Un tren nocturn de mercaderies altera el ritme cardíac als veïns del Serrallo

El tren "carboner" duplica el màxim de decibels recomanat per l'OMS quan passa entre les 4 i les 5 de la matinada

Ja fa temps que, entre les 4 i les 5 de la matinada, els veïns del Serrallo, a Tarragona, es desperten per culpa d'un tren conegut com a "carboner", que transporta mercaderies i que altera el son de bona part del veïnat quan passa per aquest barri de pescadors.

Les dades obtingudes pel projecte Soundless, impulsat per la Universitat Rovira i Virgili, constaten que els nivells de soroll provoquen alteracions en el ritme cardíac i els patrons del son dels veïns.

Segons aquest estudi, els decibels arriben a pics que dupliquen el màxim permès per l'Organització Mundial de la Salut.

La mesura dels paràmetres es va fer de forma contínua, nit rere nit, durant el darrer semestre de 2023. Les dades confirmen el que ja s'havia detectat a la primera fase del projecte: hi ha moments en què s'arriba als 90 decibels, el doble del màxim permès.

Això va provocar importants alteracions en la freqüència cardíaca i en el patró del son dels participants en l'estudi.

Pedro García, investigador del CloudLab de la URV, assegura que 90 decibels "és una barbaritat", ho compara amb una discoteca i diu que el cor està "patint contínuament".

Imatge de l'aplicació utilitzada en el projecte Soundless que mostra el ritme cardíac d'un dels veïns del Serrallo (ACN/Neus Bertola)

Les dades, a més, han permès identificar que el "carboner", el que trasllada mercaderies entre molls del Port de Tarragona, és el responsable d'aquestes molèsties nocturnes.

Els resultats de l'estudi s'han traslladat al Port de Tarragona, ADIF i l'Ajuntament.

L'Autoritat Portuària de Tarragona (APT) es va comprometre a buscar solucions a aquest problema en una reunió amb els autors de l'estudi de la URV, celebrada al mes d'abril de 2023, i des de llavors ha estat treballant en diverses solucions. 

"Projectes de ciència ciutadana com aquest ens permeten col·laborar amb la societat civil a millorar la seva qualitat de vida. Fent visible el problema aconseguim que les persones responsables no se'n puguin amagar i facin propostes de millora", conclou l'investigador.

A curt termini es pretén que aquest tren deixi de passar a la nit o que canviïn la màquina per una d'elèctrica. A mitjà termini, eliminar el pas de trens de mercaderies pels barris de Tarragona i redirigir les mercaderies per l'interior evitant el seu pas per poblacions.

 

ARXIVAT A:
Urbanisme
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut