Guerra de preus de l'oli a la vista

La mala collita ha disparat els preus en origen i els grans supermercats aguanten amb l'estoc que tenen, però aviat hauran de traslladar el cost als consumidors
Guerra de preus de l'oli a la vista
Sant Boi de Llobregat

Guerra de preus de l'oli a la vista

La mala collita ha disparat els preus en origen i els grans supermercats aguanten amb l'estoc que tenen, però aviat hauran de traslladar el cost als consumidors
Cristina Herranz

L'oli d'oliva, es paga a preu d'or. Amb la collita pràcticament tancada i no ha anat massa bé, els productors han apujat preus. Estan en màxims de l'última dècada. Hi ha més demanda que oferta.

Per tant, mentre els agricultors es freguen les mans, els fabricants i els distribuïdors se les posen al cap. Per no perdre clients, els supermercats encara no han traslladat tota la pujada, perquè encara tiren de l'estoc acumulat d'oli.

Si entrem en un supermercat per fer la compra i ens aturem a la prestatgeria de l'oli comprovem que un litre d'oli verge costa 4'45 € i un verge extra, el de més qualitat, 5'99 €. Respecte fa un any són un 15% més cars. Els preus varien, però, en funció de la cadena de distribució. En alguns supermercats no han apujat preus perquè tenien força estoc acumulat d'oli d'oliva en els seus magatzems de fa mesos.

 

♦ L'oli d'oliva amb farigola millora la salut cardiovascular

 

Però un cop acabin l'estoc hauran de comprar més oli als agricultors i, com que el pagaran un 40% més car, ja que la collita ha estat insuficient, el sector explica que s'hauran de plantejar traslladar l'increment als lineals.

Encara que potser no tot, perquè les cadenes de distribució es mostren prudents i vigilen què fa la competència, ja que l'oli actua com un producte reclam. De fet, és tal l'hermetisme que cap supermercat no ha volgut valorar públicament la seva estratègia comercial i què acabarà fent en un escenari d'increment de preus.

 

 

Mentrestant, les cooperatives s'ho miren i aprofiten per guanyar quota de mercat, com explica Antoni Galceran, responsable d'oli de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya.

"Lo fet de què pugi tant el preu a la distribució, farà que molts consumidors es passin a altres olis de llavors més barats, com el de girasol, soja, etc. Però també hi ha tota una part de públic que amb la gran pujada en la distribució d'un oli de menys qualitat, probablement, vindrà a les cooperatives que donen una qualitat a un preu similar, a vegades fins i tot inferior."

Així, doncs, guerra comercial oberta; aquests dies, a Barcelona, un mateix oli el podem trobar amb una diferència de 2 euros entre un supermercat i un altre.

VÍDEOS RELACIONATS