El cap del canal de Suez admet que no sap quant de temps trigaran a desbloquejar-lo

14 remolcadors intenten moure l'enorme portacontenidors travessat, però el responsable del canal assegura que tot depèn que la marea els sigui favorable

Actualitzat

Al canal de Suez continuen els esforços per reflotar l'enorme portacontenidors Ever Given, de 400 metres d'eslora, encallat des de dimarts i que bloqueja la circulació marítima entre el Mediterrani i el mar Roig. En aquest moment hi ha 321 vaixells que fan cua per poder passar el canal.

Una quinzena de remolcadors intenten reflotar el portacontenidors gegant encallat al tram sud i desfer així el tap en aquest important pas marítim.

L'empresa holandesa encarregada de les maniobres per desencallar-lo espera redreçar-lo la setmana que ve. Ha avisat, però, que es necessiten més dragues i remolcadors.

Una imatge feta per satèl·lit del portacontenidor Ever Given bloquejant el canal de Suez (EFE/Maxar Technologies)
Una imatge feta per satèl·lit del portacontenidors Ever Given bloquejant el canal de Suez (EFE / Maxar Technologies)

El president de l'Autoritat del Canal de Suez, Osama Rabie, ha dit aquest dissabte que no pot assegurar quan es desbloquejarà el canal, però s'ha mostrat confiat que els 14 remolcadors que des de divendres intenten arrossegar-lo aconseguiran finalment moure'l. Però tot depèn, ha dit, que la marea sigui favorable:

"No puc dir quan acabarem, potser aquesta nit, si Déu ho vol, o potser demà."

El responsable del canal de Suez no ha volgut concretar quina va ser la causa de l'accident. Ha explicat que en el moment que el portacontenidors va embarrancar, al tram sud del canal, hi havia una tempesta de vent i sorra que reduïa la visibilitat. Però ha afegit que també podrien haver-hi altres causes, "com una errada tècnica o humana, però que no es pot determinar abans de les investigacions", ha afegit Osama Rabie.


Les opcions per moure el vaixell

El portacontenidors Ever Given és d'una mica gran, té 400 metres d'eslora. Sobre la ciutat de Barcelona ocuparia l'espai que hi ha entre la Gran Via i el Portal de l'Àngel. Aquestes dimensions compliquen molt l'operació per desencallar-lo.

Però pel canal de Suez passen embarcacions d'aquesta mida tot sovint, i fins i tot de més grans. Poc abans de l'Ever Given hi havia navegat una de més gran, de 240.000 tones de capacitat.

L'almirall Osama Rabie ha explicat que després de retirar la sorra de la riba del canal on ha encallat el portacontenidors i excavar per augmentar la profunditat del canal, l'opció principal és arrossegar el gran vaixell de càrrega.

Aquesta maniobra és lenta i complexa. Per reflotar el vaixell s'haurien d'extreure unes 20.000 metres cúbics de sorra. Egipte hi ha enviat dues dragues i quatre excavadores. També els 14 remolcadors que empenyen el vaixell per moure'l.

 

Una altra alternativa seria retirar la càrrega i el combustible de l'Ever Given. Aquest mercant pesa unes 200.000 tones i transporta 18.300 contenidors de grans dimensions. L'operació per reduir amb grues el pes del vaixell és pràcticament inviable per qüestions de logística i seguretat.

 


El bloqueig de Suez ha paralitzat el trànsit de més de 8.000 milions d'euros diaris de mercaderies i amenaça amb una pujada del preu del petroli. Són les repercussions econòmiques provocades per l'embarrancament de l'Ever Given.

Pel canal hi passen diàriament uns 50 vaixells. El 12% de tot el comerç mundial. Es preveu que els sectors del tèxtil, el metall i l'electrònica seran els més perjudicats pel bloqueig. Mentre s'aconsegueix resoldre la situació, els responsables de logística busquen alternatives, però suposen molts més dies de ruta per a les mercaderies i també més costos.

 

 

ARXIVAT A:
SuezComerçEgipte
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut