Embús al canal de Suez: un vaixell encalla i bloqueja una de les grans rutes comercials

Aquesta via navegable entre el Mediterrani i el mar Roig és una de les principals rutes comercials del món

RedaccióActualitzat

Embús insòlit al canal de Suez: l'Ever Given, un vaixell de grans dimensions, hi va quedar encallat aquest dimarts i bloqueja el trànsit marítim entre el mar Roig i el Mediterrani des de fa dos dies. Una ruta que evita fer la volta a Àfrica als vaixells que transiten entre l'oceà Atlàntic i l'Índic, estalviant-se una setmana de trajecte.

La preocupació pel bloqueig d'aquesta important via comercial i el possible retard en subministraments ha fet pujar el preu del petroli gairebé un 6% en el mercat de futurs de Londres aquest dimecres. Aquest dijous, però, ja ha tornat a baixar, enmig de la preocupació, més gran i persistent, de l'afectació de la pandèmia sobre l'economia mundial.
 

L'Ever Given, entravessat al canal de Suez, vist en una fotografia de satèl·lit (Reuters)


Diversos remolcadors han reprès les tasques per mirar de moure el vaixell, de 400 metres de llargària i 59 metres d'amplada, que pesa més de 220.000 tones. L'Ever Given pot carregar fins a 20.000 contenidors.
 

L'Ever Given, encallat al canal de Suez, vist des de terra ferma (Reuters TV)


Una usuària d'Instagram ha publicat una foto, feta des del vaixell que anava al darrere de l'Ever Given, en què es veu com ha quedat completament entravessat.

 

 

L'accident va passar dimarts abans de les 7 del matí, quan l'Ever Given va quedar encallat a causa d'un cop de vent; i, segons algunes informacions, després de tenir una apagada. 

Les autoritats del canal de Suez han atribuït l'accident a "la manca de visibilitat deguda a les males condicions meteorológiques".

El vaixell, de bandera panamenya i operat per la companyia taiwanesa Evergreen, és propietat de l'empresa japonesa Shoei Kisen, que aquest dijous ha anunciat que està treballant amb les autoritats locals i amb l'empresa gestora de la càrrega, Bernhard Schulte Ship Management, per resoldre la situació, que ha admès que és "extremadament difícil".
 

Operaris treballen per desencallar la proa de l'Ever Given, clavada a terra (Reuters)


Acabava d'incorporar-se al canal de Suez des del mar Roig, per navegar cap al Mediterrani.

Ara per ara, ja hi ha un més d'un centenar de vaixells que esperen poder passar.
 

Imatge de la web VesselFinder que mostra la posició de l'Ever Given i els vaixells que esperen passar (VesselFinder)


El canal de Suez és una de les rutes comercials més importants del planeta: hi passa un 12% del comerç mundial.

L'any 2020 hi van circular 19.000 vaixells, més de 50 cada dia.
 

Imatge de la web MaritimeTraffic que mostra l'Ever Given atravessat i els remolcadors que hi treballen (MaritimeTraffic)


El bloqueig del canal de Suez, a més, arriba en un moment de represa del comerç entre l'Àsia i Europa després d'una certa aturada per la celebració de l'Any Nou xinès.

Segons la naviliera BRS Baxi, amb seu a Singapur, consultada per l'agència Reuters, si el bloqueig s'allarga "pot portar a retards d'enviaments en tots dos sentits".
 

Trànsit marítim al voltant de la Mediterrània (MaritimeTraffic)


Entre els vaixells bloquejats a Suez n'hi ha dos que transporten gas liquat.

Una llarga durada del bloqueig sí que podria convertir-se en un problema greu de subministrament de gas o petroli.
 

Un dels remolcadors que intenta desencallar l'Ever Given (Reuters) (Reuters)


Inaugurat el 1869, el canal de Suez és un canal navegable de 164 quilòmetres de longitud que transcorre entre aquesta ciutat a la costa del mar Roig i Port Saïd, al Mediterrani.

La seva construcció va durar deu anys. Hi van treballar un milió d'egipcis, dels quals es calcula que hi van morir algunes desenes per accidents durant les obres.

ARXIVAT A:
SuezEgipteComerç
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut