Informe CCOO

La producció de cotxes a països de l'Est és només un 8% més barata que a Espanya

El sindicat CCOO ha presentat un informe sobre el sector de l'automoció en què s'ha analitzat la pràctica d'algunes multinacionals dedicades a la fabricació de cotxes que traslladen la seva producció als països de l'Est. Les empreses ho justifiquen dient que els costos de fabricació són més barats allà. Però segons Comissions, fer cotxes o components per a cotxes als països de l'Est és només un 8% més barat que aquí. Les empreses estalvien en mà d'obra, perquè els sous són més barats i, en transport, perquè aquests països són més a prop del centre d'Europa.

Actualitzat
La relació entre treballadors i cotxes produïts és un dels elements que qualsevol multinacional té en compte a l'hora de decidir inversions. I fàbriques com la de Renault, a Valladolid, són de les que millors resultats van obtenir a tot Europa l'any passat. La productivitat de les plantes espanyoles supera en un 15% la mitjana europea. Dividint la producció pel nombre de treballadors, la fàbrica més eficient d'Europa és la de Nissan, a Anglaterra. D'entre les deu primeres del rànquing, la de Valladolid és la segona, i després apareixen plantes a França, Alemanya, Bèlgica i només una d'un país de l'Est, Eslovènia. La fàbrica d'Opel a Saragossa és desena, i Seat baixa fins al lloc 25. Es produeix més amb menys treballadors. La facturació de tot el sector de l'automoció espanyol ha anat a l'alça en els últims anys, mentre que els llocs de treball, que van arribar a un màxim de 330.000, s'han reduït en 10.000 persones des de l'any 2000. Comissions Obreres creu que tampoc no cal exagerar la possibilitat d'un desembarcament massiu de multinacionals als països de l'Est perquè, segons els seus càlculs, fer un cotxe en un d'aquests països només surt un 8% més barat que aquí, i això malgrat l'estalvi en salaris.
Anar al contingut