Cerveses, galetes i pa de qualitat: 3 projectes per integrar persones amb risc d'exclusió

El camp de l'alimentació aposta per projectes que qualitat que fomenten l'autoestima de treballadors amb discapacitat

Toni CanyísActualitzat

Moltes iniciatives per integrar socialment persones amb alguna discapacitat a través de la feina s'han centrat en serveis com la jardineria o les bugaderies. Però també n'estan sorgint d'altres que aposten per la fabricació alimentària com una via més directa perquè la seva feina sigui reconeguda per la població i generar autoestima entre els membres. Aquesta setmana, a "Valor afegit" n'hem vist tres exemples.

A l'obrador El Rosal de Tàrrega, la capital de l'Urgell, les últimes setmanes han estat atrafegats. Han estat fabricant unes galetes molt especials: roses de Sant Jordi fetes de galeta i xocolata. Aquest obrador és una iniciativa de l'Associació Alba, que treballa per la inclusió social de persones, com ells diuen, amb diferents capacitats.

L'objectiu és crear llocs de treball per a aquest col·lectiu, però posant al mercat productes competitius. Per a la Mònica Viladot, corresponsable d'El Rosal, "la primera carta de presentació no és que és un producte social, la primera carta de presentació és que és un producte de qualitat. Nosaltres anem a vendre galetes de qualitat que, a més a més, al darrere tenen aquest projecte social".


En un altre obrador, a Cervera, el dia que els visitem etiqueten i posen en caixes les ampolles d'una de les cinc varietats de cervesa artesana que produeixen. És una cervesa suau i aromàtica, de baixa graduació. Es tracta de la Fundació Casa Dalmases, una altra iniciativa d'economia social que també ocupa persones amb diversitat funcional o en risc d'exclusió social de la Segarra.

Han aconseguit anar recuperant l'activitat després del confinament total de l'any passat, malgrat treballar amb persones de risc a causa de la pandèmia. Els ha ajudat a sortir-se'n el creixent interès dels consumidors per fer compres solidàries, però també, sobretot, l'aposta per la feina ben feta. "Nosaltres, d'entrada, com argument de vendes, no diem que som una empresa social. El primer argument és la qualitat del producte. Jo crec que el client compra per aquest argument, però després quan descobreix què hi ha al darrere potser es fidelitza, també". Qui ho afirma és Belén Jürschik, la directora de la fundació.
 


En busca de reconeixement

Cada vegada més iniciatives d'economia social, com aquestes, estan fent el pas cap a la fabricació de productes d'alimentació. Maite Trepat, la directora de l'Associació Alba, reconeix que "treure un producte propi, per a nosaltres, primer de tot té un valor afegit altíssim, els fa sentir molt millor, perquè hi ha un reconeixement molt més bo per part de la ciutadania. Tot i que té un punt molt difícil que és el de la comercialització".

Per a Jacinto Marqués, el president de la Fundació Crisálida de Camporrells, a la Llitera, que gestiona un forn de pa, "la discapacitat intel·lectual no és el punt dèbil de les persones que hi ha aquí, sinó l'autoestima. I quan algú et reconeix la teva feina, automàticament t'està reconeixent a tu com a persona, que és pel que nosaltres treballem. La nostra feina no és fer pa, fer pa és l'eina per ajudar a construir projectes vitals de persones que segurament necessitaran aquest ajut".

Aquí fan pans, coques, mones i panettones, i els distribueixen pels voltants. També fabriquen galetes, que des de fa uns mesos es venen a tot l'estat gràcies a Robin Good, una marca creada a l'octubre a Barcelona per distribuir productes fabricats per diversos obradors socials de fundacions, centres especials de treball o petites empreses disposades a contractar persones en situació d'exclusió.

A més de galetes, venen esnacs salats i cremes de verdures. Resumeixen la seva filosofia en un lema: diuen que són "una marca d'aliments amb ànima". Segons Lluís Font, el fundador de Robin Good, "les galetes ja les feien a la Fundació Crisálida, però només les venien al poble. Ara els hem donat aquesta força comercial. A més, estem amb una campanya amb Acció ( l'agència per la competitivitat de l'empresa de la Generalitat), per aconseguir exportar aquests productes a diferents països d'Europa".

  

Més enllà de facilitar una feina

Crisálida és molt més que un centre especial de treball que dona feina a persones amb discapacitat intel·lectual. L'objectiu és promoure'n el desenvolupament integral. Són 18 persones que treballen i conviuen en el mateix entorn: "És un intent d'un grup de persones per funcionar de la manera més pareguda a un família. Les persones tenen un espai on viure, tenen un contracte i per tant un salari per poder viure del seu esforç, i a partir d'aquí poden construir el seu projecte de vida, el seu".

És el cas per exemple, de l'Àlex i l'Iris, una parella que es van trobar treballant i convivint a Crisálida i es van acabar casant i muntant la seva pròpia llar, construïda per la fundació.

A l'obrador d'El Rosal, de la Fundació Alba, també es vol anar més enllà d'una relació laboral. "Nosaltres som una família! Des de la 'jefa' a les companyes, nosaltres, nos avenim molt. Vull dir que si necessiten de nosaltres, nosaltres hi som. I si les necessitem a elles, també les tenim", afirma la Martina Tirado, una de les treballadores. Per a la Mònica Viladot: "no és només un lloc de treball, que venen i marxen, sinó que ens involucrem molt també amb la seua vida i intentem solucionar-los moltes inquietuds".  
 

Nous reptes i nous objectius

A la Fundació Casa Dalmases, de Cervera, a més de cerveses, també fan xocolates. Fa un any, el confinament total els va agafar amb 500 ous de Pasqua elaborats i per vendre. I se'n van sortir. "L'instint és intentar sobreviure com es pugui i el que vam fer és posar els ous a la venda online. I realment va ser un èxit, ens va sorprendre", assegura Belén Jürschik.

Al Rosal, aquests dies han produït 15.000 roses, però també continuen fent altres tipus de galetes, sobretot els arrugats, unes boles amb la pasta de la neula. De fet, l'obrador ja els ha quedat petit i pensen a ampliar-lo i contractar més persones, però sempre mantenint el seu caràcter artesanal.

"Hem innovat en maquinària, però sempre que el procés final sigui manual, perquè el nostre principal motiu de ser és donar ocupació a persones amb diferents capacitats. Llavors, si tu automatitzes molt, perds una mica aquesta essència", assegura la Mònica Viladot.

El fundador de Robin Good, Lluís Font, afirma que el seu principal objectiu també és crear ocupació en aquests col·lectiu, però vol anar més enllà: "També volem sensibilitzar el consumidor que, quan vagi al supermercat, tingui consciència que té el poder de canviar el món. Si tu compres un producte o un altre en un supermercat, estàs decidint el món que vols."

ARXIVAT A:
Empresa
Anar al contingut