Els aliments i begudes no alcohòliques s'han apujat un 14,4% (Europa Press/Jesús Hellín)

Tots els aliments s'encareixen: els detalls d'una pujada rècord

La llet, el pollastre, els ous, i els llegums i hortalisses s'han apujat entorn un 20% en un any i la pasta gairebé un 30%

Actualitzat

Encara que la inflació s'hagi moderat al setembre, la cosa canvia si mirem només els aliments, que continuen disparats, amb una pujada que sembla no tenir aturador.

Les famílies afrontaran aquest any un sobrecost de més de 830 euros en aliments, segons l'OCU, que adverteix que "no sembla que hagin de baixar mentre l'elevat cost de l'energia continuï gravant el cost de la producció, transport i distribució d'aliments".

Els aliments i begudes no alcohòliques han pujat un 14,4% en un any, si mirem de setembre a setembre. És la taxa més alta des de gener del 1994, quan va començar la sèrie estadística.

No hi ha cap producte que baixi de preu o es mantingui. La cinquantena de productes del capítol d'alimentació que analitza l'Institut Nacional d'Estadística són més cars que el setembre de l'any passat. Els fruits secs són els que s'han apujat menys, un 5%.


Aliments bàsics

S'encareixen productes tan bàsics com les farines i cereals (39,4% en un any), la pasta (29,6%), la llet (la sencera un 25,3% i la desnatada un 25,5%), el pollastre (18,1%), els ous (23,6%), els llegums i hortalisses fresques (17,9%).

Si mirem l'oli, el d'oliva s'ha apujat un 14,1%, però la resta d'olis comestibles molt més: un 65,9%.
 


La carn de porc, per exemple, és un 11,2% més cara que el setembre de l'any passat, la de xai un 11,5% i la de boví, un 14,7% més.

Hi ha molts més aliments amb pujades de dos dígits, com les fruites fresques (12,3%), el pa (14,9%), els productes lactis (17,3%), les patates (16,8%), cafè, cacau i infusions (+11,8%), sucre (+13%), peix fresc i congelat (+10,6%) i crustacis i mol·luscs (+11,3%).

L'oli d'oliva s'ha encarit menys que altres (ACN/Mariona Puig)

Compres planificades

Amb els preus dels aliments disparats, el consum es manté, però es fan compres més planificades, més racionals i amb menys capricis.

S'ha notat un canvi en "aquella compra que feia pujar el tiquet", explica Roger Gaspa, secretari general del Consell d'Empreses Distribuïdores d'Alimentació de Catalunya, que posa un exemple del que ja no es fa: "comprar minifuets, perquè al nen li venien de gust, en comptes de comprar el fuet sencer".

Els botiguers també han notat que alguns consumidors compren més per omplir el rebost abans que la inflació continuï pujant i que ha crescut la marca blanca, com es veu en aquest vídeo:

 

ARXIVAT A:
IPC Alimentació
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut