Foment suprimirà els controladors en una dotzena d'aeroports espanyols

El Ministeri de Foment substituirà els controladors aeris d'alguns aeroports per sistemes automatitzats. José Blanco ha anunciat al Congrés dels Diputats, que el seu ministeri suprimirà la figura del controlador aeri en una dotzena d'aeroports espanyols que no arriben a les cinquanta operacions diàries. El titular de Foment també ha presentat els comptes dels 47 aeroports de l'Estat.
Foment suprimirà els controladors en una dotzena d'aeroports espanyols
Madrid

Foment suprimirà els controladors en una dotzena d'aeroports espanyols

El Ministeri de Foment substituirà els controladors aeris d'alguns aeroports per sistemes automatitzats. José Blanco ha anunciat al Congrés dels Diputats, que el seu ministeri suprimirà la figura del controlador aeri en una dotzena d'aeroports espanyols que no arriben a les cinquanta operacions diàries. El titular de Foment també ha presentat els comptes dels 47 aeroports de l'Estat.
Actualitzat
Un controlador aeri (Foto: Reuters)
Un controlador aeri (Foto: Reuters)
L'objectiu de la supressió dels controladors aeris en una dotzena d'aeroports espanyols és reduir els costos de la navegació aèria, ja que els podrà destinar aquest personal "als aeroports on són estrictament necessaris", ha explicat Blanco des de la Comissió de Foment del Congrés, on ha presentat el nou model de gestió aeroportuària.

Els aeroports on s'estrenarà la mesura, en què s'instal·larà els sistemes automatitzats AFIS, que preveu l'Organització d'Aviació Civil Internacional, seran alguns de canaris, com Hierro i La Gomera. Blanco ha explicat que aquest sistema ha assolit un elevat nivell de qualitat i que actualment un de cada tres vols a Europa opera amb sistemes tecnològics desenvolupats per empreses espanyoles.

Blanco demana "un esforç" als controladors

El ministre de Foment ha apel·lat a la col·laboració dels constroladors aeris per "racionalitzar les seves condicions de treball". Segons ell, la reducció dels costos de la navegació aèria tindrà "clara repercussió en el preu dels bitllets". Blanco ha atribuït a la baixa productivitat i la limitada capacitat d'Aena els actuals costos de la navegació, cosa que "genera un dèficit d'explotació al qual hem de fer front com més aviat millor".

És per això que el titular de Foment ha considerat necessari "un esforç dels controladors" per establir tarifes de navegació més competitives que equiparin aquest col·lectiu a la situació actual de la resta de controladors europeus.

La definició d'aeroport d'interès general


El ministre també ha explicat que es modificarà la definició d'aeroport d'interès general per deslligar-la de la prestació de vols internacionals, de manera que no sigui un requisit per a la connexió amb altres països, sempre que disposin de les infraestructures i els equipaments adequats. Tot i això, el ministre ha assenyalat que es reservarà el concepte d'"interès general" recollit a la Constitució, exclusivament per als aeroports d'iniciativa pública de l'Estat que configuren la xarxa gestionada per Aena.

El Prat triplicarà les pèrdues el 2010

El titular de Foment ha aprofitat la compareixença al Congrés per presentar els números dels aeroports espanyols, un total de 47, que el 2009 han sumat pèrdues operatives imputables de gairebé 433 milions d'euros. D'aquestes, 300 corresponen a Barajas, mentre que 42 són del Prat.

El 2010, però, aquestes pèrdues es dispararan fins als 597 milions d'euros. Segons ha explicat el ministre, 311 milions correspondran a l'aeroport madrileny, mentre que el barceloní les triplicarà respecte al 2009, fins als 145 milions d'euros.

NOTÍCIES RELACIONADES