Un dels treballadors atrapats, captat per la càmera endoscòpica (EFE/EPA/Information Department Uttarkahsi)

Contratemps en el rescat dels 41 treballadors atrapats en un túnel sota l'Himàlaia

Una avaria en l'equip de perforació frustra les esperances de poder extreure els homes de manera imminent

RedaccióActualitzat

Cop, aquest divendres, a les esperances de poder rescatar ben aviat els 41 treballadors atrapats des de fa 12 dies en un túnel en construcció sota la part índia de la serralada de l'Himàlaia, a l'estat d'Uttarakhand.

Els equips de rescat comptaven completar aquest dijous la perforació d'un túnel que permetria inserir-hi una canonada prou ampla per a evacuar-los amb unes lliteres amb rodes, una opció que ja s'ha pogut assajar a l'exterior, utilitzant el mateix model de canonada.

La policia controla l'accés al túnel accidentat (EFE/EPA/Abhyudaya Kotnala)

El contratemps ha arribat, primer, quan la plataforma sobre la qual està instal·lada la màquina perforadora ha resultat danyada. Després, a més, s'ha trobat una canonada metàl·lica enganxada a la màquina, que obliga a desmuntar-la i tornar-la a muntar, segons ha informat el govern en una declaració oficial.

Els 41 homes atrapats són treballadors de la construcció procedents d'alguns dels estats més pobres de l'Índia. Estan confinats des del 12 de novembre en un tram d'uns dos quilòmetres de llargada. El govern, de tota manera, remarca que estan sans i estalvis, i que tenen accés a llum, oxigen, aliments, aigua i medicaments.

Un equip d'una desena de metges, incloent-hi psiquiatres, en monitoritzen la salut i els han animat a caminar, parlar entre ells i, fins i tot, fer exercicis lleugers de ioga. A més, estan pensant a enviar-los cartes i jocs de taula per ajudar-los a distreure's.

Camió amb canonades per al rescat dels treballadors atrapats (EFE/EPA/Abhyudaya Kotnala)

La primera prova que estan bé va obtenir-se fa tres dies, quan en portaven nou sota terra, després que es va poder fer arribar una càmera endoscòpica fins allà on són.

Quan es reprenguin els treballs de rescat, faltarà perforar 15 metres de runa. De moment, se sap que almenys en els cinc primers no hi ha metalls que obstrueixin el pas, cosa que és "molt positiva", segons ha valorat Bhaskar Khulbe, un dels responsables del túnel.

"Això significa que la nostra perforació hauria de ser suau... i estem molt més esperançats", ha dit.

Integrants dels equips de rescat a l'entrada del túnel (EFE/EPA/Abhyudaya Kotnala)

A banda d'aquest mètode de rescat, es treballa en una altra opció que consisteix en una perforació vertical, per a la qual ja s'estan posant a punt les màquines perforadores.

Ara per ara, no hi ha cap explicació oficial sobre les causes de l'esfondrament que ha atrapat aquests treballadors.

El túnel, que té l'objectiu de connectar quatre llocs clau del pelegrinatge dels hindús amb una carretera de 890 quilòmetres i un cost de 1.500 milions de dòlars (gairebé 1.400 milions d'euros), és un dels projectes més ambiciosos del primer ministre indi, Narendra Modi.

ARXIVAT A:
InfraestructuresL'Índia
Anar al contingut