Catalunya al dia

"Vull que creixi amb gent d'arreu": triar escoles d'alta complexitat per combatre la segregació

Diverses famílies manresanes han apuntat conjuntament els seus fills i filles a centres educatius amb majoria d'alumnes vulnerables per facilitar la seva integració

Enllaç a altres textos de l'autor

Sara Cañete

Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio

@SaraCanyete
Actualitzat

Les famílies també poden ajudar a combatre la segregació escolar i, a Manresa, ja han començat a posar-ho en pràctica. Diverses mares i pares de la capital del Bages han preinscrit els seus fills i filles en centres d'alta complexitat; escoles i instituts on es concentren alumnes en situació vulnerable.

Manresa és el municipi de tot Catalunya on més famílies han pres aquesta decisió aquest any, amb l'objectiu que l'arribada dels nous estudiants ajudi a reequilibrar aquests centres i a revertir possibles situacions d'aïllament o desigualtat.


"Presinscripció singular"

Des de fa dos cursos, el govern permet a les famílies matricular-se, en grup, en escoles i instituts de complexitat alta. S'anomena "preinscripció singular" i, a canvi, tenen garantida una plaça al centre, del qual sovint els agrada el projecte o la proximitat amb el domicili.

Per a les famílies, poder provar aquesta experiència de manera conjunta els ajuda a fer el pas. L'escola Sant Ignasi és la primera del municipi que es va estrenar en aquesta iniciativa el curs passat, amb un grup de sis famílies, i aquest any repeteixen, amb deu famílies més.

Aquest any, 10 famílies més s'han apuntat a la 'preinscripció singular' de l'escola Sant Ignasi de Manresa
En dos anys, una quinzena de famílies han fet la "preinscripció singular" de l'escola Sant Ignasi de Manresa (ACN)

En aquest centre de primària de dues línies, el 80% de l'alumnat és vulnerable i la directora, Núria Garriga, veu beneficis clars a aquesta iniciativa, tant per als alumnes com també per a l'escola: "Això fa que, a l'aula, hi hagi molta més varietat d'alumnat i famílies, que venen amb moltes més ganes de tirar endavant el projecte, visibilitzen el centre a l'exterior, comuniquen molt més..."

Alba Gallardo i Yuslemys Valdés són mares del primer grup. Apostaven pel projecte de l'escola i, aquest any, hi han col·laborat anant a les llars d'infants de la ciutat per explicar la seva experiència:

"La realitat és així: hi ha famílies mixtes, de fora, d'aquí... Surts al carrer i és el que veus. Vull que creixi amb gent de tot arreu."

"El que hi ha a l'escola és el que et trobes al parc. Aquests nens són de Manresa, com tu."

Imatge d'un rètol de l'escola Sant Ignasi de Manresa ones pot llegir: 'Escola Sant Ignasi, eduquem amb el cor. 50 anys creixent junts'
A l'escola Sant Ignasi de Manresa, un 80% de l'alumnat es troba en situació de vulnerabilitat (3Cat)

Aina Font Torra és una de les deu famílies que pertanyen al grup d'aquest any. A casa tenien molt clar que volien dur el seu fill a una escola pública; podien escollir entre tres, però ho van tenir clar: "Quan vam veure que, amb tanta facilitat, es creava un grup de deu famílies per venir al Sant Ignasi, no vam tenir cap dubte. Les famílies tenim un paper important en aquest tema."


Un projecte en alça

Manresa encapçala la llista de municipis catalans on, aquest any, s'han creat aquests grups de "preinscripció singular": a banda del de l'escola Sant Ignasi, n'han sorgit cinc més, tres dels quals per accedir al primer curs d'ESO de l'institut Lacetània.

A Noemí Costa, que ja hi portava la seva filla gran, no li va fer res que passessin a considerar d'alta complexitat aquest centre de secundària, on ara també estudiarà la seva filla petita. 

"Per mi és una escola normal, el tipus d'alumnat m'és igual. Sempre aposto per l'escola i hi ha un bon professorat."

Interior d'una aula de l'escola Sant Ignasi de Manresa, amb taules, cadires i diverses joguines. Al fons, un suro encapçalat pel títol 'L'art de viure'
Les famílies prioritzen el projecte educatiu al perfil de l'alumnat, que no els genera cap problema (3Cat)

És una mesura que aprofita el boca-orella que saben que hi ha entre les famílies. De fet, Lídia Orellana portarà la seva filla al Lacetània convençuda per la Noemí: "Soc conseqüència d'ella", apunta, i subratlla que aquesta és una aposta decidida per la inclusió.

"Si aquest és un problema que hem de resoldre entre tots, nosaltres també estem disposats a intentar-ho."


Balanç positiu

Des de l'administració també valoren molt positivament la iniciativa. Gemma Boix, directora dels Serveis Territorials de la Catalunya Central, apunta: "És important perquè, de mica en mica, si això es va consolidant, anem revertint la segregació que moltes vegades hi ha en aquests centres de complexitat alta."

No és l'única mesura que han activat al municipi per lluitar contra la segregació escolar, però, pel regidor d'Educació, Pol Huguet, és efectiva perquè el fet que sigui una decisió col·lectiva ajuda a vèncer les possibles pors de les famílies:

"Si algú tem ser l'únic catalanet de la classe, l'ovella blanca o negra, pot estar tranquil perquè en seran uns quants."


A Manresa hi ha 23 escoles i instituts i 11 són de complexitat alta. El departament i l'Ajuntament esperen que aquesta "preinscripció singular" continuï creixent i es consolidi als centres on ja han entrat els primers grups de famílies, de manera que, any rere any, aconsegueixin revertir la seva situació.

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut