Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Barcelona

Milers de persones surten al carrer contra l'ampliació de l'aeroport del Prat

300 entitats ecologistes i veïnals d'arreu del territori conflueixen a Barcelona per protestar contra el projecte d'Aena, tot i que està aturat

Redacció Actualitzat
TEMA:
Aeroport del Prat

Unes 300 organitzacions socials, veïnals i ecologistes s'han concentrat aquest migdia a Barcelona per exigir que es paralitzi definitivament l'ampliació de l'aeroport del Prat i es replantegi l'actual model econòmic. 

Els convocants han denunciat els riscos mediambientals i climàtics que comporta tirar endavant el projecte. Tot i que ara mateix està aturat, la manifestació s'ha mantingut.

Entre les 300 entitats representades hi ha ecologistes, associacions veïnals, contra l'especulació i el creixement del turisme i també grups de pagesos. N'hi ha d'arreu del territori, com SOS Costa Brava o el Grup de Defensa del Ter.

La concentració s'ha dividit en tres blocs al llarg del carrer Tarragona: un dedicat a la justícia climàtica i la defensa ambiental, el segon en defensa de les vides dignes, i el tercer, i més proper a plaça Espanya, a favor del territori.

"Ni tercera pista ni terminal satèl·lit", demanen els manifestants (CCMA)
 

Segons la Guàrdia Urbana, s'hi han aplegat 10.000 persones, mentre que la xifra final dels organitzadors és de 90.000 assistents.

La filòsofa Marina Garcés s'ha encarregat de la introducció de l'acte, i ha assegurat que es tracta "d'una guerra entre classes socials i els seus interessos".

Els convocants eren la plataforma Zeroport i la Xarxa per la Justícia Climàtica sota el lema és "Pel clima, la salut i la vida". El crit que més s'ha sentit és "Menys avions, més vida".


Una de les portaveus de Zeroport, Maria Garcia, ha defensat la convocatòria de la manifestació perquè fins al 30 de setembre "no està res decidit":

"Està en joc un projecte especulatiu. Està en qüestió un model econòmic de turistificació. Està en joc protegir tot el delta del Llobregat, no una llacuna, sinó tot un ecosistema."

En aquest sentit s'ha referit l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, que ha assegurat que fins que l'ampliació de l'aeroport no estigui aturada definitivament, "no poden estar segurs de res".

Una vintena de tractors a tocar de plaça Espanya (CCMA)

Jaume Osete, de la Xarxa per la Justícia Climàtica, ha assegurat que el delta del Llobregat s'ha destruït gairebé en un 60%.


Una trentena de columnes d'arreu del territori

Aquest diumenge al matí, grups ecologistes, entitats veïnals i militants d'Unió de Pagesos s'han trobat a la plaça de la Vila del Prat de Llobregat. Des d'aquí ha sortit una de la trentena de columnes de gent que han participat en la concentració.

La columna que ha sortit del Prat de camí a Barcelona (CCMA)
Manifestants de camí a Barcelona per la carretera C-31, tallada al trànsit (CCMA)

Les columnes han sortit d'arreu del territori per arribar fins a Sants, al carrer Tarragona. No s'ha previst un recorregut perquè quan van convocar la protesta les restriccions per Covid només permetien manifestacions estàtiques.

El no a l'ampliació de l'aeroport surt avui al carrer
La columna que ha sortit del Prat de Llobregat cap a Barcelona

Els agricultors del Baix Llobregat han estat els més matiners a concentrar-se. S'han trobat de bon matí amb els seus tractors per anar cap a Barcelona.

Han estat una vintena de tractors dels pagesos del parc Agrari del Baix Llobregat, que s'oposen frontalment al projecte d'Aena perquè malmet el territori i reclamen un canvi de model econòmic i d'infraestructures, que passi, entre d'altres, per més inversions a favor de la sobirania alimentària.


A quarts de dotze del matí les diferents columnes avançaven cap a Barcelona:


Aquest diumenge també hi ha hagut concentracions en contra de l'ampliació dels aeroports de Palma i de Madrid.

A Palma, unes 500 persones s'han manifestat en contra del projecte de remodelació de l'aeroport de Son Santjoan, que qualifiquen d'ampliació encoberta.

La plataforma opositora denuncia que el que pretén Aena amb la reforma no és millorar les instal·lacions, sinó ampliar la seva capacitat d'acollida fins als 29 milions de passatgers a l'any a partir del 2026.
 

Suports a la manifestació

El projecte d'Aena per al Prat també ha comportat divisió en l'espectre polític.

Esquerra Republicana, els Comuns i la CUP s'han sumat a la protesta i, des del Prat han fet front comú amb els pagesos i les entitats ecologistes per oposar-se al projecte d'ampliació de l'aeroport.

Raül Romeva, d'ERC, ha dit que seguiran dialogant amb "tots els actors afectats" i ha recordat a l'estat espanyol "que aquest xantatge és inassumible." "Seguirem treballant per un model raonable i sostenible, de creixement social i ambiental", ha dit.

Jéssica Albiach, dels comuns, ha demanat al president de la Generalitat, Pere Aragonès, que "digui que no definitivament" a l'ampliació del Prat. "La disjuntiva és clara: o al costat dels inversors privats d'Aena o al costat de la gent".

Per la seva banda, Eulàlia Reguant, de la CUP, ha afirmat que la lluita del Prat és la mateixa que la de Reus i Girona i que urgeix "abordar la resposta a l'emergència climàtica".

No hi han participat consellers del govern ni l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha donat suport a la convocatòria a través de les xarxes socials. Regidors de l'equip de govern municipal dels comuns, encapçalats per la tinenta d'alcaldia Janet Sanz, sí que hi han assistit.
 

El futur de la Ricarda

Un dels motius de la manifestació és defensar l'espai natural de la Ricarda. Segons publica "El Periódico", els propietaris de l'entorn, mig centenar de socis de la família Bertrand, estarien pensant vendre's la propietat que comparteixen. El cas és que ho vendrien a Aena, l'empresa pública que gestiona els aeroports espanyols

Segons el diari, el valor de l'estany, la pineda, els aiguamolls i dues cases pairals s'acosta als 3,5 milions d'euros.

Projecte aturat

Ara per ara, l'ampliació de l'aeroport no es farà. Malgrat que a principis d'agost, el projecte es donava per fet, un mes després, el 9 de setembre, tot es trenca.

Aena assegura que ha suspès l'ampliació del Prat per 5 anys
Aena assegura que ha suspès l'ampliació del Prat per 5 anys (David Zorrakino/Europa Press)

Quan Aena concreta el projecte, la Generalitat diu que incompleix el pacte per conservar la Ricarda i el president Pere Aragonès exigeix una rectificació. A partir d'aquí tot s'embolica fins al punt que dies després i per sorpresa se'n suspèn l'ampliació.

La Generalitat parla de xantatge polític de Madrid, mentre que la Moncloa assegura que el problema és la desunió dins el govern català.

ARXIVAT A:
Aeroport del Prat Aeroports

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut