Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Acord per ampliar l'aeroport del Prat sense aclarir com afectarà l'espai natural protegit

L'Estat i la Generalitat desbloquegen una inversió de 1.700 milions d'euros per convertir el Prat en un hub intercontinental

Actualitzat
TEMA:
Aeroports

La Generalitat i el govern espanyol han arribat a un acord per desbloquejar la inversió de 1.700 milions per a l'ampliació de l'aeroport del Prat i convertir-lo en un hub de vols intercontinentals.

Els dos governs han desbloquejat les inversions, però no defineixen el traçat exacte de l'ampliació, que serà clau per saber quin impacte mediambiental té i si afecta l'espai protegit de la Ricarda, al delta del Llobregat, inclòs en la Xarxa Natura 2000.

L'acord entre els dos governs inclou la construcció d'estacions d'alta velocitat ferroviària als aeroports de Girona i Reus. La Generalitat creu que així es millorarà l'operativa de l'aeroport del Prat, perquè situarà les instal·lacions de Girona i Reus a 30 minuts de l'Aeroport de Barcelona.

El govern català opina que, gràcies a l'acord d'aquest dilluns, Girona i Reus combinaran el rol actual d'aeroports de proximitat amb el de complementaris per descongestionar el del Prat.

Aquest dilluns, unes hores abans de la reunió de la comissió bilateral, hi ha hagut una reunió fora d'agenda sobre l'ampliació de l'aeroport entre el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el president d'Aena, Maurici Lucena, tal com ha piulat la ministra a Twitter:


Consulta prèvia a la UE per l'afectació mediambiental

En un comunicat, la Generalitat assegura que l'ampliació es farà amb "criteris mediambientals". De fet, apunta que no validarà cap proposta d'actuació que faci Aena si no l'ha avalat prèviament la Comissió Europea.

Després de l'acord entre els dos governs, l'executiu espanyol ha d'aprovar el document de regulació aeroportuària DORA 2022-2026 i el nou pla director del Prat. De fet, serà aquest pla director el que "determinarà la solució concreta" per a l'ampliació del Prat, segons reconeix la Generalitat.

Un avió sobrevola l'espai natural de La Ricarda, al Prat de Llobregat
Un avió sobrevola l'espai natural de la Ricarda, al Prat de Llobregat (Europa Press / David Zorrakino)

En aquesta fase caldrà definir la proposta concreta d'ampliació del camp de vol. Si finalment afecta la Ricarda, la Generalitat assenyala que s'hauria de consultar la Unió Europea per validar la possibilitat de l'afectació. Qualsevol impacte en espais inclosos en la Xarxa Natura 2000, com és el cas de la llacuna de la Ricarda, obliga a fer una consulta prèvia a la Comissió Europea.

 

"La Generalitat ha cedit al xantatge d'Aena", diu l'alcalde del Prat

L'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha manifestat "indignació" per l'acord sobre l'ampliació del Prat i ha dit que la Generalitat "ha cedit al xantatge d'Aena":

"Des del principi, Aena està dient que l'única fórmula per convertir l'aeroport del Prat en un hub internacional passa per l'ampliació de la tercera pista 500 metres, amb la destrucció de la Ricarda. Per tant, quina és aquesta alternativa que Puigneró coneix i que Lucena coneix i que no coneix ningú més?"

Des de la plataforma Zeroport, contrària a l'ampliació, el portaveu Pere Bonet ha lamentat que la Generalitat hagi triat fer de "comparsa de l'Estat":

"La Generalitat el que podria fer és mantenir una posició digna i oposar-se a aquest projecte pel que suposa d'aberració ecològica i més que qüestionable des d'un punt de vista econòmic i social."

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha insistit que totes les inversions que es facin s'han d'adoptar "des del respecte a l'equilibri mediambiental" i ha defensat "un ampli acord fruit del treball dels municipis i institucions implicats":

 

 

El vicepresident del govern, Jordi Puigneró, ha assegurat que, amb aquest acord, l'aeroport del Prat esdevindrà "la infraestructura que necessita l'economia del nostre país en els propers anys":


Des del PSC, la diputada Alícia Romero ha qualificat de "magnífica notícia" l'acord per l'ampliació de l'aeroport , que creu que "demostra els fruits del diàleg":


La presidenta del grup d'En Comú Podem al Parlament, Jéssica Albiach, ha lamentat que l'acord s'ha fet pensant "en els accionistes d'Aena" i ha dit que Puigneró s'ha convertit "en el portaveu d'Aena":

 


La CUP ha qualificat l'ampliació com "un atemptat ecològic i climàtic":


La portaveu del govern espanyol, Isabel Rodríguez, ha destacat que els 1.700 milions d'euros d'inversió per ampliar l'aeroport "es transformen en 85.000 llocs de treball directes i més de 365.000 llocs de treball indirectes". A més, Rodríguez ha posat èmfasi que l'acord suposarà un increment del 2,1% del PIB de Catalunya.


Un projecte amb oposició d'ecologistes

L'ampliació del Prat és un projecte polèmic que ha generat fortes reticències d'entitats ecologistes i agricultors de la zona per l'impacte ambiental sobre el delta del Llobregat.

Els detractors critiquen que el projecte d'ampliació no té en compte factors com l'emergència climàtica, l'increment del preu de l'energia o la pujada del nivell del mar.

El projecte tampoc genera consens entre els partits polítics.

ARXIVAT A:
Aeroports Jordi Puigneró

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut