Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Tornen els robatoris de catalitzadors de cotxes: per què i què hi té a veure la guerra

Algunes assegurances noten un important increment de robatoris d'aquesta peça dels vehicles feta a partir de metalls preciosos com el pal·ladi

No és un fenomen nou, però ara el conflicte entre Rússia i Ucraïna l'ha fet ressorgir: és l'aparició de màfies i bandes organitzades dedicades al robatori de catalitzadors de vehicles. Els Mossos d'Esquadra admeten que hi ha un repunt important d'aquest tipus de robatoris.

El catalitzador està situat als baixos i forma part del sistema d'escapament dels vehicles de combustió, és a dir, els dièsel o benzina. La seva funció és reduir les emissions contaminants que produeixen els gasos del motor. A l'interior conté pal·ladi, platí i rodi, tres metalls preciosos que, a la borsa, han pujat força de preu des que va esclatar la guerra a Ucraïna.

El motiu? Que Rússia és un dels principals productors mundials de pal·ladi i platí. A principis de març, dies després de l'esclat del conflicte, el pal·ladi va pujar a la borsa un 75%; el platí un 25% i el rodi un 57%. "Amb els preus actuals, es pot dir que al cotxe hi tenim metalls més cars que l'or", explica Xavi Brun, gestor de renda variable de TR3A AM.


"En menys de 5 minuts"

A Castellar del Vallès, David Jaén, propietari del Taller David Automoció, ha confirmat a TV3 que alguns clients s'han trobat que els han robat el catalitzador i explica que els lladres actuen amb precisió quirúrgica i en pocs minuts i que no els importa fer-ho en ple carrer i a la llum del dia:

"Eleven una mica el cotxe per posar-se a sota, i amb una radial i serra elèctrica tallen els tubs i s'emporten el catalitzador. Ho fan en menys de 5 minuts."

Un catalitzador nou pot costar entre 800 i 3.000 euros, en funció del vehicle. Les màfies que els roben els revenen al mercat negre a preus que van entre els 100 i 300 euros. Els interessen sobretot furgonetes i camions, ja que els vehicles industrials tenen catalitzadors més grans i, per tant, es paguen més cars.

 

Hi ha particulars, diuen alguns tallers, què ja són conscients del seu preuat valor. Albert Giménez, del taller Ciscu Mecànics, assegura que un client li va demanar que li extragués el catalitzador del vehicle, perquè li donaven més diners pel catalitzador que per tot el vehicle.

Alguns centres de desballestament també han confirmat a TV3 que els estan arribant vehicles sense catalitzadors. Els particulars els han tret per revendre'ls o els hi han robat.


"Un procés complex"

Els experts avisen que separar els metalls de les partícules contaminants no és fàcil. Josep Maria Escolano és gerent de Reciclauto, un centre de tractament de vehicles, a Mataró, i explica que "dins del catalitzador, hi ha barrejats els metalls precisos amb els residus dels gasos contaminants", i afegeix:

"Extreure'ls i separar-los té un cost molt elevat i és un procés complex. Però s'ha posat de moda."

2.300 expedients per robatoris de catalitzadors

Per la seva banda, companyies asseguradores com Mapfre expliquen que en l'últim any han registrat 2.300 expedients de sinistre per robatori de catalitzadors, al conjunt d'Espanya. És un 51% més respecte a un exercici anterior, puntualitza Eduard Sallés, cap de Prestacions Territorials a Catalunya i Balears de Mapfre Espanya.

Les companyies insisteixen que l'assegurança cobreix el furt del catalitzador, només si es té contractada una pòlissa que inclou el robatori.

Els experts preveuen que els preus dels metalls s'estabilitzaran en els pròxims mesos, entre altres factors, perquè creixen les vendes de vehicles elèctrics i híbrids, que no porten catalitzadors.

Mentrestant, però, hi ha qui a les plataformes de segona mà intenta guanyar-se uns calerons.

 
ARXIVAT A:
MobilitatUcraïnaRússia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut