Tardes de lleure a l'inici del curs: escoles i famílies es queixen de falta de previsió

Educació iniciarà una avaluació amb la comunitat educativa per millorar-ne l'organització de cara al curs que ve

Mireia Rom Salvador/Àgata Fàbregas GomisActualitzat

Amb l'avançament del curs, les escoles han hagut d'organitzar tardes de lleure al setembre amb entitats i empreses sovint no vinculades al centre. Un lleure educatiu que, des del Departament d'Educació, es va remarcar que havia d'estar vinculat al projecte de l'escola.

A punt d'acabar el mes i d'engegar l'octubre amb horari normal i, per tant, cent per cent lectiu, la realitat és que les escoles i les entitats de lleure han fet el que han pogut.

La falta de temps i de previsió n'han dificultat els preparatius i també la qualitat. En molts casos també s'ha hagut de fer un esforç per trobar tots els monitors necessaris. Si, a més, per a l'empresa de monitoratge, aquest era el primer contacte amb l'escola, conèixer el projecte i organitzar activitats educatives, ha estat més complicat.

Una dificultat afegida és que moltes escoles no sabien el nombre d'infants que es quedarien a la tarda.


Les famílies volen classes des de l'inici del curs

Per la seva banda, les associacions de famílies d'alumnes consideren que és bo que l'inici de curs s'hagi avançat, però reclamen que es comenci fent classes durant tot el dia i que no es dediquin les tardes al lleure, perquè han detectat anomalies.

"Segons Educació, haurien d'haver estat un espai educatiu de qualitat, però han estat un espai de cures", assegura la presidenta de l'Affac, Belén Tascón.

"El que hem vist és que majoritàriament els infants han allargat el temps de migdia i molts han estat al pati sense fer cap tipus d'activitat."

 

Pel gerent de l'Associació Catalana d'Empreses del Lleure, l'Educació i la Cultura (ACELLEC), Pep Montes, organitzar el lleure també ha estat complicat per la durada del servei, que és només d'una hora, cosa que ha dificultat trobar professionals i construir activitats en línia amb el projecte del centre. "El caràcter està garantit sempre, però el caràcter educatiu té més dificultat perquè l'has de construir sobre la marxa", exposa.


Arribar i moldre

En alguns casos, mestres i monitors no es van conèixer fins al mateix dia 5, el dia d'inici de curs. És el cas de l'Institut-escola Pompeu Fabra del Pont de Vilomara. La directora del centre, Rafi Aranda, es queixa que "no hem tingut temps per coordinar-nos, per explicar el nostre projecte educatiu o per parlar de què esperàvem de les activitats".  "A l'hora de la veritat, funciona més aviat com un casal on els nens s'ho passen bé", afirma.

A l'escola Barrufet de Barcelona han tingut més marge per preparar les activitats. El motiu és que la meitat de monitors ja treballen en el servei de menjador. En aquest centre més del 80% dels infants es queden a les tardes de lleure.

"Vam tenir molt clar des del primer moment que havíem d'anar a buscar els monitors de la casa perquè coneixen el centre i l'alumnat", explica la directora, Assumpta Marcé.

Es van trobar, però, que molts ja tenien altres compromisos laborals i van haver de contractar professionals externs. Finalment, ho han resolt fent que els monitors amb experiència treballin en parella amb els monitors nous.

Alumnes de l'escola Barrufet en una activitat al gimnàs

Cada tarda feien una activitat diferent, ja sigui jocs de taula, lectura, activitats esportives, jocs en què treballen valors com la cooperació o la solidaritat, etc. "Hem intentat enfocar les activitats amb un sentit pedagògic, però ha costat perquè faltava coneixença", reconeix Júlia Jarque Villalba, coordinadora de l'AFA de l'escola Barrufet.   

Per tot plegat, escoles i entitats reclamen més temps i més previsió de quants infants es quedaran, per poder programar les activitats del lleure educatiu de cara al curs vinent.
 

Educació avaluarà el servei per implantar millores

El conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, confirma que en els propers mesos es farà una avaluació del funcionament d'aquest setembre a les escoles, amb la col·laboració de tota la comunitat educativa. Es vol que docents, famílies i alumnat valorin com ha anat i proposin millores per poder dissenyar l'inici del curs vinent perquè l'avançament del calendari --assegura el conseller-- "ha vingut per quedar-se".

Segons Educació, en gairebé el 98% de centres no s'ha notificat cap incidència pel que fa a la falta de monitors. El lleure de les tardes de setembre ha funcionat de la mà de 21.238 monitors. El 100% de contractes estaven signats abans de l'inici curs, en les 1.730 escoles públiques i les 700 concertades.

Les escoles rurals (ZER) i els centres d'educació especial podien excepcionar el lleure amb monitors i dur-lo a terme amb els mateixos mestres. Un total de 77 centres s'hi han acollit.

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut