Les primàries de JxCat, un assaig a xarxes de cara a la campanya electoral del 14F

La campanya per escollir el presidenciable de Junts entre Laura Borràs i Damià Calvet es fa bàsicament a través de Twitter i Instagram i amb trobades telemàtiques a causa de la Covid

Jordi ErolesActualitzat

Els 5.128 afiliats de Junts per Catalunya voten des d'aquest divendres a les 8 del vespre i fins diumenge a la mateixa hora qui volen de presidenciable en les eleccions del 14 de febrer en un procés de primàries en què participaven tres candidats fins a la retirada, aquest divendres, hores abans de l'inici de les votacions, de l'advocat Jordi Ferrés.

Finalment, la lluita és cosa de dos: l'exconsellera de Cultura i portaveu de Junts al Congrés, Laura Borràs, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.

Ferrés es retira mostrant el seu suport a Borràs. Diumenge, a quarts de 9 del vespre, després del recompte, es preveu que s'anunciï el nom del primer candidat de Junts per Catalunya com a nou partit a la presidència de la Generalitat.

Ha estat una campanya de primàries atípica, condicionada sobretot per l'actual context de pandèmia que impedeix fer actes amb molta gent i, per tant, les noves tecnologies i les xarxes socials han tingut un paper cabdal per arribar als associats. I aquests, els militants i simpatitzants hi han jugat.

És el cas de la cuinera i propietària del restaurant barceloní Semproniana, Ada Parellada, que té un programa de cuina a Instagram titulat "Cuinar amb barnús". Aquest dijous hi penjava un vídeo en que prepara una recepta vestida amb un llampant barnús groc que li ha regalat Damià Calvet.


El mateix conseller i candidat a presidenciable va penjar a Twitter el moment en què li regala el barnús. 

Va ser com a agraïment perquè Parellada havia cedit el seu establiment a Calvet per fer-hi un aperitiu telemàtic, a través de la plataforma Zoom, amb associats de Junts per Catalunya de Barcelona Ciutat. Casualment, la seva principal rival, Laura Borràs, l'endemà feia un dinar tertúlia al mateix restaurant amb dones de diferents sectors al qual les participants s'afegien a través de la plataforma Zoom.

I és que, en temps de Covid, el contacte dels candidats amb els militants es fa principalment a través d'aquestes vies telemàtiques. Però no exclusivament. El conseller Calvet ha trucat personalment a molts associats per demanar-los el vot, mentre que Borràs ha fet trobades amb representants de diversos sectors arreu del país.

Però el cert és que Twitter, Instagram, YouTube i Facebook s''han convertit en eines imprescindibles dels polítics i dels partits, i Junts per Catalunya no n'és una excepció. El mateix president Puigdemont és el primer de fer servir les xarxes socials. Aquí va anunciar que no serà presidenciable a les eleccions del 14 de febrer, però que serà a la candidatura de Junts i, tot i que no ho va dir explícitament, fins i tot la podria encapçalar.    

 

És sobretot a Twitter on els dos principals candidats a presidenciable, Laura Borràs i Damià Calvet, mostren els suports rebuts. S'han creat fins i tot perfils com el Grup de suport a Laura Borràs, on hi ha penjats vídeos de diversos associats de Junts que mostren la seva simpatia per l'exconsellera i, entre aquests, personatges com l'alcalde de Montblanc, l'exmilitant d'Esquerra Pep Andreu, també diversos diputats del grup parlamentari de Junts per Catalunya o la mateixa Ada Parellada.   


El president Torra, molt actiu a les xarxes, també s'ha posicionat amb una piulada a favor de Laura Borràs. 


Mentre que els dels presos polítics Josep Rull i Quim Forn o el de l'esposa de Jordi Turull, Blanca Bragulat, són alguns dels suports que mostra Damià Calvet al seu perfil de Twitter. 

 

Poca campanya tradicional

Curiosament, el que fins avui era el tercer candidat en aquestes primàries, l'advocat Jordi Ferrés, no juga a Twitter. Això, sumat al fet que és desconegut per a molts militants, el deixava en un clar desavantatge.

Es va donar a conèixer en el debat entre els tres candidats a les primàries del 20 de novembre a "El matí de Catalunya Ràdio" i que obria la campanya.  De fet, l'ús dels mitjans convencionals en aquesta campanya s'ha limitat bàsicament a aquest debat radiofònic, a un altre organitzat pel diari Ara i a diverses entrevistes, sobretot a mitjans digitals.

La majoria de debats els ha organitzat el mateix partit, debats territorials o temàtics que s'han fet a través de Zoom. I és que, des de Junts per Catalunya, s'ha explicat que aquestes primàries són un entrenament de cara la campanya de les eleccions del 14 de febrer, en què les xarxes socials i els actes telemàtics tindran un gran pes a causa de la Covid.

ARXIVAT A:
Eleccions Parlament Catalunya 2021JxCatLaura BorràsDamià CalvetXarxes socials
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut