janquim

La convocatòria d'eleccions impulsa la campanya digital dels partits catalans

La convocatòria oficial de les eleccions al Parlament ha reactivat l'activitat dels partits polítics a internet, per obrir aquesta etapa que se sol anomenar precampanya però que que en realitat és una campanya autèntica amb la diferència que de manera formal no es pot demanar el vot, un matís una mica obsolet en un entorn on hi ha mil maneres de buscar suports i escampar el missatge propi.

Actualitzat
Al mateix temps, i a diferència de les eleccions anteriors, a la xarxa hi ha observadors tan atents com eficaços que avaluen aquesta campanya i permeten als ciutadans accedir a la informació sense la intermediació tradicional dels mitjans de comunicació, inclòs aquest.

Paquets de recursos

La consultoria política d'Antoni Gutiérrez-Rubí té a disposició de tothom un paquet de recursos per conèixer quines eines digitals fan servir les principals candidatures que es disputen els 135 escons.

A més, ha creat una aplicació web per a mòbil que permet saber quins dels diputats actuals usen serveis com Twitter o escriuen un blog.

A Eleccions2010 mantenen un web que renova els continguts amb freqüència i aporta anàlisis de la campanya digital de tots els partits. Així, han observat el nombre de mencions que cada candidatura obté, sense que això impliqui que sempre siguin cites positives.

Per si no hi hagués prou informació, SkoltiLab, una iniciativa nascuda a Sant Cugat del Vallès, ha posat avui en circulació un lloc dedicat a l'anàlisi de l'activitat digital dels candidats.

Mencions i vots virtuals

A Twitter, per exemple, la batalla és múltiple. Es tracta d'enviar missatges però també d'agregar-los amb etiquetes que tinguin ressò. Segons l'anàlisi de Joaquim Mach, CiU ha aconseguit que #començaelcanvi trobi un eco força ampli, contrarestat només en part per l'etiqueta #elcanvireal que promouen des del PSC. ERC ha començat més recentment amb l'etiqueta #gentvalenta, que arriba a la tercera posició.

Tot just ahir es va activar la pàgina dedicada a les eleccions catalanes del web Voota, que intenta que els ciutadans indiquin el seu vot per disposar d'un sondeig no oficial que sigui si més no indicatiu d'alguna tendència.

De moment, els partits s'han pres la convocatòria oficial com un punt de sortida i tornen al combat digital que ja van reactivar al setembre. Menys ICV i el PP, tots han penjat el seu programa electoral al web de campanya.

Xarxes i falques de ràdio

La xarxa social pròpia que CiU va obrir fa uns quants mesos estrena avui un format nou. Diverses fonts avaluen en prop de dos milers el nombre d'activistes que utilitzen Cativistes per compartir eines de campanya i acordar la distribució de missatges.

Des d'aquest lloc no es poden descarregar materials de campanya sense estar-hi registrat, però al web de CiU sí que s'hi troben. Una de les activitats més curioses és una petició perquè la gent telefoni a un contestador per deixar opinions sobre el govern actual. Encara que no sembla gaire digital sí que recorre a la filosofia de l'anomenat "crowdsourcing". L'objectiu és crear una falca de ràdio que es basi en aquesta participació.

Després de la seva aplicació per a iPhone, CiU ha presentat l'oportuna versió per als usuaris de BlackBerry i mantenen el "compte enrere del canvi" que van activar fa uns quants dies. L'app del candidat José Montilla, pel seu costat, es troba encara entre les més descarregades.

Personalització de l'obra de govern

El PSC ha llançat un vídeo que repassa les últimes tres dècades i que comença amb una referència a la victòria de la selecció espanyola de futbol. La campanya digital gira al voltant d'un web que posa l'accent en l'obra de govern, com es fa explícit amb l'elecció del nom: "President Montilla". Aquest lloc enllaça amb adreces de Gencat.cat, com ara l'Oficina de Tràmits. Quan s'hi accedeix des del web socialista, el web oficial queda personalitzat amb una referència al president en funcions que no és visible, naturalment, quan s'hi arriba des de qualsevol altre lloc.

A més, han obert un espai a Barcelona, que anomenen Social Zoone, per donar suport als ciberactivistes que hi simpatitzen. Ofereixen tallers diversos, ja n'hi ha tres d'anunciats. Els seus militants i simpatitzants també contribueixen a la campanya enviant exemples del que es promou com a "canvi real". Les fotos i els textos s'endrecen en un un mapa.

Piulades i etiquetes

ERC, que va aconseguir presència als mitjans quan van produir un vídeo basat en les compareixences parlamentàries sobre el "cas Palau", ha presentat un argumentari que vol resumir els resultats de set anys al govern amb el format típic dels missatges de Twitter, que no poden excedir dels 140 caràcters. Per això el document s'anomena "140 piulades".

Se centren al voltant del lema "gent valenta" i busca suports que llisten en una pàgina on s'agreguen com a "valents". Al capdavall, es tracta sempre de buscar maneres d'activar els internautes que tenen més simpaties, perquè siguin "cativistes", "sociates" o "valents", que són les diferents etiquetes que ells mateixos s'han atorgat.

El PP i ICV mantenen els seus webs des de l'última renovació. Mentre que els populars confien sobretot en la seva activitat a Facebook, els seguidors de Joan Herrera pensen concentrar l'esforç en el seu canal de vídeo. És la mateixa eina que declara preferir l'equip de campanya de Ciutadans.

Normes de Facebook i Twittervista

Mentrestant, Solidaritat per la Independència lamenta que li hagin tancat el perfil a Facebook, com ja va passar fa uns quants dies amb altres perfils. Però ja saben que les normes són clares: els perfils personals ja no estan autoritzats per a grups i entitats, els seus equips hauran d'estar amatents.

La pròxima cita de campanya digital és l'entrevista que es farà via Twitter a tots els candidats, el dia 18 d'aquest mes, gràcies a la Societat de Tecnologia i Coneixement.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut