Núria Llorach: "La CCMA pateix una infradotació econòmica"

La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach; el director de Televisió de Catalunya, Vicent Sanchis, i el director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la Corporació, Saül Gordillo, han comparegut aquest matí davant de la Comissió de Control de l'actuació de la Corporació al Parlament de Catalunya.
Actualitzat

Núria Llorach, vicepresidenta de la CCMA, ha posat de relleu que la CCMA pateix una falta gairebé crònica de finançament: "Aquesta reducció de capital és conseqüència de la infradotació econòmica, que des del 2010 està posant en risc la missió de servei públic que tenim encomanada". Ho ha formulat arran de les preguntes sobre la viabilitat econòmica i la situació financera de la Corporació. Ha explicat que no es poden afrontar de forma competitiva tots els reptes actuals en els àmbits cultural, infantil, de ficció o d'esports si no es reverteix el dèficit de la Corporació en les àrees temàtiques de continguts i en les inversions tecnològiques.

Llorach ha anunciat la petició d'una aportació extraordinària a la Generalitat de Catalunya: "Hem demanat una aportació extraordinària de 16,2 milions per afrontar les necessitats financeres del 2019", provocades per causes sobrevingudes a les quals no es pot atendre en situació de pròrroga pressupostària, com són els increments salarials i els retorns de les pagues extraordinàries, la despesa d'IVA derivada del canvi de llei o la caiguda dels ingressos publicitaris.

La vicepresidenta de la CCMA també ha avançat que el Consell de Govern ha aprovat crear una comissió per a l'elaboració d'una proposta de contracte programa per als propers quatre anys: "Des del 2009, la CCMA no disposa de contracte programa, i per aquest motiu sempre depenem d'aportacions extraordinàries del govern". I ha recordat que el contracte programa és un instrument imprescindible per garantir els recursos suficients en una situació d'insuficiència d'ingressos procedents de la publicitat.

Arran de la publicació de les audiències del mes de maig fa pocs dies, el director de TV3, Vicent Sanchis, s'ha mostrat molt satisfet dels "22 mesos consecutius de lideratge", així com dels "9 anys seguits que suposo que seran 10" al tancar el 2019. Ha destacat que aquest èxit és extensible als resultats qualitatius, que mantenen el màxim històric, amb un gran nombre d'excel·lents, i a les audiències digitals, que aquest mes han registrat un augment del 9,3% de reproduccions de vídeo (11,2 milions) respecte al maig del 2018: "Això és produeix en un context on hi ha molta més oferta de televisions i molt menys consum en línia". Referint-se específicament a l'èxit de les nits electorals del 28 d'abril i del 26 de maig, Sanchis ha assenyalat: "Jo crec que hi ha molta gent que tria la manera de treballar dels professionals de TV3, i les felicitacions les he de compartir amb ells. Han fet una campanya, uns debats i unes nits electorals magnífiques." Ha destacat l'esforç dels equips per innovar i l'aval de la crítica, per acabar dient: "Aquesta referència informativa no se centra només en un sector de la societat sinó que és transversal i compartida". L'especial "E19: Els resultats" va fer una quota del 41,8%, i el diumenge de les eleccions municipals i europees més de 3.200.000 espectadors van connectar amb TV3.

Encara en clau d'eleccions, Saül Gordilo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA, ha explicat: "Hi ha dades de consum digital que demostren que 800.000 usuaris únics s'han informat de les eleccions pels mitjans digitals de TV3 i Catalunya Ràdio, i especialment la nit electoral: gairebé mig milió d'usuaris ens van escollir en algun moment per informar-se dels resultats."

El director de Catalunya Ràdio ha anunciat que el 24 juny comencen les retransmissions de castells amb la incorporació de Carles Cortès. I ha avançat que s'afronta l'estiu amb la voluntat d'apostar per la cultura i els interessos temàtics: "Tot el que pugui passar a partir de la sentència ho abordarà Albert Segura als matins; a les tardes l'‘Estat de Gràcia' el portarà Montse Virgili, amb tocs d'interferències, i el cap de setmana hi haurà Adam Martín, que intentarà defugir l'actualitat estricta". A més, ha assenyalat que hi haurà més programes que s'han emès per internet i que faran el salt a la graella d'estiu.

En l'àmbit digital, Gordillo ha dit: "En la mesura que ens ho permet el pressupost, apostem per invertir en plataformes que no siguin les tradicionals. La nostra estratègia cada cop està més orientada a tenir continguts digitals i elaborar contingut nadiu digital", una qüestió que està íntimament relacionada amb la voluntat d'atraure públic adolescent i jove.

En el seu torn de respostes, Núria Llorach també ha valorat la segona edició de la Supernit a les Biblioteques del Super3, que ha portat 18.000 súpers a les biblioteques d'arreu de Catalunya en una gran acció de suport a la lectura. També ha destacat la campanya d'educació mediàtica #AMiNoMenganyen, adreçada especialment als joves, per afavorir una mirada crítica i un consum mediàtic responsable.

ccma.cat