El milionari rescat de l'expedició del Titan, un submergible sense certificat ni garanties

Experts del sector i també un treballador de la mateixa empresa ja havien advertit fa cinc anys que el Titan no era prou segur

Actualitzat

-- Notícia actualitzada: Els equips de rescat donen per morts els cinc passatgers del Titan --

 

El rescat del submergible Titan a l'oceà Atlàntic s'hauria pogut evitar. Experts del sector i també un treballador de la mateixa empresa ja havien advertit fa cinc anys que el Titan no era prou segur. Aquest dijous a la tarda, l'equip de recerca ha confirmat la troballa de restes a la zona.

El submergible va desaparèixer aquest diumenge amb cinc persones a dins en una expedició que pretenia observar les restes del Titanic. Accidentat l'any 1912 en xocar contra un iceberg, es calcula que el transatlàntic es troba a 3.800 metres de profunditat.

El president de l'Associació Americana d'Experts en Tecnologia Marina, Will Kohen, ha explicat que l'any 2018 diversos experts del sector ja van enviar una carta a l'empresa OceanGate Expeditions, propietària del Titan, expressant la seva preocupació per la seguretat del submergible.

Segons explica el mateix Kohen i admet la mateixa empresa, el Titan no té cap mena de certificat d'organitzacions com American Bureau of Shipping o el grup europeu DNV. Es tracta de certificats que en garanteixen la seguretat del funcionament i també els estàndards per a un disseny segur.

Kohen explica que només hi ha deu naus que puguin arribar a 4.000 metres sota l'aigua, i que totes tenen un certificat, i apunta que els perills de no tenir-lo són amplis:

"(El Titan) no està certificat, de manera que no va tenir cap supervisió durant el disseny, la fabricació i les proves. Per tant, s'autocertifica, és experimental, hi ha lloc per a l'experimentació? Sí. Però, portar la gent al fons? No. Si és experimental, no hi hauria d'anar gent."

El mateix 2018, l'encarregat d'operacions de l'empresa va denunciar que l'aparell no era prou fiable, que no havia passat les proves de resistència de materials per assegurar-ne la solidesa i que posava en perill els passatgers. L'empresa el va acomiadar i el va denunciar per divulgar informació confidencial, cosa que --per contracte-- no podia fer.


Viatges qüestionats pel sector

L'empresa OceanGate ofereix immersions en submergibles tripulats per a la indústria, la investigació i l'exploració. I quan diuen exploració, inclouen turistes amb un alt poder adquisitiu. Unes activitats que són qüestionades en el sector, perquè hi ha aparells no tripulats que, amb control remot, compleixen si fa no fa les mateixes funcions. I pel que fa al turisme, consideren que el descens a grans profunditats és molt perillós.

Kohen també apunta que trobar el Titanic, que és gros, és molt complicat, la qual cosa vol dir que trobar el petit submergible de 6,7 metres d'eslora és encara més difícil:

"Tot i tenir la ubicació (del Titanic) i s'hi llanci el submergible, no és una línia recta cap a fons. Pots anar a la deriva i de vegades pot ser molt difícil esbrinar on ets i trobar el Titanic mentre condueixes. I el Titanic és gros, enorme. Per tant, tenir dificultats per trobar una cosa tan grossa com el Titanic mentre condueixes un petit submergible posa en evidència com és de difícil trobar el submarí."

No volen certificat

En un article publicat el 2019 al seu blog, la companyia afirmava que el seu era un producte tan innovador que quedava fora de la certificació oficial, però remarcava que comptava amb sistemes de seguretat propis:

"Actualment, cap altre submergible utilitza monitoratge en temps real per controlar l'estat de la nau durant una immersió. Volem saber per què. Els submarins classificats només s'han de sotmetre a una validació de profunditat cada tres anys, mentre que el nostre sistema RTM valida la integritat de la nau en cada immersió."

El text, a més, afegia que la certificació "per si mateixa, no és suficient per garantir la seguretat", i que "la gran majoria dels accidents marítims (i d'aviació) són el resultat d'un error de l'operador, no d'una fallada mecànica".

Un avió militar canadenc durant la tasca de recerca del Titan (Reuters/Exèrcit del Canadà)

Rescat milionari

L'operació de rescat del Titan costarà probablement milions d'euros. Les autoritats dels Estats Units i el Canadà hi han desplegat fins a set vaixells, diversos avions i fins i tot es compta amb la participació d'un robot de busseig francès.

Chris Boyer, director executiu de l'Associació Nacional de Recerca i Rescat, ha explicat a The New York Times que veu molt difícil que l'operatiu de rescat l'acabin pagant els cients d'OceanGate.

 

ARXIVAT A:
Estats Units
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut