La contaminació a Barcelona es dispara els dies de vaga del transport públic

La contaminació a Barcelona es dispara els dies de vaga del transport públic

La contaminació a Barcelona es dispara els dies de vaga del transport públic

Gemma Puig
Efecte contaminació

Efecte contaminació

Segons ha publicat l'Institut Global de Salut de Barcelona (ISGlobal), la contaminació augmenta els dies de vaga de transport públic a Barcelona. És la conclusió més important que han fet l'ISGlobal, centre impulsat per la Fundació Bancària La Caixa, i l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA-CSIC).

Les vagues de transport públic fan que augmenti el nombre de viatges en vehicles privats i, per tant, els nivells de contaminació de l'aire.

L'estudi es basa en les dades dels 208 dies d'aturades de metro, tren o bus, entre el 2005 i el 2016, i s'hi analitzen les concentracions diàries de diversos contaminants com el monòxid de nitrogen (NO), diòxid de nitrogen (NO2), partícules PM10, PM2,5 i PM1, carboni negre (BC) i monòxid de carboni (CO).

Els resultats mostren un increment mitjà dels nivells de contaminació atmosfèrica que oscil·la entre el 4%, en el cas del NO2, i el 8%, en NO, comparant amb les dades dels dies de transport públic normal.

L'augment de la contaminació més important es dona quan hi ha aturada del metro: en aquests dies el NO va augmentar un 48%. El metro és probablement el mitjà de transport públic més utilitzat.

 

Aquestes dades posen de manifest la importància d'utilitzar el transport públic, perquè millora la qualitat de l'aire. Segons l'investigador Xavier Basagaña, investigador d'ISGlobal i primer autor de l'estudi, els resultats d'aquest treball demostren que "el transport públic és imprescindible per combatre els alts nivells de contaminació atmosfèrica urbana".

"L'augment es detecta sobretot en contaminants que emeten directament els cotxes, com el carboni negre, el monòxid de nitrogen i el monòxid de carboni, i menys en altres contaminants que depenen d'altres processos a més del trànsit", destaca Xavier Querol, investigador de l'IDAEA-CSIC i coautor de l'estudi.

Segons les dades de l'Ajuntament de Barcelona, el 73% dels desplaçaments diaris a la ciutat són interns. D'aquests, més de la meitat es fan a peu o amb bicicleta, el 29% en transport públic i el 14% en vehicle privat. D'altra banda, del 27% restant de viatges que es fan a altres localitats, el 3% es fa a peu o amb bicicleta, el 50% en transport públic i el 47% en vehicle privat.

Si voleu consultar la qualitat de l'aire a Barcelona en temps real i la previsió per als propers dies consulteu aquest enllaç.