".

"L'opció perquè les persones adquireixin una subscripció sense anuncis equilibra els requisits dels reguladors europeus alhora que ofereix opcions als usuaris i permet que Meta continuï donant servei a totes les persones de la UE, l'EEE i Suïssa."

 

Un moviment insuficient

En el curt comunicat, l'EDPB "pren nota de la proposta de Meta de sustentar-se en un enfocament basat en el consentiment com a base legal" per continuar amb el seu negoci, és a dir, oferir la possibilitat als usuaris europeus de pagar per evitar el processament de les seves dades per comerciar amb publicitat, i l'agència irlandesa de protecció de dades "està avaluant-ho actualment juntament amb les autoritats de supervisió competents.

Tanmateix, el moviment de Meta ha estat insuficient per aturar la decisió de l'agència europea, la qual cosa ha provocat la reacció dels seus portaveus: "Els membres de l'EDPB són conscients d'aquest pla durant setmanes i ja estàvem totalment compromesos amb ells per arribar a un resultat satisfactori per a totes les parts".

Meta es queixa que la decisió del regulador de dades "ignora injustificadament aquest procés regulador acurat i sòlid" que, d'altra banda, consideraven sustentat per una sentència recent del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) on "va reconèixer expressament que un model de subscripció és una forma vàlida de consentiment per a un servei finançat amb publicitat".

El fort cop al model econòmic de Meta arriba en forma d'instrucció de l'EDPB, que ara dona dues setmanes a l'òrgan regulador d'Irlanda (on Meta té la seu europea) per imposar la prohibició permanent. L'agència irlandesa, al seu torn, va comunicar la decisió a Meta el passat dimarts 31 d'octubre.

Com a violació del GDPR, la prohibició podria suposar ara multes de "fins al 4% de la facturació global" de Meta, tal com explicava a Reuters Tobias Judin, el cap de la secció internacional de Datatilsynet, el regulador de dades noruec. La multa se sumaria al rècord assolit el passat mes de maig, amb una sanció de 1.200 milions d'euros.

ARXIVAT A:
Unió EuropeaFacebookInstagramProtecció de dades
Anar al contingut