janquim

Observadors i analistes electorals obren espais a la xarxa per comentar la campanya del 28-N

La proximitat de la data electoral ha reactivat l'acció dels partits polítics a les xarxes i amb les eines pròpies d'internet, però ha tingut també un altre efecte: diversos analistes i estudiosos que no són prou coneguts per accedir als mitjans de comunicació s'han fet un lloc visible gràcies a la democratització de les oportunitats que facilita internet.

Actualitzat
Així, ja han aparegut com a mínim quatre grups que tenen previst seguir de molt a prop la campanya electoral. Aquests observadors nascuts en l'entorn internauta posen el focus, com és comprensible, en els aspectes digitals de la campanya.

El primer que es va donar a conèixer va ser Eleccions28N, que de moment es basa en un compte a Twitter que segueix prop de tres-centes persones i entitats i compta amb poc més de cent seguidors. Els seus missatges solen recollir declaracions polítiques als mitjans de comunicació i per tant funcionen una mica com un agregador.

Eleccions2010 online té més presència. A més del compte a Twitter, han obert un web i es presenten com a autors d'una "anàlisi de les eleccions catalanes des de la xarxa". És una creació de joves llicenciats que treballen a diverses consultories i que han emprès aquesta aventura pel seu compte.

Al seu web ofereixen un catàleg dels recursos a la xarxa de les principals candidatures, amb una presència més notable per part dels grups que ja tenen representació parlamentària. Elaboren apunts ells mateixos on analitzen l'actuació dels partits a la xarxa, per damunt de tot. L'escriuen en català i en castellà.

Eleccions catalanes és una creació de Dani Gámez, un vilanoví que té vint-i-pocs anys. Centra els seus "tuits" en una comparació entre aquesta campanya i la de 2006, però a partir dels proxims dies podria centrar-se més en el present. Té obert un blog on exposa exemples diversos.

Finalment, Internet Elecciones emet només en castellà des del seu compte de Twitter l'actualització dels estudis que fan per determinar els predominis dels diferents candidats a les xarxes socials.

Segons el darrer informe que presenten, el PSC és el partit amb millor posició a internet, sobretot en la blogosfera, tot i que flaqueja en els canals de vídeo. Aquestes dades no coincideixen del tot amb l'estudi que Cink presentava fa pocs dies i que aquest mitjà ja va exposar.

Com en altres casos, es tracta d'una acció d'anàlisi impulsada per professionals d'una consultoria, tot i que no consta enlloc si tenen l'encàrrec de treballar per a alguns dels contendents.

És paradoxal que, en un entorn on la transparència és un valor essencial, més encara quan es fa anàlisi política, sigui complicat esbrinar qui són tots aquests actors que en els darrers dies s'enfilen a l'escenari.

Sigui com sigui, l'aparició d'aquests observadors reforça la convicció que aquesta campanya electoral és la primera a Catalunya en què els recursos d'internet ja tenen un paper molt destacat. Tant, que hi ha força observadors que ho volen seguir de ben a la vora.
Anar al contingut