Les oficines s'han transformat en la pandèmia de la Covid

Com és el retorn a les oficines postconfinament?

Després del confinament i les vacances, els espais de treball s'han adaptat per convertir-se en zones segures per als treballadors en temps de Covid

Carlota Serra LlagosteraActualitzat

El coronavirus va buidar escoles, hotels i restaurants, però també oficines, que fa mesos que funcionen a mig gas o a distància.

Ara, després de les vacances d'estiu i a l'espera de la llei del teletreball, les empreses es posen les piles per crear un entorn segur. I això és el que es trobaran els treballadors quan tornin a la feina: gel hidroalcohòlic per les mans, distància obligada, mascareta i recorreguts marcats per anar fins l'escriptori mirant de no tocar gaire res.

Són mesures que ja han hagut de prendre a l'empresa Adevinta, i que, com explica la directora de Recursos Humans, Elisabet Guasch, ha revolucionat la disposició de les seves oficines, començant pels ascensors fins a la cantina on menjaven:

"Arribes i el primer que et trobes és que a l'ascensor només hi poden entrar 2 persones quan abans hi podien entrar fins a quinze, està tot molt limitat. També tenim un registre de tota la gent que ve, i tot i que abans a les oficines tothom s'asseia on volia, ara obliguem que cadascú mantingui un lloc fix."

Les mesures de cada oficina s'adeqüen als seus serveis, com és el cas de la tecnològica Ricoh, que ha aprofitat la seva tecnologia per crear una aplicació que controla l'aforament i indica al treballador on ha de seure per seguir les mesures de seguretat.

L'aplicació de la tecnològica Ricoh diu al treballador on pot seure (CCMA)

 

Tal com assegura Xavier Moreno, el director de Màrqueting de Ricoh Espanya i Portugal, "tots els empleats abans d'entrar a l'oficina han de registrar-se i l'aplicació els dona un codi que correspon a un lloc específic, que prèviament ja hem comprovat que mantingui la distància de seguretat". Aquesta pensada també els fa més fàcil mantenir un control de qui entra i surt del seu edifici, cosa que facilita el rastreig en cas que hi hagi algun cas positiu de coronavirus.

Aquesta mateixa empresa ha posat en marxa mètodes touchless per fer videoconferències i reunions o per tocar objectes compartits com les impressores.

 

Tot i això, moltes empreses encara són partidàries d'oferir el teletreball als treballadors que vulguin i puguin fer-ne.

De fet, asseguren que contra tot pronòstic, el treball a distància no ha fet disminuir la productivitat dels seus equips, sinó que al contrari, en molts casos ha augmentat. És per aquest motiu que moltes valoren mantenir el teletreball com una opció de futur.

I és que algunes empreses ja han començat a adoptar el teletreball de manera total i definitiva, i han decidit deixar els lloguers dels seus espais, com és el cas de la tecnològica Lambdaloopers, que fa uns mesos va decidir fer teletreball cent per cent i evitar les despeses d'oficina.

Segons el director executiu de l'empresa, Adrià Batlle, de moment no es plantegen res que no sigui el treball a distància i només hi veu avantatges. "Es tracta de donar més llibertat als teus treballadors, i realment no hem vist baixades de productivitat, sinó més aviat al contrari. No ens plantegem tornar a tenir una oficina física a llarg termini."

 

Però de mesures n'hi ha de tot tipus, i la incertesa i la por al contagi manen. Fins i tot hi ha empreses, com l'anglesa Carlyle, que han arribat a l'extrem de prohibir al seu personal agafar el transport públic els caps de setmana per evitar contagis, amb l'amenaça d'haver de fer 14 dies de quarantena si agafen el metro.

ARXIVAT A:
Coronavirus Drets laborals
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut