Salva Rey torna al programa per compartir amb nosaltres una troballa: dos ukeleles antics de la seva col·lecció, que demostren la importància que van tenir aquests instruments a casa nostra, sobretot durant la primera meitat del segle XX. Més endavant, en Joan Jordi Beumala ens parla de la seva extensa col·lecció de partitures d'obres per a quartet de saxo. I, finalment, la Cristina Alís Raurich ens porta un instrument medieval, l'orgue de Rutland, a la seva secció dels "Sons llunyans".
Ens apropem fins a Olesa de Montserrat, on viu i té el taller Pere Alcon, constructor de flautes travesseres i flautins. En Pere, que també restaura i repara aquests instruments, s'ha convertit en una figura de referència en aquest àmbit, no només aquí sinó també a nivell internacional. (Foto: Pol Aceña)
Descobrim un piano de taula fet per Gerónimo Bordas de Barcelona a mitjan segle XIX. D'aquest instrument, de com va arribar a les mans del trompista i musicòleg Pepe Reche i de la restauració que n'ha de fer en Jaume Barmona, el pianer de Gràcia, en parlem durant la primera part del programa. Més endavant, Ramon Elias, el lutier d'Altet, ens presenta el ressonador corporal, un instrument de corda amb finalitats terapèutiques. I acabem amb en Jaume Ayats, El manxaire, que comparteix amb nosaltres la seva col·lecció de figuretes del pessebre amb instruments musicals.
Ens apropem de nou fins a Sabadell per descobrir un instrument molt antic que es conserva en molt bon estat. Es tracta d'un dels flabiols que va pertànyer a Miquel Gich i Coll, un flabiolaire mític del segle XIX. Descobrim aquest personatge i també el seu instrument de la mà de Miquel Gich i Viñas, el seu actual propietari, i també de Jaume Nonell Juncosa i Pau Orriols. En els minuts finals, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla de tiorbes plegables.
L'organista Juan de la Rubia ens parla d'un projecte nascut en el marc del Festival Espurnes Barroques, l'Orquestra del Miracle, de la qual és el director. Descobrim com és aquest conjunt, quin tipus de músics i instruments l'integren, i també què suposa per a un intèrpret d'instruments de tecla com ell tocar i dirigir alhora. Foto: Marc Trilla.
Escoltem un parell de converses més, enregistrades durant les Jornades d'Organologia del Museu de la Música de Barcelona. La primera amb en Martí Ruids, artista sonor, investigador i una de les persones que més en saben, al nostre país, d'instruments Baschet. I a continuació, Pere Casulleras, Marisa Ruiz, Gerard Font, Josep Maria Comajuncosas i Pep Aymerich ens parlen del projecte de l'electròfon híbrid, un nou instrument electrònic nascut a partir de la presa de mostres de so de nou instruments de tecla històrics conservats al Museu. Finalment, el músic Jota Martínez ens explica a través d'un reportatge quins lutiers van intervenir en la recreació de l'Instrumentarium Musical Alfonsí. (Foto del Museu de la Música)
Del 9 a l'11 de novembre del 2023 es van fer, al Museu de la Música de Barcelona, les Jornades d'Organologia, un espai de trobada per a amants i estudiosos dels instruments musicals, en què van tenir lloc un seguit conferències, tallers, concerts i visites. Nosaltres hi vam ser i en aquest programa podrem escoltar algunes converses que vam poder enregistrar: amb la catedràtica de musicologia Cristina Bordas, la lutier Anna Andreu, el president de l'Associació Instrumenta, Joan Pellisa, i amb Jordi Alomar, director del Museu de la Música. Els últims minuts són per a Jaume Ayats, que aquesta vegada dedica la seva secció "El manxaire" a la vessant musical del Rector de Vallfogona. (Foto del Museu de la Música)
Salva Rey, músic i apassionat intèrpret d'ukelele, ens presenta l'espectacle "The king of the ukelele", que va presentar fa poc a l'Aclam Club, una sala de Barcelona que conté una interessant col·lecció de guitarres de tota mena, algunes de clàssiques. Parlem també amb Marcel Caballé, director de la col·lecció. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada al conjunt de música medieval català Locus Desperatus. (Foto: Hal Masonberg)
Aquesta vegada ens acostem fins a Sabadell per descobrir com viu l'ofici de lutier la Clàudia Fité Piguillem. Més endavant és el pianista i pedagog musical Lluís Rodríguez Salvà qui comparteix amb nosaltres la seva experiència com a professor de piano, amb els joves estudiants de música.
Capítol 149. Comencem parlant de l'harmònium i d'un concert que s'ha de fer dilluns a Barcelona. Sentim les "Històries de la JONC" de Bernat Bofarull, violinista i violista. Descobrim el projecte que du a terme Jordi Balué Paradís a Xangai, la Xina, on vol crear un conjunt d'instruments antics. El director d'orquestra Manel Valdivieso ens descobreix els seus dots de cantant. El clarinetista Joan Enric Lluna ens presenta el seu grup, Moonwinds. I, finalment, Xavier Cazeneuve ens aproxima la presència del shakuhachi al cinema.
Carlos Núñez Cortés, integrant des dels inicis del grup còmic argentí Les Luthiers, ens explica en un reportatge com va néixer aquest conjunt d'instruments informals i el paper del seu fundador, Gerardo Masana, que era d'origen català. Més endavant, Joan Josep Gutiérrez, pianista i professor de música, ens parla del piano que va pertànyer a Victòria dels Àngels i que actualment es troba a l'Escola Municipal de Música de Sant Cugat del Vallès. I, finalment, Jaume Ayats ens parla de l'orgue hidràulic en la seva secció d'"El manxaire".
Amb la companyia de la musicòloga Montserrat Font Batallé, autora del llibre "Déodat de Séverac. La estética mediterraneísta y la música", ens acostem a la figura d'aquest músic occità i descobrim els seus vincles amb Catalunya i amb la cultura i músiques catalanes. En els minuts finals, el lutier Emiliano Roca ens parla de quines són les fustes més habituals a l'hora de fer contrabaixos.
Aprofitant que visita Barcelona per participar al Festival Fixing the Future, conversem amb Favio Chávez, màxim responsable de l'Orquestra d'Instruments Reciclats de Cateura, un projecte social que permet a nens i joves aprendre música amb instruments reciclats, a partir de residus. I en els minuts finals, el guitarrista i estudiós de la guitarra Josep Maria Mangado ens parla del curiós origen dels quintets per a guitarra i corda de Luigi Boccherini.
Descobrim un violí únic, singular, el que el lutier de Gràcia Guillem Gecubi va construir l'any 2002, inspirant-se en l'obra de l'arquitecte modernista Antoni Gaudí. Més endavant, Anna Maria Reverté, la carillonista titular del Palau de la Generalitat, ens explica quins són aquells aspectes del carilló que més sorprenen a la gent que descobreix l'instrument. I, finalment, la Cristina Alís Raurich torna al programa per dedicar la seva secció dels "Sons llunyans" a l'arpista gallec Manuel Vilas.
Jaume Serna és una persona inquieta, creativa, que tenia com a il·lusió construir un instrument, un orgue. Un somni que ha vist fet realitat ara, que tot just acaba de fer 86 anys. Sentim la conversa que hem gravat a Sant Feliu de Llobregat, on viu. I els minuts finals són per al manxaire, per a Jaume Ayats, que torna una vegada més al programa, aquesta vegada per fer una crida als oients.
Dediquem la primera part del programa a les nadales i al que aquestes ens expliquen sobre els diversos personatges del pessebre. Ens fixem sobretot en els instruments i en les danses que hi estan relacionats. Ens hi ajuda la musicòloga Ester Garcia Llop, professora de música. En la segona part del programa, la Cristina Alís Raurich dedica la seva secció dels "Sons llunyans" al músic Brice Duisit, un destacat cantant i intèrpret de viella. (Foto: Mare de Déu dels Àngels i Sants, de Pere Serra - MNAC)
Jordi Balué Paradís, el director dels Shanghai Baroque Soloists, ens parla de com de mica en mica ha aconseguit crear un conjunt d'instruments històrics a Shanghai, la ciutat on viu. Més endavant Jordi Figaró, professor de tenora a l'ESMUC i de tenora, flabiol i cobla al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, ens parla de l'ensenyament musical d'aquests instruments.
Obrim programa amb la música de Bach, interpretada amb el saxo baríton de Joan Martí-Frasquier. Més endavant, Marisa Ruiz, cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, i la lutier Blandine Galy ens parlen del projecte que han dut a terme aquests últims mesos, amb Eurecat - Centre Tecnològic de Catalunya, en què s'han fet rèpliques amb impressió 3D de sis instruments de la col·lecció del Museu. Finalment, ens aproximem al pandero quadrat, un instrument amb una llarga tradició al nostre país, que descobrim de la mà de la musicòloga Ester Garcia Llop. (Foto de Sara Guasteví)
Dediquem bona part del programa a recordar la figura de la carillonista Maria Dolors Coll, màxima impulsora de l'instrument de 49 campanes que tenim al Palau de la Generalitat. La recordem a través de l'Anna Maria Reverté, la seva principal deixebla, i també sentim fragments de l'entrevista que Joan Vives va fer a totes dues l'any 1994 a Catalunya Música. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich, que ens porta un nou text antic amb presència d'instruments musicals en la seva secció dels "Sons llunyans".
Ens hem desplaçat fins al Centre Penitenciari Quatre Camins per conèixer en primera persona el projecte social que impulsa des de fa temps Canòlich Prats, violinista de l'Orquestra Simfònica del Vallès i professora de violí a l'Escola Municipal de Música Torre Balada de Castellar del Vallès. Acompanyem la Canòlich en una de les seves classes de violí i parlem amb els seus tres alumnes, interns d'aquest centre penitenciari. A més, també sentim les opinions de la Maria Vendrell Aubach, gerent de Quatre Camins, i de l'Oriol Bosch, tècnic d'arts escèniques.
Repassem la biografia de Frédéric Chopin i la seva relació amb el piano, amb la companyia de la professora universitària d'estètica de la música Victòria Llort Llopart. I també escoltem un reportatge en què Miquel Puigdellívol, constructor de tenores i tibles de Mataró, ens explica la seva incursió en la construcció d'instruments com la flauta travessera o el clarinet, i el seu somni de poder fer algun dia un violí. Foto: Chopin en concert, del pintor polonès Henryk Siemiradzki (1887)
Amb la companyia de la violinista i etnomusicòloga Anaís Falcó ens aproximem al món del violí i al paper que ocupa aquest instrument en la música tradicional, especialment al nostre país. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells i la seva secció "Navegants de cadira", que arriba a la fi amb l'audició de l'havanera més popular de totes. (Foto de Guillem Roma)
El músic Jota Martínez ens endinsa en el fascinant món de la música medieval, a partir de la seva recerca dels instruments que van formar part de la cort del rei Alfons X el Savi. Aprofitant la seva vinguda a Catalunya per participar en el Festival Tiana Antica, parlem de l'Instrumentarium Musical Alfonsí, una col·lecció d'instruments que ha construït amb l'ajuda de diversos lutiers per poder interpretar la música d'aquell temps, especialment les Cantigues de Santa Maria. En els minuts finals, Jaume Ayats, el Manxaire, reivindica la figura del músic de ball, i ens explica la varietat d'instruments que aquest personatge ha tocat al llarg de la història.
Dediquem bona part del programa a un instrument de teclat, a mig camí entre el clavicèmbal i el forte-piano, que va néixer a finals del segle XVIII. En parlem amb Pablo Gómez Ábalos, pianista i estudiós d'instruments de tecla històrics, que ha impulsat la seva recuperació encarregant una còpia a la constructora alemanya Kerstin Schwarz. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells, que ens presenta una nova havanera en la seva secció "Navegants de cadira". (Foto de Kerstin Schwarz)
Dediquem bona part del programa a un instrument històric que fins fa ben poc se n'havia perdut la pista, una barítona que va pertànyer al músic Robert Renart. En parlem amb la propietària, Isabel Costa Renart, i també amb la persona que va descobrir aquest instrument per casualitat, el promotor cultural i estudiós de la cobla Jaume Nonell Juncosa. A més, ens fem ressò de la sessió acadèmica que es va fer a l'Institut d'Estudis Catalans sota el títol de "La barítona, del silenci a l'actualitat". Escoltem diverses converses breus amb les persones que hi van participar: els musicòlegs Albert Fontelles-Ramonet i Núria Bonet, el catedràtic d'Enginyeria Mecànica de la UPC, Joaquim Agulló, i l'intèrpret de barítona Jordi Campos. I també sentim l'opinió de Pau Orriols, constructor de flabiols, tenores, tibles i barítones. Els minuts finals són per al "manxaire" Jaume Ayats, que aquesta vegada ens parla... de balenes!
Descobrim, de la mà de Lluís Rodríguez Salvà, pianista i estudiós d'Isaac Albéniz, la vessant com a intèrpret de piano d'aquest gran nom de la nostra història de la música. I en els minuts finals, el contrabaixista i lutier Jaume Albors comparteix amb nosaltres els seus records d'una altra figura imprescindible de la interpretació i l'ensenyament del contrabaix al nostre país, com va ser Ferran Sala.
El musicòleg i crític musical Oriol Pérez Treviño acaba de presentar el llibre "Bach en temps de pandèmia", un treball que ens endinsa en l'univers de les cantates del gran compositor barroc alemany. Per aquest motiu hem volgut parlar amb l'Oriol no només del llibre, sinó també del paper que juguen els instruments en aquestes obres imprescindibles. En els minuts finals, la Cristina Alís Raurich dedica la seva secció dels "Sons llunyans" als textos sobre les llegendes artúriques amb presència d'instruments musicals. Foto: Schola Cantorum de Leipzig.
L'ukelele és un instrument realment versàtil. Ens ho demostra des de fa temps en Salva Rey. Ara ens presenta "Twenty baroque fragments and a song of hope", un àlbum que recull una selecció de peces barroques interpretades amb ukelele. A més, descobrim la Fusta d'intèrpret com a flautista de Salvador Brotons. I torna Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, amb la seva secció d'El manxaire, que aquesta vegada ens trasllada al pol sud, l'any 1910.
Amb Anaís Falcó, autora del llibre "Instruments de música tradicionals", publicat per Brau Edicions, ens endinsem en el fascinant món dels instruments tradicionals i mirem de resoldre alguns dubtes sobre aquesta temàtica. Als minuts finals, el professor Jordi Ballester ens acaba de desxifrar el quadre "L'Oïda", de Brueghel el Vell i Rubens.
En Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, torna al "Taller" i ho fa per parlar-nos dels instruments de corda polsada que coneixem que va fer el gran lutier de Cremona Antonio Stradivari. A més, Jordi Ballester ens parla del gènere de la "Natura morta" a la seva secció de "L'art dels instruments".