Un escape room contra la desinformació dirigit a joves en situació de vulnerabilitat

Un projecte per promoure l'alfabetització i potenciar la capacitat crítica prepara els joves per identificar i combatre les fake news

Mireia Rom SalvadorActualitzat

Els joves són un dels col·lectius més exposats a la desinformació perquè són els que passen més temps a les xarxes. Un problema que s'agreuja quan es tracta de joves vulnerables.

Per fer-hi front, entitats com la Fundació Banc Sabadell, la Fundació Èxit, la Mobile Week i la plataforma educativa Learn to Check han impulsat un projecte per promoure l'alfabetització digital i augmentar la capacitat crítica de nois i noies d'entre 16 i 21 anys.

El projecte està adreçat a joves vulnerables que han abandonat prematurament els estudis. Hi participen una cinquantena de joves de cinc centres de noves oportunitats de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i Màlaga. Durant tres mesos es formen per identificar i combatre la desinformació en diversos àmbits. I després, poden dissenyar el seu propi escape room.

Un d'aquests centres és el projecte Passwork de Barcelona. Per grups, els alumnes han resolt un escape room amb diferents reptes sobre verificació, en què han hagut de comprovar si algunes informacions publicades a les xarxes eren verídiques analitzant-ne la font, la imatge i el contingut.

Un dels col·lectius més exposats a la desinformació són els joves, que acostumen a passar molt temps a les xarxes
Un dels col·lectius més exposats a la desinformació són els joves, que acostumen a passar molt temps a les xarxes

Combatre la desinformació en el seu entorn

Els alumnes es topen tot sovint amb notícies falses, i fins i tot amb casos de phishing, és a dir, estafes per SMS o correu electrònic per obtenir dades personals.

La María Román explica que va haver de cancel·lar una targeta de crèdit després d'haver rebut un SMS anunciant que tenia un paquet per recollir. Una de les seves companyes, la Valentina Tini, també està farta de rebre missatges que asseguren que ha guanyat un iPhone.

El projecte, a més de formar aquests joves, té com a objectiu que es converteixin en agents de canvi dins el seu entorn. Reda Rafi, un altre dels estudiants, explica que és el que s'encarrega de desmentir enganys i notícies falses en els seus grups de WhatsApp.

"No podem evitar que ens menteixin, però sí que ens enganyin", assegura Nereida Carrillo, una de les impulsores de Learn to Check , que treballa per acostar la verificació digital i l'educació mediàtica a tots els públics.

Els joves sovint es topen amb notícies falses i, també, casos de 'phishing'
Els joves sovint es topen amb notícies falses i, també, amb casos de phishing

Els joves, en el punt de mira

La desinformació, afegeix Carrillo, es basa en les emocions:

"Juguen amb les expectatives i els desitjos dels joves per manipular el seu comportament."

És per això que és "molt important que aprenguin a contrastar i a desenvolupar el pensament crític més enllà del que reben", subratlla Núria Gil, tècnica educadora de Passwork.

Especialment tenint en compte que moltes notícies falses parlen d'ells, com exemplifica Nacho Sequeira, director de la Fundació Èxit, centrada a reduir l'abandonament escolar de joves en situació de vulnerabilitat:

"No és el mateix una desinformació sobre menors no acompanyats per a la població general que quan tu ets un menor no acompanyat."

Un cop resolt l'escape room, els equips d'estudiants treballaran en la seva pròpia proposta d'escape room. Podran triar temes com la nutrició, la sexualitat, la crisi climàtica, el gènere i les migracions.

Un jurat format per experts de diferents àmbits els avaluarà i triarà els guanyadors, que el podran dur a la pràctica al seu municipi amb el suport d'empreses professionals.

 

ARXIVAT A:
Notícies falses
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut