Salva Rey torna al programa per compartir amb nosaltres una troballa: dos ukeleles antics de la seva col·lecció, que demostren la importància que van tenir aquests instruments a casa nostra, sobretot durant la primera meitat del segle XX. Més endavant, en Joan Jordi Beumala ens parla de la seva extensa col·lecció de partitures d'obres per a quartet de saxo. I, finalment, la Cristina Alís Raurich ens porta un instrument medieval, l'orgue de Rutland, a la seva secció dels "Sons llunyans".
ESCOLTA-HO ARAEns apropem fins a Olesa de Montserrat, on viu i té el taller Pere Alcon, constructor de flautes travesseres i flautins. En Pere, que també restaura i repara aquests instruments, s'ha convertit en una figura de referència en aquest àmbit, no només aquí sinó també a nivell internacional. (Foto: Pol Aceña)
Descobrim un piano de taula fet per Gerónimo Bordas de Barcelona a mitjan segle XIX. D'aquest instrument, de com va arribar a les mans del trompista i musicòleg Pepe Reche i de la restauració que n'ha de fer en Jaume Barmona, el pianer de Gràcia, en parlem durant la primera part del programa. Més endavant, Ramon Elias, el lutier d'Altet, ens presenta el ressonador corporal, un instrument de corda amb finalitats terapèutiques. I acabem amb en Jaume Ayats, El manxaire, que comparteix amb nosaltres la seva col·lecció de figuretes del pessebre amb instruments musicals.
Ens apropem de nou fins a Sabadell per descobrir un instrument molt antic que es conserva en molt bon estat. Es tracta d'un dels flabiols que va pertànyer a Miquel Gich i Coll, un flabiolaire mític del segle XIX. Descobrim aquest personatge i també el seu instrument de la mà de Miquel Gich i Viñas, el seu actual propietari, i també de Jaume Nonell Juncosa i Pau Orriols. En els minuts finals, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla de tiorbes plegables.
L'organista Juan de la Rubia ens parla d'un projecte nascut en el marc del Festival Espurnes Barroques, l'Orquestra del Miracle, de la qual és el director. Descobrim com és aquest conjunt, quin tipus de músics i instruments l'integren, i també què suposa per a un intèrpret d'instruments de tecla com ell tocar i dirigir alhora. Foto: Marc Trilla.
Escoltem un parell de converses més, enregistrades durant les Jornades d'Organologia del Museu de la Música de Barcelona. La primera amb en Martí Ruids, artista sonor, investigador i una de les persones que més en saben, al nostre país, d'instruments Baschet. I a continuació, Pere Casulleras, Marisa Ruiz, Gerard Font, Josep Maria Comajuncosas i Pep Aymerich ens parlen del projecte de l'electròfon híbrid, un nou instrument electrònic nascut a partir de la presa de mostres de so de nou instruments de tecla històrics conservats al Museu. Finalment, el músic Jota Martínez ens explica a través d'un reportatge quins lutiers van intervenir en la recreació de l'Instrumentarium Musical Alfonsí. (Foto del Museu de la Música)
Del 9 a l'11 de novembre del 2023 es van fer, al Museu de la Música de Barcelona, les Jornades d'Organologia, un espai de trobada per a amants i estudiosos dels instruments musicals, en què van tenir lloc un seguit conferències, tallers, concerts i visites. Nosaltres hi vam ser i en aquest programa podrem escoltar algunes converses que vam poder enregistrar: amb la catedràtica de musicologia Cristina Bordas, la lutier Anna Andreu, el president de l'Associació Instrumenta, Joan Pellisa, i amb Jordi Alomar, director del Museu de la Música. Els últims minuts són per a Jaume Ayats, que aquesta vegada dedica la seva secció "El manxaire" a la vessant musical del Rector de Vallfogona. (Foto del Museu de la Música)
Salva Rey, músic i apassionat intèrpret d'ukelele, ens presenta l'espectacle "The king of the ukelele", que va presentar fa poc a l'Aclam Club, una sala de Barcelona que conté una interessant col·lecció de guitarres de tota mena, algunes de clàssiques. Parlem també amb Marcel Caballé, director de la col·lecció. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada al conjunt de música medieval català Locus Desperatus. (Foto: Hal Masonberg)
Aquesta vegada ens acostem fins a Sabadell per descobrir com viu l'ofici de lutier la Clàudia Fité Piguillem. Més endavant és el pianista i pedagog musical Lluís Rodríguez Salvà qui comparteix amb nosaltres la seva experiència com a professor de piano, amb els joves estudiants de música.
Capítol 149. Comencem parlant de l'harmònium i d'un concert que s'ha de fer dilluns a Barcelona. Sentim les "Històries de la JONC" de Bernat Bofarull, violinista i violista. Descobrim el projecte que du a terme Jordi Balué Paradís a Xangai, la Xina, on vol crear un conjunt d'instruments antics. El director d'orquestra Manel Valdivieso ens descobreix els seus dots de cantant. El clarinetista Joan Enric Lluna ens presenta el seu grup, Moonwinds. I, finalment, Xavier Cazeneuve ens aproxima la presència del shakuhachi al cinema.
Carlos Núñez Cortés, integrant des dels inicis del grup còmic argentí Les Luthiers, ens explica en un reportatge com va néixer aquest conjunt d'instruments informals i el paper del seu fundador, Gerardo Masana, que era d'origen català. Més endavant, Joan Josep Gutiérrez, pianista i professor de música, ens parla del piano que va pertànyer a Victòria dels Àngels i que actualment es troba a l'Escola Municipal de Música de Sant Cugat del Vallès. I, finalment, Jaume Ayats ens parla de l'orgue hidràulic en la seva secció d'"El manxaire".
Amb la companyia de la musicòloga Montserrat Font Batallé, autora del llibre "Déodat de Séverac. La estética mediterraneísta y la música", ens acostem a la figura d'aquest músic occità i descobrim els seus vincles amb Catalunya i amb la cultura i músiques catalanes. En els minuts finals, el lutier Emiliano Roca ens parla de quines són les fustes més habituals a l'hora de fer contrabaixos.
Aprofitant que visita Barcelona per participar al Festival Fixing the Future, conversem amb Favio Chávez, màxim responsable de l'Orquestra d'Instruments Reciclats de Cateura, un projecte social que permet a nens i joves aprendre música amb instruments reciclats, a partir de residus. I en els minuts finals, el guitarrista i estudiós de la guitarra Josep Maria Mangado ens parla del curiós origen dels quintets per a guitarra i corda de Luigi Boccherini.
Descobrim un violí únic, singular, el que el lutier de Gràcia Guillem Gecubi va construir l'any 2002, inspirant-se en l'obra de l'arquitecte modernista Antoni Gaudí. Més endavant, Anna Maria Reverté, la carillonista titular del Palau de la Generalitat, ens explica quins són aquells aspectes del carilló que més sorprenen a la gent que descobreix l'instrument. I, finalment, la Cristina Alís Raurich torna al programa per dedicar la seva secció dels "Sons llunyans" a l'arpista gallec Manuel Vilas.
Jaume Serna és una persona inquieta, creativa, que tenia com a il·lusió construir un instrument, un orgue. Un somni que ha vist fet realitat ara, que tot just acaba de fer 86 anys. Sentim la conversa que hem gravat a Sant Feliu de Llobregat, on viu. I els minuts finals són per al manxaire, per a Jaume Ayats, que torna una vegada més al programa, aquesta vegada per fer una crida als oients.
Dediquem la primera part del programa a les nadales i al que aquestes ens expliquen sobre els diversos personatges del pessebre. Ens fixem sobretot en els instruments i en les danses que hi estan relacionats. Ens hi ajuda la musicòloga Ester Garcia Llop, professora de música. En la segona part del programa, la Cristina Alís Raurich dedica la seva secció dels "Sons llunyans" al músic Brice Duisit, un destacat cantant i intèrpret de viella. (Foto: Mare de Déu dels Àngels i Sants, de Pere Serra - MNAC)
Jordi Balué Paradís, el director dels Shanghai Baroque Soloists, ens parla de com de mica en mica ha aconseguit crear un conjunt d'instruments històrics a Shanghai, la ciutat on viu. Més endavant Jordi Figaró, professor de tenora a l'ESMUC i de tenora, flabiol i cobla al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, ens parla de l'ensenyament musical d'aquests instruments.