Il·lustració d'un exemplar jove de "Gorgosaurus" menjant-se la seva presa (Julius Csotonyi/Museu de Paleontologia Royal Tyrrell)

Troben el fòssil d'un tiranosaure amb l'últim àpat perfectament conservat a l'estómac

La troballa ha permès confirmar que els patrons alimentaris d'adults i joves eren diferents

RedaccióActualitzat

Un equip internacional de paleontòlegs ha pogut analitzar, per primer cop, el contingut estomacal d'un tiranosaure gairebé intacte. I després d'examinar les restes d'un exemplar juvenil de Gorgosaurus libratus trobat l'any 2009 al jaciment de Dinosaur Park Formation, a Alberta, al Canadà, els investigadors han pogut concloure que els tiranosaures joves caçaven les seves pròpies preses i s'alimentaven de forma diferent de com ho feien els adults.

L'estudi, publicat aquest divendres a la revista Science Advances, estableix que exemplars joves i adults d'aquest superdepredador podien conviure en un mateix entorn sense conflicte, ja que seguien dietes diferents.

"Aquesta és possiblement una de les raons per les quals els tiranosaures van ser tan exitosos en els últims milions d'anys del cretaci."

La hipòtesi ja s'havia proposat anteriorment, perquè les característiques físiques d'adults i joves d'aquesta família de dinosaures eren molt diferents.

Mentre els adults tenien cranis molt grans i dents enormes capaces de trencar ossos, els joves eren més lleugers, amb dents més afilades i queixalada més suau. Tot i així, però, no hi havia evidències fòssils que demostressin que això era així i, al mateix temps, altres estudis suggerien que les cries s'alimentaven de les restes que deixaven els adults.

El tiranosaure en qüestió, un jove Gorgosaurus libratus, hauria pesat uns 350 quilos --menys que un cavall-- i hauria arribat als 4 metres de llarg en el moment de la seva mort.

Esquelet de l'exemplar de Gorgosaurus, amb el contingut del seu estómac (Museu de Paleontologia Royal Tyrrell)

Amb aquesta troballa, els científics han identificat dins l'estómac del gorgosaure parts de dos herbívors petits, dos Citipes de menys d'un any, que van ser devorats amb dies de diferència. Les preses, d'entre 9 i 12 quilos de pes, eren massa petites per haver interessat a un tiranosaure adult.

Ho explica la coautora de l'estudi, Darla Zelenitsky, paleontòloga i professora associada a la Universitat de Calgary:

"El seu últim àpat i el penúltim van ser aquests petits dinosaures semblants a ocells i el tiranosaure, en realitat, només es va menjar les extremitats posteriors de cadascuna d'aquestes preses. Realment no hi ha altres restes esquelètiques d'aquests depredadors a la cavitat de l'estómac."

La hipòtesi dels científics és que l'exemplar fossilitzat, d'entre 5 i 7 anys, va caçar pel seu compte les seves preses. Posteriorment, les va desmembrar i en va ingerir, únicament, les potes del darrere, inclosos els ossos. Aquest comportament difereix del dels adults, que consumien qualsevol part de les seves víctimes.

Darla Zelenitsky, coautora de l'estudi, i François Therrien, conservador del Museu Royal Tyrrell d'Alberta, al costat del jove exemplar de Gorgosaurus (Museu de Paleontologia Royal Tyrrell)

L'investigador del Museu Royal Tyrrell d'Alberta François Therrien ha dit en roda de premsa que els tiranosaures caçaven preses petites fins que tenien 11 anys. A partir de llavors, experimentaven un seguit de canvis físics: creixement del crani, dents més robustes i una queixalada cada cop més potent. El procés de canvi acabava convertint-los en adults superdepredadors capaços d'enfrontar-se als herbívors més grossos i devorar-los.

Recerca científica