Un còctel
La idea de còctels en càpsula d'Ümbrella és un dels tres exemples d'innovació en les begudes (Pexels/Oleg Magni)

Còctels en càpsula, aigua amb consciència i te en pols: innovant en el món de les begudes

Tres empreses catalanes han optat per la innovació per revolucionar el mercat de les begudes

Toni CanyísActualitzat

La indústria agroalimentària, un sector que genera el 16% del PIB català, és una de les que estan aguantant millor la crisi. El programa "Valor afegit" ha parlat amb tres empreses de perfils molt diferents que estan buscant el seu lloc en el mercat de les begudes a través de la innovació.

En els laboratoris Ümbrella, de Llinars del Vallès, s'hi fabriquen un centenar de complements alimentaris per millorar la salut. Estan especialitzats en formulació i treballen per a multitud d'empreses. Han tingut molt èxit amb tractaments rejovenidors que venen als Estats Units, però fa un parell d'anys els va venir un client amb una idea ben diferent. Amb anys d'experiència en el sector de les begudes alcohòliques, volia traslladar el concepte de les càpsules de cafè als còctels. Uns i altres aviat van veure les possibilitats comercials d'innovar en aquest sentit. "Vinc de treballar i vull un còctel perquè em ve de gust, i ara m'he de posar a buscar fruites i essències per fer-ne jo mateix el còctel?", és la reflexió que es va fer Xavier Sáez, el director general d'Ümbrella. Per Enric Martori, cofundador de The Issimo Fruit Family, "els consumidors cada vegada necessiten més tenir productes de qualitat professional, però sense haver de fer tot l'esforç de fer-ho".

 

 

El paladar d'uns i els coneixements científics dels altres han servit per llançar al mercat un producte que no existia: unes càpsules barreja de sucs de fruita, espècies i aromes. Segons Martori, "donant-hi voltes, vam dir: per què no agafem tots els ingredients d'un còctel menys l'alcohol i els ajuntem tots en una monodosi, de manera que sigui tan fàcil com posar gel en un got, el sabor d'Issimo que més t'agradi i la beguda alcohòlica preferida. De manera que surt un còctel amb un sabor excepcional, sempre el mateix, sempre amb les fruites millors, que té una mica menys d'alcohol i que és fàcil i ràpid de fer.

Vendre aigua mineral per salvar els oceans

Una altra empresa de begudes està innovant venent aigua mineral, un fet insòlit. El secret: unir l'alimentació saludable amb una aposta forta per protegir el medi ambient i, en especial, els oceans. Santi Mier va arribar a ser director de màrqueting internacional de Danone, però fa quatre anys, juntament amb quatre socis més, va fundar una empresa. "Havíem de construir no només productes innovadors en el sector de les begudes, sinó també una empresa que generés un impacte positiu. És aleshores quan vam decidir donar-li aquest nom: Ocean52, perquè som l'única empresa del món de les begudes que destina el 52% dels beneficis a la protecció dels oceans", explica el Santi. Per la seva parella i sòcia, Olga Vilacañas, "és un tema de repartiment de beneficis, de com ho volem fer: decidir, potser, ser menys rics, però a la vegada ser molt més rics perquè tindrem un planeta molt més protegit on podrem viure molt millor".

 

 

Amb aquests diners impulsen la creació de zones marines protegides i també accions socials i educatives de sensibilització per la protecció dels oceans. Entre altres, organitzen neteges de residus a platges del litoral. L'altra contribució que fan al medi és embotellar l'aigua amb llaunes d'alumini, infinitament reciclables. La seva principal marca d'aigua ho diu tot: "No plastic water". "Una vegada les hem consumit, aquestes llaunes arriben al lloc de reciclat i després es fonen, i de mitjana, en només 60 dies, tornen a estar al lineal dels supermercats. El 72% de tot l'alumini que s'ha extret al món encara està en ús", assegura Mier. Amb aquestes accions, volen ser un exemple per a altres empreses. "Fins ara pensem molt en el consumidor final, el que ha de fer: ha de reciclar, s'ha de comportar bé... i també les administracions, que han de legislar. Però un actor molt important som les empreses. Tenim molt a fer!", afirma l'Olga.

Una altra manera de preparar el te

Matcha&Co és una petita empresa dedicada a la venda de te en pols a través d'internet i de supermercats ecològics. Compren el te directament a productors del Japó i l'envasen aquí. Durant la pandèmia han entrat a Alemanya, França i el Regne Unit, on ja concentren la meitat de les vendes. Ara volen fer el salt als Estats Units. De moment, estan buscant-hi influencers per donar a conèixer els seus productes, en especial el seu te matcha de qualitat. Es tracta d'un te en pols de color verd brillant que és moda entre els consumidors més gurmets i que es consumeix amb tot un ritual tradicional japonès. Segons Pepe Cabestany, "el te matcha prové de les millors fulles de la plantació de te verd. El que es fa és que s'esmicola i es tritura en molins de pedra. D'aquesta forma, per consumir-los es poden dissoldre en aigua o en llet, en comptes d'infusionar".

 

 

Però la innovació que ha introduït aquesta empresa consisteix a haver traslladat la tècnica d'elaboració del matcha a altres tipus de te: "El te matcha s'elabora al Japó des de fa segles. Nosaltres el que hem fet és, amb tots els tes que prenem en el dia a dia, com el roibos, el jazmin o l'english breakfast, també esmicolar-los i prendre'ls de manera dissolta". Amb aquest sistema, asseguren, s'evita ingerir els microplàstics que hi ha en molts sobrets de te que es comercialitzen. A més, defensen la cultura del te davant la del cafè. Segons Berta Cabestany, la responsable de comunicació, "cada cop la gent està més preocupada per tenir una vida més saludable, i el te ens aporta més beneficis, a nivell d'antioxidants o a nivell diürètic. A més, a diferència del cafè, quan te'l prens, el te matcha dona una energia molt més estable en el temps, mentre el cafè té pujades i baixades".

ARXIVAT A:
EmpresaMedi ambient
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut