Un bus i un tramvia prop de l'estació de Tram de Francesc Macià, a Barcelona
Les obres per enllaçar el Trambaix i el Trambesòs s'allargaran fins a finals de l'any que ve (ACN/Joana Garreta)

Comencen les obres del tramvia per la Diagonal després d'un llarg camí ple de polèmiques

Els treballs connectaran les línies del Trambaix i el Trambesòs i duraran 21 mesos

Han començat les obres de connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal de Barcelona. Finalment, i després d'un llarg camí ple de polèmiques entre defensors i detractors de connectar les línies del Trambaix i el Trambesòs, aquest dilluns s'han iniciat els treballs al primer tram, entre plaça de les Glòries i Verdaguer. Es preveu que les obres s'allarguin fins a finals del 2023.

La futura xarxa unificada connectarà 9 municipis de l'àrea metropolitana (l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Badalona i Barcelona) i modificarà l'actual configuració de l'avinguda Diagonal, prioritzant vianants, bicicletes i transport públic.

L'Ajuntament espera que la connexió permeti captar 222.000 viatgers diaris i reduir el pas de 12.500 vehicles privats cada dia pel tram central de l'avinguda Diagonal. Per l'alcaldessa, Ada Colau, amb aquesta connexió s'ajudarà a vertebrar el territori.

"Hi guanya tot el país. Farà més eficient tota la xarxa de transport públic, perquè generarà noves connectivitats entre transports. Estem augmentant i reforçant el transport públic, que doni una alternativa real a l'ús del vehicle privat."

En aquesta primera fase es crearan 3 noves parades (Monumental, Sicília i Verdaguer) i un intercanviador a les Glòries. El nou tram de tramvia connectarà amb quatre línies de metro, l'L1, L2, L4 i L5, i tretze línies d'autobús de TMB, a més d'enllaçar amb les tres línies actuals del Trambesòs, la T4, T5 i T6.

La connexió de les xarxes tramviàries per l'avinguda Diagonal es durà a terme sense línia aèria de contacte o catenària. D'aquesta manera en aquest tram es canvia el sistema de presa de corrent del tramvia, que deixa de ser un cable aeri penjat d'uns bàculs al llarg de tot el recorregut. L'opció escollida és el sistema d'alimentació contínua per terra (ACT), basat en un tercer carril enrasat a la superfície entre els dos rails que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas.


Una llarga història

La connexió del tramvia per la Diagonal va quedar com una assignatura pendent quan van entrar en servei el Trambaix i el Trambesòs el 2004.

L'abril del 2004, 33 anys després de la seva eliminació, el tramvia tornava a Barcelona. Des de la plaça de Francesc Macià, el Trambaix va anar arribant a cinc municipis del Baix Llobregat.

Un mes més tard s'inaugurava el Trambesòs, de la plaça de les Glòries a Sant Adrià de Besòs, i tres anys després, al 2007, arribava fins a Badalona.

La xifra d'usuaris va anar creixent. Però quedava l'assignatura pendent de connectar les dues xarxes, el Trambaix i el Trambesòs.

El 2005, la Generalitat va elaborar un estudi per unir tots dos trams per l'avinguda Diagonal. Va haver-hi un encès debat entre partidaris i detractors del projecte. El març del 2010 es va fer una consulta popular amb tres opcions: reformar l'avinguda com a bulevard, amb el tram pel centre; una rambla al mig i el tramvia pels costats, o deixar la Diagonal com estava. Va guanyar la tercera opció, amb una participació del 12 per cent del cens.

El resultat va contribuir a la caiguda de l'Ajuntament socialista de l'alcalde Jordi Hereu. Amb el govern de Xavier Trias es va tirar endavant una reforma de la Diagonal, però sense el tramvia.

Ja amb Ada Colau a l'alcaldia, el tramvia va ser novament una prioritat i després d'anys de polèmiques, el 2020 el govern municipal de Barcelona en Comú i PSC van arribar a un acord amb ERC per iniciar les obres de connexió del tramvia per la Diagonal, amb la previsió que passi a ser de gestió pública el 2032.

Afectacions de les obres

Els treballs començaran de manera simultània en diferents punts de l'avinguda Diagonal, en el tram entre plaça de les Glòries i el carrer Girona. Inicialment, els treballs a la Diagonal provocaran afectacions i desviacions de trànsit similars a les que hi ha actualment, ja que des del novembre del 2020 aquí ja s'hi fan les obres d'ampliació del col lector, pas previ necessari abans de tirar endavant la unió del Trambaix i el Trambesòs.


Informació a la ciutadania

L'Ajuntament de Barcelona anirà informant la ciutadania sobre del desenvolupament de les obres a partir d'una comissió de seguiment. Es faran sessions informatives obertes al veïnat, una bustiada amb informació sobre les obres, i s'instal·laran torretes informatives a diferents emplaçaments propers a la Diagonal, així com informadors que repartiran fullets quan hi hagin talls de servei que afectin el transport públic.

 

ARXIVAT A:
MobilitatTramvia
Anar al contingut