Una recreació de com seria el "Dinocephalosaurus orientalis"
Una recreació de com seria el "Dinocephalosaurus orientalis" (Museus d'Escòcia/Marlene Donelly)

Troben fòssils d'un "drac xinès" de fa 240 milions d'anys, un animal desconcertant

Un descobriment que ha permès representar per primera vegada aquest animal que sorprèn els paleontòlegs

RedaccióActualitzat

Un equip internacional de científics ha trobat nous fòssils de "Dinocephalosaurus orientalis", un rèptil aquàtic de cinc metres de llarg del triàsic, que va viure fa 240 milions d'anys.

Uns fòssils trobats a la província de Guizhou, al sud de la Xina, amb una aparença molt cridanera, que recorda els mítics dracs xinesos, llargs i amb forma de serp.

Els rèptils de fa 240 milions d'anys

Aquest animal tenia 32 vèrtebres separades al coll. Això feia que tingués un coll extraordinàriament llarg. Es compara sovint amb el "Tanystropheus hydroides", un altre rèptil marí de la mateixa era present tant a Europa com a la Xina.

Tots dos tenien una mida similar i diverses característiques del crani en comú, fins i tot unes dents amb trampes per a peixos. En canvi, aquest nou exemplar trobat és l'únic que té tantes vèrtebres, al coll i a l'esquena.

A més, s'ha vist que tenia aletes a les extremitats que demostren la seva adaptació al medi oceànic.

Representat per primera vegada

Nick Fraser, conservador de ciències naturals dels Museus Nacionals d'Escòcia, explica en un comunicat la importància d'aquest descobriment: "Ens permet veure per primera vegada aquest animal de coll llarg en la seva totalitat". Aquest és un exemple més, diu, de l'estrany i meravellós món del triàsic que continua desconcertant els paleontòlegs.

Una imatge del Dinocephalosaurus orientalis
Una imatge del Dinocephalosaurus orientalis (National Museums Scotland)

Aquest rèptil va ser identificat l'any 2003, però el descobriment d'exemplars addicionals i més complets ha permès ara als científics representar per primera vegada aquesta estranya criatura de coll llarg.

En l'estudi d'aquest fòssil han estat treballant durant 10 anys investigadors d'Escòcia, Alemanya, els Estats Units i la Xina, a l'Institut de Paleontologia de Vertebrats de Pequín.

El que se sap d'aquesta època és que va ser l'inici de l'era mesozoica, coneguda popularment pel regnat dels dinosaures en tots els ambients terrestres.

És menys conegut, però, que en el període del cretaci --el darrer d'aquesta era-- es va produir una autèntica revolució biològica que va canviar la majoria dels ecosistemes de les terres emergides.

L'article on es descriu amb detall l'animal s'ha publicat íntegrament a la revista acadèmica Earth and Environmental Science: Transactions of the Royal Society of Edinburgh.

Recerca científica