El TSJC atura les obres d'allargament de l'autopista C-32 entre Blanes i Lloret
Pancarta de la plataforma Aturem la C-32 davant d'un dels arbres tallats per les obres prèvies a l'allargament d'aquesta autopista (ACN)
Barcelona

El TSJC atura les obres d'allargament de l'autopista C-32 entre Blanes i Lloret

Estima que l'estudi d'impacte ambiental no s'ajusta a la Llei de Canvi Climàtic

RedaccióActualitzat

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, el TSJC, ha decidit aquest dimecres que s'aturin cautelarment les obres per allargar l'autopista C-32 entre Blanes i Lloret de Mar, a la Selva.

Ho havia demanat la plataforma Aturem la C-32, al·legant que l'estudi d'impacte ambiental de la Generalitat que permetia iniciar les obres tenia deficiències.


No compleix amb la Llei de Canvi Climàtic

El TSJC considera que les al·legacions de la plataforma són pertinents. En concret, perquè l'estudi d'impacte no s'ajusta a allò que exigeix la Llei de Canvi Climàtic de la mateixa Generalitat.

La interlocutòria d'aquest tribunal és clara: la millora en la mobilitat no pot passar per sobre de l'interès general, i es nega a fer cas a l'advocat de la Generalitat, que reclamava la continuació de les obres:

"No es prejutja si la solució escollida en l'estudi informatiu és la més adequada i viable, sobre el qual resoldrà la sentència definitiva, sinó que el procediment d'avaluació seguit ha omès l'avaluació requerida per la llei del canvi climàtic, per la qual cosa no es pot assegurar que aquesta opció sigui la més adequada i viable."

"... l'interès general ha de prevaldre sobre els interessos de tercers, i inclús sobre altres interessos públics que puguin veure's pertorbats, com els de millora de la mobilitat, en la que, segons les pròpies avaluacions de l'estudi impugnat, aquesta millora en uns minuts" ... "millora que no pot prevaldre sobre una avaluació d'acord amb les exigències de l'avaluació ambiental i del canvi climàtic."

Per tot això el tribunal suspèn cautelarment "l'executivitat" dels tràmits iniciats per la Conselleria de Territori i Sostenibilitat i que, per això, "de cap manera" les obres no poden continuar.


Territori i Sostenibilitat estudiarà si posa recurs

El departament de Territori i Sostenibilitat, que té 5 dies per recórrer la mesura, ha dit que "donarà compliment a la interlocutòria" però que, de tota manera, estudiarà si posen recurs.

En un comunicat, ha afegit que considera que "el projecte augmentava i millorava tots els elements de protecció ambiental, sostenibilitat, protecció de la fauna i encaix paisatgístic".

"Aquesta autopista no es farà"

Per la seva banda, Aturem la C-32 ha emès un comunicat en què ha celebrat la decisió del TSJC i ha assegurat que l'autopista "no es farà":

"La solució als problemes de mobilitat de la zona no passen per allargar l'autopista C-32, aquesta autopista no es farà."

"Les futures generacions seguiran gaudint d'aquests fantàstics paratges naturals i culturals que tenim la sort de tenir entre Blanes, Tordera i Lloret de Mar."

 


Mesos d'activisme al bosc

Els activistes d'Aturem la C-32 han estat mesos anant al bosc per intentar impedir la tala dels 60.000 arbres que calculen que calia treure per fer lloc a l'allargament d'aquesta via ràpida.

La setmana passada, els Mossos van detenir una de les activistes, acusada d'atemptar contra un d'ells. La plataforma fa setmanes que acusava aquesta policia d'estar protegint unes obres il·legals.


Allargament "innecessari"

Aquesta plataforma assegura que és un allargament "innecessari", perquè és més barat i ràpid ampliar les carreteres ja existents per evitar els embussos que hi ha habitualment.

També han denunciat que la tala es comencés en període de nidificació de les aus i també que la fusta acumulada a terra suposa força risc d'incendi en plena calor d'estiu.

 


Abertis i Dragados

Segons els activistes, la Generalitat tenia "pressa" per fer les obres en benefici de la concessionària Abertis i també de l'empresa que les fa, Dragados, totes dues propietat del grup ACS de Florentino Pérez.

També han criticat durament que la declaració d'emergència climàtica, adoptada per la Generalitat a mitjans de juny, no hagi comportat la suspensió de les obres de manera automàtica.


7 quilòmetres de prolongació

La prolongació dels 7 quilòmetres d'aquesta via ràpida de tres carrils havia de costar 60 milions d'euros. La primera licitació es va fer el 2016, però llavors ja la va aturar el TSJC.

El recurs l'havia posat la mateixa plataforma Aturem la C-32, que va aconseguir una segona suspensió el juliol del 2017.

Sectors econòmics de Lloret van pressionar perquè es fes l'obra i el febrer es va tornar a licitar amb l'estudi d'impacte ambiental modificat, modificació no ha estat suficient.

Anar al contingut